خبر فوری

پدر مقتول با یک صلوات از خون خواهی فرزندش گذشت

پدر مقتول با یک صلوات از خون خواهی فرزندش گذشتبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه شب ششم مهر سال ۸۹ ماموران انتظامی از طریق تماس تلفنی اهالی خیابان رسالت ۴۱ مشهد در جریان نزاعی خونبار قرار گرفتند که بررسی‌های مقدماتی نشان می‌داد: چند جوان ناشناس در حالی که چوب و چاقو و قمه در دست داشتند به منزل زنی به نام «خورشید» هجوم برده اند و جوان ۲۴ ساله‌ای به نام «حمید» را به شدت مجروح کرده اند؛ بنابراین گزارش، با انتقال پیکر خون آلود جوان مجروح به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد و با حضور نیرو‌های کلانتری رسالت در محل حادثه، تحقیقات در این باره ادامه یافت، اما چند ساعت بعد، خبر مرگ این جوان در بی سیم‌های پلیس پیچید و این گونه پرونده نزاع دسته جمعی، رنگ جنایت گرفت.

دقایقی بعد با گزارش این ماجرای وحشتناک به قاضی ویژه قتل عمد در زمان حادثه، بلافاصله «قاضی علی اکبر صفائیان» عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی‌های میدانی مقام قضایی بیانگر آن بود که جوان ۲۴ ساله به دلیل برخی اختلافات قبلی مورد هجوم افرادی قرار گرفته است که از مدتی قبل با مقتول (حمید گوهری) درگیری داشتند. مهاجمان شب حادثه نیز با تعقیب وی از حضورش در منزل «خورشید» اطمینان یافته بودند که به طور غافلگیرانه و دسته جمعی وارد منزل شدند و جوان ۲۴ ساله را با ضربات تیغه‌های هولناک چاقو و قمه به قتل رساندند.

این گزارش حاکی است: با به دست آمدن سرنخ‌های مهمی از این جنایت، دامنه تحقیقات قاضی صفائیان به رسالت ۴۱ کشید و همه مهاجمان طی چند ساعت بررسی‌های شبانه مقام قضایی شناسایی شدند، اما همه آن‌ها فراری بودند تا این که با صدور دستورات ویژه‌ای از سوی مقام قضایی، کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی وارد عمل شدند و در اسفند سال ۸۹، سه تن از متهمان فراری این پرونده جنایی را در چند عملیات هماهنگ دستگیر کردند و به پنجه عدالت سپردند.

در حالی که پزشکی قانونی پس از معاینه جسد مقتول، علت مرگ وی را اصابت جسم نوک تیز و برنده به عناصر حیاتی بدن اعلام کرده بود، یکی از متهمان این پرونده به نام «عباس» مورد ظن قوی قاضی ویژه قتل عمد قرار گرفت و دستور بررسی‌های تخصصی برای نقش وی در ارتکاب جنایت را صادر کرد، اما این مرد ۴۰ ساله (در زمان حادثه) ضمن اقرار به حضور در محل وقوع قتل، ارتکاب جنایت را نپذیرفت و مدعی شد که من و دوستانم برای آشتی با «حمید» (مقتول) به آن منزل رفته بودیم!

بنابر گزارش، این در حالی بود که همه مدارک و شواهد مستند از نقش اصلی «عباس-خ» در قتل «حمید» حکایت داشت. با این حال، تحقیقات میدانی قاضی صفائیان از شاهدان عینی و افرادی که در صحنه درگیری مرگبار حضور داشتند نیز نشان می‌داد که ضربه کشنده را «عباس» بر پیکر جوان ۲۴ ساله فرود آورده است.

پس از بازجویی‌های تخصصی و جمع آوری اسناد و مدارک موجود، بازسازی صحنه جنایت هم در حضور قاضی زبده ویژه پرونده‌های جنایی در زمان حادثه، انجام شد و این پرونده با صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت.

قضات دادگاه پس از برگزاری چند جلسه با حضور وکلای مدافع و اولیای دم در حالی به محاکمه متهمان پرداختند که «عباس-خ» همچنان نقش خود را در ماجرای قتل انکار می‌کرد تا این که در سال ۹۶، دادگاه مجوز برگزاری مراسم قسامه را صادر کرد و بدین ترتیب شاهدان عینی در جلسه دادگاه و با تشریفات قانونی، قسم یاد کردند که ضربه مرگبار را «عباس-خ» بر پیکر «حمید گوهری» فرود آورده است. بنابر گزارش اختصاصی خراسان، این گونه بود که دادگاه با توجه به مدارک و مستندات موجود، محتویات پرونده و همچنین برگزاری مراسم قسامه رای به قصاص نفس متهم داد و جرم او را محرز دانست.

با این حال، رای صادر شده از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد اعتراض متهم قرار گرفت و برای بررسی دقیق‌تر به شعبه هفدهم دیوان عالی کشور ارجاع شد، اما قضات باتجربه دیوان عالی نیز پس از مطالعه محتویات پرونده، رای دادگاه درباره قصاص متهم را تایید کردند و بدین ترتیب این پرونده جنایی برای اجرای حکم به معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد.

گزارش ها حاکی است، در حالی که حدود ۱۰ سال از این ماجرا می‌گذشت تلاش‌های خانواده قاتل برای گرفتن رضایت از اولیای دم به نتیجه نرسید تا این که مقدمات اجرای حکم فراهم شد بنابراین «عباس-خ» در حالی پای چوبه دار رفت که حاضر شده بود بیش از یک میلیارد تومان برای اعلام گذشت اولیای دم بپردازد، ولی پدر مقتول حاضر به گذشت نشد.

در همین حال بزرگان محله، بستگان قاتل و معتمدان شهر از پدر مقتول درخواست رضایت داشتند تا این که ناگهان پدر مقتول همه آن‌ها را به یک مهمانی بزرگ دعوت کرد و با بیان این که خون پسرم را به پول نمی‌فروشم و فقط از قاتل به پاس خون شهدا و رضایت خاطر امام حسین (ع) و امام رضا (ع) می‌گذرم از آنان خواست با یک صلوات اعلام گذشت او را تایید کنند. این در حالی بود که قاتل در پای چوبه دار با شنیدن این ماجرا، ناباورانه دچار شوک شد و سر بر سجده نهاد!

بنابر گزارش ها، با تنظیم صورت جلسه اعلام گذشت در حضور قاضی زرگر (قاضی باتجربه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) این پرونده جنایی برای تصمیم گیری نهایی درباره جنبه عمومی جرم به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد. طبق قانون دادگاه باید متهم را از جنبه عمومی جرم به تحمل ۳ تا ۱۰ سال زندان محکوم کند.

منبع: خراسان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید