خبر فوری

کارشناس لبنانی تحلیل کرد: حباب توخالی کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان

– اخبار بین الملل –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، در شرایطی که لبنان شاهد ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در رد اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور است، دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید کمک‌های صد میلیون دلاری این کشور به ارتش لبنان را متوقف کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نظامی لبنان این اقدام را اقدامی تبلیغاتی برای فشار بر دولت لبنان ارزیابی می‌کنند.

هیل در حالی این موضوع را اعلام کرد که به دلایل این اتفاق اشاره‌ای نکرد و هنوز این موضوع در محافل رسمی لبنان به تصویب نرسیده است. برخی منابع وزارت خارجه به کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

محمد عباس تحلیلگر مسائل نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان در این رابطه در گفتگو با المیادین تاکید می‌کند که این کمک‌های اندک باعث شده که آمریکا در لبنان نفوذ پیدا کرده و موجودیت نظامی خود را ولو از طریق مستشاران نظامی در لبنان تقویت کند.

وی می‌افزاید که پیش از این نیز چنین اظهاراتی از سوی برخی مسئولان آمریکایی مطرح شده و آنها همواره خواستار توقف کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان شده یا شرایطی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. عباس می‌گوید که مهمترین این شرایط در خصوص آن چیزی است که آمریکا توقف نفوذ حزب‌الله یا خلع سلاح این حزب معرفی می‌کند.

تجهیزات نظامی آمریکا کمکی به روند مبارزه با دشمن صهیونیستی نمی‌کند

عباس در این مصاحبه تاکید می‌کند که الیوت‌ آبرامز که اخیراً به عنوان فرستاده آمریکا در مسائل مربوط به ونزوئلا انتخاب شده، همواره کمک‌های آمریکا را به موضوع تضعیف نفوذ حزب‌الله یا خلع سلاح این حزب مرتبط کرده است.

عباس می‌افزاید که در داخل دولت آمریکا به ویژه وزارت خارجه و پنتاگون رویکردهای عکس این موضوع وجود دارد که از ادامه این کمک‌ها حمایت می‌کند. این موضوع را روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از دیوید اگناتیوس مطرح کرده است، چرا که این موضوع می‌تواند موضع واشنگتن در قانع کردن ارتش لبنان به عدم پذیرش کمک‌های کشورهای دیگر از جمله ایران، روسیه و چین را تضعیف کند.

وی افزود که کمک‌های آمریکا از رقم ۱۰۵ میلیون دلار فراتر نمی‌رود، این در حالی است که آمریکا نیز مبالغه های زیادی در این زمینه انجام می‌دهد و قیمت تسلیحات ارائه شده را بسیار بالاتر حساب می‌کند، علاوه بر اینکه در این بسته‌ها تنها مهمات و خودروها و نفربرها و سلاح‌های انفرادی و راکت‌هایی ارائه می‌شود که مربوط به امنیت داخلی لبنان است، به این ترتیب هیچ سلاح تاثیرگذار و خوبی در روند مبارزه با تجاوزات اسرائیل به اراضی لبنان به این کشور داده نمی شود.

عباس تاکید کرد که ارتش لبنان از این مهمات نتوانست در جریان درگیری‌های اخیر با داعش به خوبی بهره‌مند شود و این مهمات در روزهای اول درگیری‌ها به پایان رسید.

پشت پرده زمان اعلام توقف کمک‌های آمریکا

عباس در خصوص زمان اعلام توقف این کمک‌ها می‌افزاید که این اقدام برای فشار بر دولت لبنان جهت عدم مشارکت دادن حزب الله در دولت انجام می‌شود، اما آنها در این زمینه حماقت به خرج می‌دهند، چرا که فشارهای بالای سیاسی یا اقتصادی باعث فروپاشی لبنان می‌شود و این موضوع به نفع آمریکا نیست. چرا که نمی‌تواند سیاست داخلی یا خارجی لبنان را تغییر دهد و آنها را در اردوگاه دیگر قرار دهد.

وی ادامه داد که فشارهای آنها به ارتش لبنان در چارچوب ایجاد تقابل بین ارتش با محور مقاومت است، اما آنها دچار توهم هستند و نمی‌تواند ارتش را با این کمک ها وارد جنگ با حزب‌الله کنند. این در حالی است که برخی طرفهای داخلی نیز به دنبال این طرح هستند.

این تحلیلگر مسائل نظامی لبنان می‌افزاید که این در حالی است که اشاره ضمنی آمریکا به توقف کمک‌های خود به لبنان می‌تواند جستجو در خصوص جایگزین‌های دیگر نظیر روسیه چین و ایران را مطرح کند، البته سیاستمداران لبنان در این خصوص دچار اختلاف نظر هستند تا جایی که برخی از آنها نمی‌خواهند حتی به صورت مجانی از ایران برق دریافت کنند. رویکردهای عمومی موجود در لبنان همچنان غربی است.

وی به ارتباطات برخی سیاستمداران لبنانی با طرف‌های متخاصم با محور مقاومت از جمله آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرده و می‌گوید: ما در نتیجه این ارتباطات حتی نمی‌توانیم به کمک‌های انسانی و توسعه از سوی کشورهایی دست پیدا کنیم که در چارچوب محور مقاومت قرار گرفته‌اند.

به گفته این تحلیلگر لبنانی دولت می‌تواند حتی در صورت توقف کمک‌های آمریکا تأمین مالی ارتش را از خزانه دولت انجام دهد، ویژگی این کمک‌ها تاثیر قابل توجهی در توانمندی نظامی ارتش ندارد و نمی‌تواند باعث ایجاد توازن با اسرائیل شود.

عباس می‌گوید که این شرایط در حالی است که روسیه آمادگی دارد سلاح‌های رایگان به لبنان بدهد و برخی سلاح‌های دیگر را با قیمت بسیار پایین تامین کند. چین نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، علاوه بر اینکه ایران نیز پیشنهاد کمک‌های رایگان را به لبنان مطرح کرده است. علاوه بر تمام اینها دولت می‌تواند از محل خزانه، سلاح‌های تاثیرگذارتری در روند تقابل با تجاوزهای اسرائیل به لبنان تهیه کند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید