خبر فوری

ترفندهایی برای کنترل احساسات در کودکان

چگونه به کودکان کنترل هیجانات را آموزش دهیم؟سمانه بهزداپور روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت آموزش کنترل هیجان به کودکان اظهار کرد: برای اینکه کودکان هیجان‌های خود را بتوانند کنترل کنند، ابتدا باید آن‌ها را بشناسند و واکنش‌های بدنی نسبت به آن‌ها را تشخیص دهند تا بتوانند کنترل کنند.

وی افزود: هنگامی که کودکی هیجانی را تجربه می‌کند، اسم آن هیجان را به او بگویید، به عنوان مثال بگویید: «تو الان خوشحالی، ناراحتی، عصبانی هستی و…»؛ هنگامی که نام هیجان کودک را برای او بیان می‌کنیم، مقدمه‌ای می‌شود تا بتواند هیجان‌های خود را کنترل کند.

این روانشناس تصریح کرد: با نام بردن هیجان‌ها با کودک همدلی می‌کنیم، چراکه این احساس در او ایجاد می‌شود که اطرافیانم من را درک می‌کنند.

بهزادپور گفت: زمانی که برای کودکمان کتاب می‌خوانیم یا با او فیلم تماشا می‌کنیم، باید احساسات و هیجان‌های شخصیت فیلم یا داستان را برای کودک بیان کنیم، چراکه این موضوع باعث می‌شود کودک نوع هیجان شخصیت فیلم یا داستان را بشناسد و واکنش‌های بدنی آن را یاد بگیرد، در این حالت دایره لغات هیجانی کودک نیز غنی‌تر شود.

وی ادامه داد: اگر فیلمی را تماشا می‌کنیم که شخصیت آن عصبانی است باید به کودک بگوییم: «می‌بینی، این فرد عصبانی است»، چراکه این کار مقدمه‌ای برای یادگیری کنترل انواع هیجان‌ در کودک است.

این روانشناس بیان کرد: با افزایش سن کودک خود می‌توانیم راهکارهای کنترل هیجان‌ها را به او آموزش دهیم، به عنوان مثال می‌توانیم در مورد اضطراب راهکار حواس پرتی و تنفس عمیق را به او یاد دهیم، اما در سنین پایین بهترین راهکار آن است که هیجان‌های مختلف و واکنش‌های بدنی متناسب با آن‌ها را به کودکان آموزش دهیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید