خبر فوری

صندوق‌های اعتبار خُرد زنان روستایی؛ الگوی موفق اقتصاد مقاومتی

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مرند، روند توسعه اقتصادی یک کشور از طریق منابع انسانی آن تأمین می‌شود، با توجه به اینکه زنان، نیمی از منابع انسانی به شمار می‌روند، موضوع و هدف هر نوع توسعه‌ای بوده و عامل پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی – اجتماعی هستند.

امروزه مشارکت زنان از جمله ابزارهای اساسی توسعه است و یکی از اصلی‌ترین ‌زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی، ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی است.

در برخی از روستاهای شهرستان مرند نیز زنان با ایجاد کارگاه بسته بندی محصولات کشاورزی، ضمن مشارکت در بهبود اقتصاد خانواده، در افزایش اشتغال زایی روستا دخیل هستند.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش فراگیر بانوان روستایی

فرماندار شهرستان ویژه مرند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مرند، گفت: زنان کارآفرین باید الگوسازی شده و ضمن معرفی و شناساندن فعالیت این بانوان مورد حمایت قرار گیرند تا مشکلات حوزه کارآفرینی آنها برطرف شود.

داود گرشاسبی اظهار داشت: آموزش اصولی کار آفرینی، رفع مشکلات و حمایت پایدار باید از جمله برنامه‌های این حوزه باشد تا بتوان حداقل باری از مشکلات افراد حاضر در این حوزه برطرف شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: با برگزاری دوره‌های آموزش فراگیر بانوان ضمن حمایت از آن‌ها می‌توان در زمینه فراهم کردن زمینه‌های اشتغال زایی اقدامات موثری انجام داد.

فعالیت ۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در مرند

 همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مرند، با اشاره به نقش راه اندازی صندوق‌های اعتبار روستایی در کاهش مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ عنوان کرد: راه اندازی صندوق‌های خرد زنان روستایی باعث ایجاد بستری مناسب برای مشارکت زنان، ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی، پس ‌انداز خانواده‌های روستایی در راستای تأمین مالی خانواده‌ها با پرداخت تسهیلات قرض ‌الحسنه و کوچک و ایجاد اشتغال متناسب با روستا برای زنان شده است.

منوچهر رحمانی صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی را الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در راستای توانمندسازی زنان روستایی دانست و اظهار داشت: امروز بانوان با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های دولت با تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی در کنار همدلی و همگرایی منجر به ایجاد اشتغال و تولید درآمد در جوامع روستایی شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی در این شهرستان، افزود: هم اکنون در شهرستان مرند ۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با ۲۰۰ نفر عضو و اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین ابراز داشت: مسیر توسعه و پیشرفت همه کشورهای توسعه یافته از بخش کشاورزی عبور می‌کند چرا که مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت در بخش کشاورزی تولید می‌شود.

جزئیات طرح حمایت از اشتغال زنان روستایی در کشور+فیلمابتکار در اردبیل: دولت از آموزش زنان روستایی حمایت می‌کندگزارش تسنیم از وضعیت قالیبافان در قزوین؛ وقتی گره تار و پود اقتصاد کشور به دست زنان روستایی باز می‌شودابتکار: فعالیت اقتصادی زنان روستایی و عشایر با توان‌افزایی عملیاتی می‌شود

رحمانی با تاکید بر اینکه برای توسعه و پیشرفت کشور باید بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر بخش کشاورزی توانمند شود تغذیه انسانها سالم خواهد شد و انسان‌های سالم، صاحب اندیشه‌های خلاق و پویایی هستند که منجر به توسعه و تعالی جوامع بشری می‌شود.

پرداخت تسهیلام کم بهره به صندوق‌های اعتبار روستایی

رئیس بانک کارآفرین امید شهرستان مرند نیز به خبرنگار تسنیم در مرند گفت: به کمک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، ۶ صندوق تشکیل و به ۵ صندوق وام پرداخت شده است.

قیدری افزود: تنها با یک سفته ۴۰ میلیون تومان به این صندوق‌ها وام با بهره ۶ درصد پرداخت شده است و زنان روستایی خوش عهد بوده و معوقه در باز پرداخت وامها ندارند و این صندوق آماده است در هر کجای شهرستان صندوق خرد روستایی تشکیل شود با حذف ۶ ماه انتظار، وام این صندوقها را پرداخت کند.

وی اظهار داشت: هدف از راه اندازی صندوق‌های روستایی این است که به کارهای گروهی و مشارکتی روی آورده شود چرا که مشارکت عمومی، ابزار توسعه بوده و صندوق‌های اعتبارات خرد نقش بسزایی در تحقق این موضوع دارند.

بخشدار بخش یامچی شهرستان مرند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مرند گفت: افق و نگاه به توسعه مسائل روستائی باید عوض شود و برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها صورت گیرد تا روستائیان برای ماندن در روستاها انگیزه داشته باشند.

بهرام ملکی از راه اندازی صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عملکرد و فعالیت‌های آن و به پای کار آمدن زنان به کار و اشتغال به صورت مجتمع در روستاهای شهرستان مرند تقدیر کرد.

سهم کم زنان در اشتغال بخش کشاورزی

سهم زنان ایران در اشتغال بخش کشاورزی ۱۱ درصد است این در حالی است که این رقم در دنیا به ۴۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد بخش کشاورزی هنوز پتانسیل‌های نهفته‌ای برای اشتغال زنان دارد.

سازمان ملل سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۹ را «کشاورزی خانواده» نامگذاری کرد و این نشان از اهمیت نقش کشاورزی در اقتصاد خانواده دارد که مسئولان و دستگاه‌های ذیربط باید با توجه بیشتر به این بخش، موجب تقویت سهم اشتغال در بخش کشاورزی شوند.

شهرستان مرند نیز به دلیل دارا بودن پتانسیل بالای کشاورزی می‌تواند با توسعه صندوق‌های اعتبارات زنان روستایی، نقش عمده‌ای در تحقق اقتصادی مقاومتی ایفا کند.

گزارش از بیت الله احمدی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید