خبر فوری

‌‌چرا طرح ملی زعفران اجرا نشد؟‌ + فیلم

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از گناباد، در حوزه کشاورزی، هر استانی را با محصولی می‌شناسند و شاید بدون اغراق باید گفت خراسان رضوی نیز با زعفران آن شناخته می‌شود.

زعفران یکی از گیاهان استراتژیک بوده و کشاورزان نیز به عنوان یک منبع درآمد عالی با توجه به نیاز به آب کم و بازدهی زیاد به آن نگاه می‌کنند اما چند سالی می‌شود که وضعیت بازار این محصول نیز توسط دلالان به‌ هم‌ ریخته و در این‌ بین کشاورزان متضرر می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم دفتر خراسان رضوی در پرونده‌ای پیگیری‌هایی در زمینه وضعیت این محصول داشته و در گزارش‌هایی تحت عنوان «بی‌رغبتی مردم گناباد به کاشت زعفران در پی کاهش قیمت‌ها» «دریافت وجه نقد در قبال سپرده زعفران» «خرید تضمینی زعفران در ۱۵ شهرستان استان» پرداخته است.

با توجه به مشکلات زعفران کاران پیگیری این پرونده همچنان در دست اقدام است که به سراغ حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی رفته‌ایم.

دولت زعفران را گرمی ۸۲۰۰ تومان از کشاورز می‌خردسود خرید حمایتی زعفران در جیب دلالانوجه تضمین اضافی قرارداد آتی پوشال معمولی زعفران از فردا کاهش می‌یابد

طرح ملی زعفران اجرایی نشده است

حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در گناباد اظهار داشت: زعفران یکی از محصولات برتر استان است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ۹۲ درصد زعفران تولید کشور در خراسان رضوی است اما این محصول با توجه به ظرفیت‌های صادراتی که دارد مغفول واقع شده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات زعفران کاران گنابادی و سایر استان‌ها اظهار کرد: این مشکلات از طریق کشاورزان به نمایندگان مجلس رسیده که با پیگیری‌های صورت گرفته از سال ۹۶ بحث خرید تضمینی زعفران آغاز شده اما متاسفانه دلال‌بازی در بازار زعفران آسیب جدی به این محصول زده است.

بنایی خاطرنشان کرد: خرید تضمینی قرار بود در استان خراسان رضوی صورت گیرد اما بعد در تمام کشور این مهم محقق شد و به‌زودی پایگاه خرید زعفران نیز در گناباد فعال می‌شود.

وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن طرح ملی زعفران بیان کرد: این طرح در کمیسیون کشاورزی پیگیری می‌شود و طرح پایه تهیه‌ شده و نیاز است بررسی‌های لازم توسط دولت انجام شود که متاسفانه این کار اتفاق نیفتاده و اگر این طرح اجرایی نشود، «خام فروشی»، این محصول را نابودِ خواهد کرد.

گفت‌وگو از یاسر سالاری گناباد

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید