خبر فوری

میناب هم نوا با شام عزای کودکان اباعبدالله(ع) به سوگ نشست

به گزارش هرمزبان، عزاداران و سوخته دلان مینابی در جای جای شهرستان هرکس به شیوه‌ای شب عاشورا را در غم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) با کودکان و اهل بیت امام حسین(ع) همنوا شدند.

هرساله در آخرین ساعات روز عاشورا در میناب با توجه به بافت جمعیتی به رسم دیرینه با آداب خاصی همچون برافروختن شمع، شب‌زنده‌داری و سینه زنی در بقاع متبرکه ،امزاده ها، سر مزار شهدا و حسینیه های شهرستان برگزارشد.

در بسیاری از روستاهای این شهرستان کاروان‌های نمادین پس از اجرای تعزیه بعد از نماز مغرب و عشا به راه افتاده و در بخشی از این کاروان‌ها اسارت کودکان و زنان به نمایش گذاشتند که نشانه رویارویی حق در مقابل تزویر را تداعی می کرد .

عاشقان حسینی در تمامی روستاهای این شهرستان به یاد کودکان اباعبدالله (ع) عزاداری کردند،گریستند ،سیاهپوش شدند و ندای هل من ناصر ینصرنی سردادند.

مراسم شام غریبان تنها مختص به مرکز شهرستان میناب نبود بلکه در بخش سندرک،توکهور و هشتبندی،بندزرک،شهر تیرور،بندرتیاب،نخل ابراهیمی،رضاعلیچی و حکمی میناب نیز با شکوهتر از سال های گذشته برگزار شد.

در مراسم آنچه پس از شهادت امام حسین (ع) بر کاروان کربلا گذشت و توسط حضرت زینب(س) با مقتل خوانی بازگو شد با آداب و رسوم خاصی روایت می‌شود.

شام غریبان یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که در شامگاه عاشورای حسینی برگزار می‌شود و قدمتی به اندازه فرهنگ و آئین بومی مردمان شهرستان میناب دارد.
منبع: میناب جنوب (minabjonoub.ir)
انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید