خبر فوری

اطلاع‎رسانی و آمادگی اجرایی گرانی بنزین با اشکالات اساسی همراه بود/ عامل قدرت و پیروزی «روحانی» اصلاح‎طلبان بودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، الیاس حضرتی عصر امروز در نشست با جمعی از فعالان سیاسی استان گلستان اظهار کرد: اگر در مسأله گرانی بنزین ورود مقام معظم رهبری نبود، دولت و اصلاح‎طلبان را ساقط می‎کردند و این جریان سیاسی به‎عنوان عامل اصلی گرانی بنزین معرفی می‎شد.

*روایت حضرتی از آزادی رسانه‎ها در دولت روحانی!

وی تصریح کرد: بنده در مقابل فشارها، رنج‎ها و سختی‎ها انسان مقاومی هستیم در طول عمرم و در مسؤولیت‎های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و پس از آن، هیچ‎گاه به اندازه سال‎های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و قبل از روی کارآمدن دولت روحانی سختی نکشیدم، هنگام انتشار روزنامه آنقدر فشار وحشتناک بر ما  وارد بود که شب‎ها تمام مویرگ‎های چشمانم پر از خون بود، الآن کسی کاری به رسانه‎ها ندارد و فضا به شکل دیگری شده است، این در حالی است که بنده قبل از دولت روحانی هر روز هزار بار برای بازپرسی می‎رفتم!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما انتقاداتی به دولت روحانی داریم اما این به معنای آن نیست که دولت هیچ دستاوردی نداشته است، بیان کرد: شرایط اقتصاد کشور به گونه‎ای است که باید در خصوص آن و سیاست خارجه و حضور ایران در صحنه بین‎المللی تصمیم‎گیری شود که تصمیمات سختی است اما چند درصد آن براساس نظر قوه مجریه است که بتواند به تنهایی درباره موضوعات اساسی تصمیم بگیرد؟ متأسفانه ما اشکالات اساسی در ساختار داریم و تعارضات مختلف در کشورمان وجود دارد.

حضرتی ادامه داد: ما در آستانه انتخابات قرار داریم و در شرایط فشار بین‎المللی و مشکلات داخلی زیاد، انتخابات از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان حق ندارد شخصیت‎ها را برای حضور در انتخابات سلیقه‎ای، سیاسی و جناحی رد کند شورای نگهبان باید کسانی را رد کند که حکم و محکومیت قانونی دارند و دادگاه برای چنین فردی حکم منع ورود به فعالیت‎های سیاسی و انتخاباتی صادر می‎کند اما انسانی و عقلانی نیست که کسی به علت پیروزی‎ قطعی در انتخابات، رد صلاحیت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکثر افراد صاحب صلاحیت هستند مگر آنکه فرد قاچاقچی، مفسد و یا مدارک کافی و مستند برای او وجود داشته باشد، نمی‎شود با استفاده از یک برگه با شاهد گمنام کسی را رد صلاحیت کرد.

*انتخابات می‎تواند بهار سیاست باشد

حضرتی با بیان اینکه برای ترمیم شرایط بی‎اعتمادی و ناامیدی و مقاومت در برابر فشار خارجی و به تصویر کشیدن مشارکت مردم باید افراد مؤثر و اثرگذار به میدان بیایند، گفت: کشور با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مواجه است و انتخابات به‎عنوان یک فرصت تاریخی می‎تواند بهار سیاست باشد و به عامل اعتمادآفرینی و امیدبخشی تبدیل شود.

وی به گرانی بنزین اشاره کرد و افزود: در سال‎های اخیر در خصوص بنزین و حامل‎های انرژی مسائلی در جلسات مختلف مجلس، برنامه پنج ساله، بودجه‎های سنواتی و در دولت و دانشگاه‎ها مطرح می‎شود.

* مصرف سرانه هیچ کشوری در بحث انرژی مانند ایران نیست/ یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می‎شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می‎شود و به دلیل بی‎تدبیری‎ها، مردم این میزان یارانه پنهان را احساس نمی‎کنند، متأسفانه به میزان پول برق توجه نداریم و گاهی سهم کسی لامپ ۱۰۰ واتی در خانه ۴۰ متری است و سهم شخصی دیگر مصرف برق در خانه ۲ هزار متری است، حتی ساختمان‎های اداری شب‎ها شوفاژها را خاموش نمی‎کنند و باید گفت مصرف سرانه هیچ کشوری در بحث انرژی مانند ایران نیست.

حضرتی گفت: تولید بنزین ۱۰۰ الی ۱۱۰ میلیون لیتر است اما مصرف بنزین ایران ۹۰ میلیون لیتر در روز است این در حالی است که مصرف بنزین در ترکیه ۲۰ میلیون لیتر است.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ هزار کامیون و تریلی، ۱۰۰ هزار مورد آن غیرواقعی است و اصلاً مشخص نیست کجاست، اذعان کرد: در همه بخش‎ها اعم از مصارف خانگی، اداری، مصرف بنزین و … مرتب اسراف می‎کنیم.

* دولت از سال ۱۳۹۶ باید مسأله اصلاح حامل‎های انرژی در بودجه لحاظ می‎کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسأله اصلاح حامل‎های انرژی، مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه پنج ساله اختیارات خود را بر عهده دولت گذاشت، بیان کرد: یک ضعف از دولت و یک ضعف از مجلس بود، دولت از سال ۱۳۹۶ باید در بودجه لحاظ می‎کرد اما دولت احساس کرد شرایط اجتماعی برای افزایش ۲۰ درصدی سوخت مناسب نیست، در سال ۱۳۹۷ نیز دولت مطرح کرد اما مجلس موافقت نکرد.

حضرتی با بیان اینکه دولت برای ایجاد صرفه‎جویی و کاهش مصرف بنزین و کمک به مردم محروم طرح اصلاح قیمت بنزین را اجرا کرده است، ابراز کرد: تمام درآمدهای حاصل از بنزین را بین اقشار و طبقات مختلف تقسیم می‎کند.

وی ادامه داد: با راه‎اندازی «پالایشگاه خلیج فارس آبادان» تولید بنزین روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر است اما مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین بالا بود و اگر رشد سالانه مصرف سوخت کنترل نمی‎شد باید اقدام به واردات بنزین می‎کردیم که این کار در شرایط تحریم مشکل بود لذا کاهش مصرف، نخستین هدف دولت در افزایش قیمت بنزین بود.

* انتقاد حضرتی از نبود پیوست رسانه‎ای و آمادگی اجرایی برای گرانی بنزین/  انباشت نارسایی‎ها و مشکلات با جرقه گرانی بنزین در قالب اغتشاشات شعله‎ور شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اطلاع‎رسانی و پیوست رسانه‎ای و آمادگی اجرایی گرانی بنزین با اشکالات اساسی همراه بود و در عمل آن اتفاقات تلخ را رقم زد، انباشت نارسایی‎ها و مشکلات با جرقه گرانی بنزین در قالب اغتشاشات شعله‎ور شد.

حضرتی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر برخورد با رأفت اسلامی با اغتشاشگران افزود: نباید کسانی را که در اغتشاشات اخیر کشته یا زخمی و یا دستگیر شدند را ضدانقلاب‎های داخل و خارج کشور دانست، برخی جوانان با عصبانیت سنگی پرتاب کردند و یا شعار تندی سر داده و یا لاستیک و مغازه‎ای را آتش زده‎اند، اینها جوانانی هستند که ما تربیت کردیم و سیاست‎های ما در آنها مؤثر بوده است.

وی تصریح کرد: کشور در حوزه‎های سیاسی، بین‎المللی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شرایط سختی قرار دارد و جمیعی از مشکلات به خاطر بی‎تدبیری‎هایی که در داخل وجود داشت و دارد و مشکلات بین‎المللی و تحریم‎های دشمنان دامن‎گیر جمهوری اسلامی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بودجه سال ۱۳۹۹ به صورت فشرده و صرفه‎جویانه بسته شود به ۴۴۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم حقوق کارمندان، بازنشستگان و نیروهای نظامی و برخی از اقلام ضروری اجتناب‎ناپذیر را بپردازیم.

حضرتی گفت: برای تهیه ۴۴۸ هزار میلیارد تومان، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را مالیات‎ها و عوارض گمرکی برعهده می‎گیرد و مابقی باید از نقاط دیگر تأمین شود، این فاصله معنادار را به عنوان کسری بودجه یاد می‎شود و این کسری بودجه آثار زیان‎باری را به دنبال دارد و البته روش‎هایی برای این مهم وجود دارد و دولت و مجلس اقدام لازم را تدبیر می‎کنند اما از این مسأله نباید غافل شد که ما در شرایط سختی قرار داریم.

*دولت روحانی طرفدار و مدافع جانفشان ندارد/ اصلاح‎طلبان با  همه نقدها حامی روحانی هستند/ تفکر و اندیشه «روحانی» در مسائل بین‎المللی مانند اصلاح‎طلبان است

وی اذعان کرد: فروش نفت بسیار کم شده و بسیاری از کشورها یا نفت نمی‎خرند و یا نمی‎توانند از آن استفاده کنند، در این شرایط به سراغ ساده‎ترین راه یعنی انتقاد از دولت می‎روند و دولت حسن روحانی هم مدافعی ندارد، البته طرفدار دارد اما طرفداران جانفشان ندارد لذا کم‎هزینه‎ترین راهکار فحش دادن و انتقاد از دولت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: روحانی اصلاح‎طلب نبود و هیچ‎گاه ادعای اصلاح‎طلبی نکرد اما با حمایت کامل اصلا‎ح‎طلبی به میدان آمد الان هم اصلاح‎طلبان با وجود نقدهایی که به دولت دارند پشتیبان روحانی هستند.

حضرتی اضافه کرد: با وجود انتقادات موجود منصفانه نیست که همه چیز را زیرپا بگذاریم، تفکر و اندیشه «روحانی» در مسائل بین‎المللی مانند اصلاح‎طلبان است و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا سیاست بین‎المللی را در روال طبیعی و صحیح بگذارد لذا در برنامه هسته‎ای و مذاکرات گام برداشت.

*ایران با خروج اروپا هم از برجام خارج نمی‎شود

وی با بیان اینکه برجام به سند تاریخی بی‎نظیر تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در مذاکره تنگاتنگ باید بتوانیم به توافق برسیم لذا با همه سم‎پاشی‎ها هنوز برجام پابرجاست و اگر تصمیم درستی باشد ایران هیچ‎گاه از برجام خارج نمی‎شود حتی اگر اروپایی‎ها خارج شوند ایران از برجام خارج نخواهد شد چراکه ما در ازای این سند دستاورد داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: امروز آمریکا، اسرائیل، عربستان‎سعودی و عده‎ای تندرو در داخل کشور رسماً اعلام می‎کنند که تلاش آنها عدم موفقیت دولت فعلی و برجام است.

حضرتی گفت: امروز پشت روحانی می‎ایستیم و ایشان را موفق خواهیم کرد و معتقدیم جریان اصلاح‎طلبی که تمام علاقه‎مندی‎ها و خواسته‎های ملت ایران را به همراه دارد باید نهادینه و ماندگار شود.

وی گفت: جریان اصلاح‎طلب از سوی آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و براندازان خارج از کشور و عده‎ای در داخل کشور مورد هجمه قرار دارد، عامل قدرت و پیروزی دولت «روحانی» اصلاح‎طلبان بودند و وزرای شاخص دولت از اصلاح‎طلب بودند لذا اینها درصدد هستند دولت را بزنند تا دستاوردهای اصلاح‎طلبی را ناکارآمد و کم‎اثر کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید