خبر فوری

۷دی به روایت تاریخ | از تشکیل نهضت سوادآموزی تا سالگرد ایجاد سینما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، امروز ۷ دی برابر با ۲۸ دسامبر تقویم میلادی است روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها

۱۹۲۸ – اجباری شدن لباس متحد الشکل

۲۸ دسامبر ۱۹۲۸ (هفتم دی ۱۳۰۷ خورشیدی) دولت وقت اعلام کرد که از آغاز سال نو (سه ماه بعد) پوشیدن لباس متحد الشکل از سوی مقامات و کارمندان دولت ایران اجباری است و این تصمیم که به اجرا درآمد مشابه اقدام پتر اول تزار روسیه دو قرن پیش از این به منظور مدرنیزه کردن روسها بود

. هدف از پوشیدن لباس یورنیفورم این بود که لباسهای ایرانیان مشابه لباسهای عادی اروپائیان باشد که بعدا تعمیم داده شد و حتی با پیژاما بیرون رفتن از خانه و قدم زدن در کوچه و خیابان خلاف شناخته شد و برایش جریمه نقدی تعیین گردید.

۲۰۰۵ – آرنولد دیگر قهرمان نیست

بیست و هفتم دسامبر ۲۰۰۵، به تصویب شورای شهر گراس در اتریش، شبانه نام «شوارتزنگر» بازیگر فیلم، ورزشکار زیبایی اندام و فرماندار انتخابی کالیفرنیا از روی ورزشگاه ۱۵ هزار و سیصد نفری این شهر برداشته شد. ماموران شهرداری با برداشتن حروف فلزی ۲۰ گانه نام شوارتزنگر، این تصمیم شورای شهر را که به خواست مردم گرفته شده بود اجرا کردند و استادیوم به نام قدیمی خود بازگشت داده شد.

شهر گراس زادگاه شوارتزنگر است که پس از انتخاب شدن او به فرمانداری کالیفرنیا، ورزشگاه شهر به نام او تجدید نام داده شده بود. دلیل تغییر نام ورزشگاه این بود که شوارتزنگر حاضر نشده بود مجازات اعدام «ستانلی ویلیامز» را به حبس ابد تبدیل کند و وی در دسامبر ۲۰۰۵ ( چند روز پیش از تصمیم شورای شهر گراس) اعدام شد.

در اروپا، مجازات اعدام لغو شده است. مردم گراس در نامه های خود به شورای شهر «اعدام» ویلیامز را محکوم کرده و نوشته بودند که ویلیامز با تالیف چند کتاب و ایراد سخنرانی ضبط شده ثابت کرده بود که اصلاح شده و دیگر نیازی به کشتن او نبود، اعدام یک وحشیگری است (عملی بربریک).

شوارتزنگر که یک جمهوریخواه (محافظه کار) است با رعایت سیاستهای این حزب با بخشودن ویلیامز موافقت نکرده بود و عمل او «سیاسی» و به خاطر حفظ مقام تلقی شده بود. مردم گراس شعار می دادند: نخست انسانیت، بعد سیاست.

۱۴۸۲ – پیمان صلح آترشت Atrecht به جنگ هشتاد ساله پایان داد و وضعیت هلند در قبال اسپانیا را روشن ساخت.

۱۸۲۸ – یک زمین لرزه شدید در منطقه «اچیکو» ژاپن باعث مرگ بیش از ۳۰ هزار تن و ویرانی فراوان شد.

۱۹۷۲ – کیم ایل سونگ به عنوان رئیس جمهور در کره شمالی به قدرت رسید.

۱۸۹۵ – به نمایش درآمدن اولین فیلم جهان در پاریس و سالگرد ایجاد سینما

نیمه دوم قرن نوزدهم، یکی از پربارترین دوران‏ها برای اختراعات و اکتشافاتی است که آثار و نتایج آن در قرن بیستم هم برجای ماند. به طوری که بسیاری از پیشرفت‏های علمی و صنعتی و پزشکی در قرن بعد که چهره جهان را تغییر داد در واقع ادامه و تکمیل اختراعات و اکتشافات نیمه دوم قرن نوزدهم است.

اختراع سینما نیز مربوط به اواخر قرن نوزدهم بود. اولین نمونه فیلم یا تصاویر متحرک به وسیله ادیسون مبتکر معروف امریکایى ساخته شد و او در سال ۱۸۸۸م این اختراع خود را در امریکا ثبت کرد ولی آن را تعقیب ننمود و به کارها علمی دیگر پرداخت. در این زمان یک مخترع فرانسوی به نام لویى لومْیِر این فکر را دنبال کرد و در سال ۱۸۹۵م چند صحنه از وقایع روزمره و نمایش‏های کوتاه کمدی را فیلم برداری نمود. او در روز ۲۸ دسامبر آن سال این فیلم را در یک سالن کوچک زیرزمینی در پاریس به معرض نمایش گذاشت. این نمایش با استقبال فراوانی روبرو شد و طی چند سال، نخستین سالن‏های سینما در پاریس و لندن و نیویورک شروع به کار کردند.

ولی فیلم‏هایى که طی این سال‏ها به معرض نمایش گذاشته می‏شد، ترکیبی از نمایش‏های کوتاه و صحنه‏های زندگی روزمره یا مناظر طبیعی به صورت صامت و بی‏صدا بود و سینما در سال‏های قرن بیستم رونق بیشتری یافت. در سال‏های بعد، دستگاه‏های پیشرفته برای ضبط و نمایش آثار سینمایی ساخته شد و به تدریج سینماهای متعددی با استانداردهای نوین، در تمامی کشورها دایر گردید.

۱۷۷۴ – کشف اکسیژن

۱۳۵۸ ش – فرمان امام خمینی برای تشکیل نهضت سوادآموزی

در هفتم دی ماه ۱۳۵۸، حضرت امام، فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بی‏سوادی در کشور و تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند. در این فرمان، به همه مردم ایران، توصیه شده بود که در این نهضت مردمی شرکت کنند و در باسواد کردن افراد بی‏سواد، بکوشند. براساس آخرین گزارش‏های منتشره، میزان با سوادی در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و ایران اسلامی از چهارچوب کشورهای بی‏سواد جهان خارج و در ردیفِ کشورهای باسواد قرار گرفته است. در سال ۱۳۵۵ تنها ۴۷ درصد جمعیت شش سال به بالا با سواد بوده‏اند که این رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی، هشتاد درصد می‏باشد.

زادروزها

  ۱۸۵۶ – زادروز توماس وودرو ویلسون بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده

۱۹۰۳ – زادروز جان فون نویمان ریاضیدان و دانشمند آمریکایی مجاری الاص

۱۹۵۴ – زادروز دنزل واشنگتن کارگردان و بازیگر آمریکایی

۱۹۵۵ – زادروز لیو شیائوبو نویسنده، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی چینی، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۱۰

۱۹۶۹ – زادروز لینوس توروالدز مهندس نرم‌افزار فنلاندی ،آغازگر و توسعه دهنده هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت

درگذشت‌ها

 ۱۶۹۴ – درگذشت ماری دوم ملکه انگلیس، اسکاتلند و ایرلند

۱۹۳۷ – درگذشت موریس راول آهنگساز و نوازنده فرانسوی

۱۹۴۷ – درگذشت ویکتور امانوئل سوم پادشاه ایتالیا

 ۱۹۶۳ – درگذشت پل هیندمیت آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده آلتو آلمانی

۲۰۰۴ – درگذشت سوزان سونتاگ نویسنده، نظریه‌پرداز ادبی و فعال سیاسی آمریکایی

۲۰۰۷ – درگذشت آیدین نیکخواه بهرامی عضو تیم ملی بسکتبال ایران

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید