خبر فوری
هرمزبان: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در انتخابات ممکن است شاهد حضور افراد بی‌بته سیاسی باشیم که خطرناک است.

احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب باید به سرخوردگی موجود پاسخ مناسبی دهند/ مخالفت کرباسچی و دوستان‌شان با سرا قابل درک است/ افراد فرصت‌طلب با سرخوردگی مردم به دنبال نان و نوایی هستند

«احمد شیرزاد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره سامانه سرا و اظهارنظرهای متفاوت درباره آن و اینکه آیا این سامانه می‌تواند به سه استراتژی مطرح شده از سوی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب یعنی تحریم انتخابات، حضور مشروط در انتخابات و در نهایت حضور در انتخابات، پاسخ مناسبی دهد، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به هر حال انتخابات پیچیده و مشکلی را پیش رو داریم. در واقع راه برون رفت از پیچیدگی‌های این انتخابات، به نوعی چالش بزرگی است و با وجود بحث هایی که مطرح شده اما همچنان فضا سرد است و آن‌ فضایی که باید هیجان و انتظاری برای تغییر ایجاد شود، تاکنون به وجود نیامده است. از این رو به نظر می‌رسد جمعی از اصلاح‌طلبان با طرح سامانه سرا، ابتکاری به خرج داده‌اند و سعی کرده‌اند تحولی در روند معمول دوره‌های گذشته، ایجاد کنند.

سامانه سرا تحولی مثبت است

این نماینده سابق ادوار مجلس افزود: این تحول می‌تواند مثبت باشد چراکه درواقع ما چیزی را از دست نخواهیم داد. اگر درست مدیریت شود و به‌نوعی منجر به این موضوع نشود که افرادی که بویی از اصلاح‌طلبی نبرده‌اند وارد ماجرا شوند، می‌تواند مثبت باشد. نکته مهم این است که هر کار جدیدی، مشکلاتی هم دارد و باید سعی کرد مشکلات این طرح را برطرف کرد. منتهی بر این باورم، مخالفت کرباسچی و دوستان‌شان شاید قابل درک باشد چراکه تاکنون روندی حاکم بوده که در حال حاضر به یکباره در آن تغییراتی ایجاد خواهد شد. قابل درک است که بعضی از آقایان اصلاح‌طلب ممکن است این قضیه را نپسندند.

انتخابات آینده نباید محملی برای فرصت‌طلبان شود

احمد شیرزاد با تاکید بر اینکه هر کسی نباید وارد لیست شود، تصریح کرد: در واقع اینکه انتخابات آینده یک محملی برای افراد فرصت‌طلب ایجاد نکند و دریچه‌ای برای افرادی که دنبال کاسبی اقتصادی خودشان هستند نباشد کار بسیار پیچیده‌ای به نظر می‌رسد. در حال حاضر نوعی حس سرخوردگی نسبت به جریان‌های کلاسیک در فضای سیاسی وجود دارد. این سرخوردگی فقط در ایران نیست بلکه در اغلب نقاط دنیا همین‌گونه است و هیچ جنبش امیدوارکننده‌ای هم مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر حتی در کشورهای پیشرفته هم افرادی به یکباره ظهور پیدا می‌کنند و بنیان سیاست کلاسیک موجود و جناح هایی که فعال هستند را زیر سوال قرار می‌دهند و برای مدتی، نظرها را به سمت خود جلب می‌کنند مثل آقای ترامپ در آمریکا.

در شهرها و حوزه‌های کوچک ممکن است شاهد حضور افراد بی‌بته و بی‌ریشه سیاسی باشیم

او با اشاره به ظهور افراد بی‌ریشه سیاسی در انتخابات، گفت: در شهرها و حوزه‌های کوچک برای مجلس ممکن است شاهد حضور افراد بی‌بته و بی‌ریشه سیاسی باشیم. افرادی که نه تنها هیچ پیشینه سیاسی درستی ندارند بلکه به نداشتن پیشینه افتخار می‌کنند. این افراد با این رویکرد که ما عضو هیچ حزبی نبودیم و در گذشته هیچ مقامی نداشتیم، تلاش دارند مردم را  به سمت خود جذب کنند.

از جوانان نمی‌توان سوابق ممتد سیاسی انتظار داشت

شیرزاد ادامه می‌دهد: به هر حال اگر جوانی وارد عرصه سیاسی شود، از این جوان نمی‌توان انتظار داشت سوابق ممتد سیاسی داشته باشد. حال همین جوان نیز در بخش‌هایی باید خود را نشان داده باشد که علاقمند به حضور در انتخابات است. برای مثال چگونه ممکن است فردی در سن ۵۰ سالگی در انتخابات حضور پیدا کند و بگوید، افتخار می کنم برای مردم کار کنم اما در عین حال افتخار کند که تا این سن کاری نکرده است.

ورود افراد بی‌بته سیاسی به انتخابات خطرناک است

او گفت: متأسفانه شاید فضا به‌گونه‌ای شود که این افراد حضور پیدا کنند و این موضوعی، بسیار خطرناک است. بر این باورم که باید سران نظام، نگران حضور این افراد باشند. بدین گونه که این حس سرخوردگی نسبت به سیاست کلاسیک کشور، منجر به نتایج نادرست نشود و باید این وضعیت را به خوبی مدیریت کرد. از سوی دیگر باید برای این حس، پاسخ مناسبی داشت. احزاب سیاسی هم اصلاح طلبان و هم اصولگراها نیز  باید به این وضعیت پاسخ مناسبی دهند و با نوآوری های مناسب سیاسی، سعی کنند فضای حاکم را در اختیار گیرند.

اعلام حضور یک ماه قبل از انتخابات، فرصت‌طلبی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان عنوان کرد: البته هیچ اشکالی ندارد جریان‌های جدید سیاسی به وجود بیاید اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که یک جریان سیاسی نمی‌تواند، یک ماه قبل از انتخابات تاسیس و تشکیل شود. در واقع جریان سیاسی باید به‌صورت تدریجی وارد عرصه شوند. حرف و برنامه‌های آنها مشخص باشد، مدیران آن مشخص باشند چراکه اگر به یکباره در زمان نزدیک به انتخابات، یک جریان سیاسی ظرف یک هفته اعلام حضور کند، بدین معناست که این حضور، بوی فرصت‌طلبی می‌دهد و افراد این مجموعه از این طریق تلاش دارند به یک نان و نوایی برسند.

بیشتر بخوانید:

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید