پولشویی ۹۰۰ میلیون دلاری در قرقیزستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «باقر تایراف» رئیس سرویس مبارزه با جرائم اقتصادی قرقیزستان در نشست علنی پارلمان از پولشویی ۹۳۲ میلیون و ۷۳۶ هزار دلاری خبر داد.

وی گفت: در رسانه‌ها اطلاعاتی درباره انتقال بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف از طریق بانک‌های قرقیزستانی گسترش یافته اما پس از تحقیقات معلوم شد که در این پروسه‌ها منابع مالی دیگری هم وجود دارد.

این مقام تصریح کرد: «ایرکن سایمایتی» تاجر چینی، «اوفولی بومایلامو» همسر وی و ۸ شخص دیگر عاملان اصلی این اقدامات هستند که از طریق ۱۷ بانک قرقیزستانی مبلغ بیش از ۹۳۲ میلیون دلار به چین، ترکیه، لتونی، انگلستان، آلمان و دیگر کشورهای جهان منتقل کردند.

تایراف گفت: این درآمدها غیرقانونی است زیرا این فعالیت‌ها با هدف پولشویی و فرار از پرداخت مالیات صورت گرفته است.

  وی افزود: علاوه بر این سایمایتی از پرداخت مالیات ۲٫۶ میلیارد صومی به قرقیزستان فرار کرده و پرونده مربوط به فرار از پرداخت مالیات برای وی تشکیل شده است.

سایمایتی ۲ هفته گذشته در شهر «استانبول» کشته شد و رسانه‌های محلی از فساد مالی در گمرک قرقیزستان در این کشور خبر دادند.

در این مطالب «رحیم ماترایماف» معاون سابق رئیس گمرک قرقیزستان مشهور به لقب «رحیم میلیون» به عنوان شریک اصلی سایمایتی معرفی و در بیشکک تجمع‌ اعتراضی با درخواست بازداشت وی برگزار شد.   

انتهای پیام/ح

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید