خبر فوری

ثبت بزرگترین زمین‌لرزه‌ها در “کلمه”/وقوع ۸ زلزله در ۷ استان کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، براساس گزارش شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در آبان‌ سال جاری بیش از هزار و ۵۱۰ زمین‌لرزه در کشور رخ داده که این زمین‌ لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی بوده است.

بر اساس این گزارش در آبان‌ماه ۱۳۹۸ تعداد ۳۶ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آنها در روز ۱۷ آبان ماه جاری با بزرگی ۵.۹ حوالی ترکمانچای استان آذربایجان‌شرقی، رخ داده‌ است.

از لحاظ آماری ۱۳۷۱ زمین‌لرزه‌ دارای بزرگای کوچکتر ۳، تعداد ۱۱۰ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۳و۴ و تعداد ۳۳ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۴ و ۵ و تعداد ۳ زمین‌لرزه دارای بزرگی بین ۵ و ۶  بوده‌است.

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نیز نشان می‌دهد در رویدر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴ و کلمه استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۹ رخ داده است. در استان بوشهر دو گسل فعال “برازجان” و “کازرن” وجود دارد.

حسینیه و سالند استان خوزستان به ترتیب با زمین‌لرزه‌های ۳.۳ و ۳.۶، وراوی و محمله استان فارس به ترتیب با زمین لرزه های ۳.۳ . ۳.۸ و ترک استان آذربایجان شرقی با زمین لرزه ۳.۱ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۳۰ آذر

حسینیه استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷ کیلومتری حسینیه، ۳۴ کیلومتری اندیمشک و ۴۳ کیلومتری دزفول این استان بوده است.

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، فیروزه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، شهداد استان کرمان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

اول دی

در قطب آباد استان فارس زلزله ۲.۶، میرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، منوجان استان کرمان زلزله ۲.۹، کاکی استان بوشهر زلزله ۲.۹ و میمند استان فارس زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

وراوی استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۵ کیلومتری وراوی، ۲۶ کیلومتری علامرودشت و ۲۹ کیلومتری لامرد این استان گزارش شد.

در سالند استان خوزستان پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۱ کیلومتری، زلزله‌ دیگری با بزرگای ۵ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. زلزله ۳.۶، ۲.۹ رخ داد.

محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۵ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری وراوی، ۲۶ کیلومتری علامرودشت و ۲۹ کیلومتری لامرد این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲ دی

در خنج استان فارس زلزله ۲.۹، سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۶، قائمیه استان فارس زلزله ۲.۶، ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹، سروآباد استان کردستان زلزله ۲.۵، قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، حصارگرمخان استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵، محمله استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در ترک استان آذربایجان شرقی بعد از دو زلزله ۲.۵ و ۲.۶ زلزله‌ای با بزرگای ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۹ کیلومتری ترک، ۲۵ کیلومتری میانه و ۲۶ کیلومتری ترکمانچای این استان بوده است. زلزله ۲.۷ و ۳.۱ در عمق شش کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

سه‌شنبه ۳ دی

در مشهد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، اوز استان فارس زلزله ۲.۹، سالند استان خوزستان زلزله ۲.۹، محمله استان فارس زلزله ۲.۷، چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۶، دهرم استان فارس زلزله ۲.۹ گزارش شد.

چهارشنبه ۴ دی

در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، ترک استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، خنج استان فارس زلزله ۲.۹، دهدز استان خوزستان زلزله ۲.۶ و نهبدان استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ رخ داد.

در محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۲۶ کیلومتری محمله، ۲۷ کیلومتری علامرودشت و ۲۹ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد.

پنج‌شنبه ۵ دی 

در رویدر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۴۴ کیلومتری رویدر، ۵۹ کیلومتری بندر خمیر و ۵۹ کیلومتری کوخرد این استان گزارش شد.

در آرادان استان سمنان زلزله ۲.۵، بازار جمعه استان گیلان زلزله ۲.۸، جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زمین‌لرزه در ۵۱ کیلومتری نصرت‌آباد و ۱۰۲ کیلومتری سرجنگل استان سیستان و بلوچستان و ۹۶  کیلومتری فهرج استان کرمان بوده است.

جمعه ۶ دی

میرآباد استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای سه در عمق چهار کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۱۲ کیلومتری میرآباد و ۲۷ کیلومتری پیرانشهر این استان بوده است.

در جم استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای سه در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری جم استان بوشهر و ۲۶ کیلومتری اسیر و ۲۷ کیلومتری گله‌دار استان فارس گزارش شد.

در اهرم استان بوشهر زلزله ۲.۹ رخ داد.

کلمه استان بوشهر با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری کلمه، ۱۲ کیلومتری اهرم و ۲۷ کیلومتری خورموج این استان گزارش شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید