خبر فوری

استعفای اعضای علی‌البدل شورای‌ شهر برای انتخابات سخت‌گیرانه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، اخیرا قانونی از طرف هیأت نظارت مرکزی مبنی بر اینکه اعضای علی البدل شورای اسلامی شهر و روستا و ناظرین شورای نگهبان قادر به ثبت نام در انتخابات مجلس نیستند و از قبل باید استعفا می‌دادند، ابلاغ شد.

در همین رابطه سید عبدالله ارجائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: استناد اعضای محترم هیات مرکزی نظارت در خصوص لزوم استعفای اعضای علی البدل شوراهای شهر و روستا شش ماه قبل از ثبت نام، به‌عنوان داوطلب شرکت در انتخابات مجلس به بند «ب» از ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس است.

این کارشناس مسائل سیاسی و انتخابات خاطرنشان کرد: در این خصوص چند نکته قابل ذکر است، نکته اول اینکه از نگاه صرف حقوقی عبارت اعضای شورای اسلامی شهر و روستا عام بوده و شامل اعضای اصلی و علی البدال است.

وی افزود: نکته دوم این است که نمی‌شود فقط محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که اعضای شورای شهر و روستا مشمول آن‌ها هستند را به اعضای علی البدل گسترش داد، ولی حقوق و اختیاراتی که دارند را گسترش نداد و نکته سوم این است که منظور قانون‌گذار در ماده ۲۹ قانون انتخابات جلوگیری از سوءاستفاده از مناصب و موقعیت‌ها به نفع اشخاص در امر انتخابات است، بنابراین چون اعضای علی البدال در واقع از این منظر امکانات و اختیاراتی در یَدشان قرار نمی‌گیرد، بنابراین مشمول قانون نمی‌شوند.

ارجائی عنوان کرد: مرجع پذیرش این استعفا چه فرد یا مقامی است؟ قانون پیش‌بینی لازم در این خصوص را نداشته است، بنابراین مشخص نیست این استعفا باید به چه مرجعی تسلیم می‌شده است و نکته بعدی اینکه رویه سابق کشور در انتخابات دوره‌های قبل لزوم استعفای افراد مذکور نبوده است و به‌نظر می‌رسد نظر هیأت محترم نظارت بسیار سخت‌گیرانه است و بهتر است، اصلاح شود.

اعضاء علی البدل مقام و مسؤولیتی ندارند که بخواهند از آن سوء‌استفاده کنند

فرماندار اسبق مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نظر شخصی بنده این است که ماده ۲۹ می‌گوید اشخاص زیر به‌واسطه مقام و مسئولیت خود از داوطلب شدن محروم هستند.

حسن موحدیان افزود: به نظر من اعضاء علی‌البدل مقام و مسئولیتی ندارند که بخواهند از آن سوء‌استفاده کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید