خبر فوری
هرمزبان:صفرشویی راه حلی برای لوکس سواری و دستمایه اشتغال چندین جوان جویای کار شده که این روز‌ها حسابی کارشان سکه است.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  صفرشویی یا احیای خودرو‌های لوکس مدل پایین ایرانی و خارجی تبدیل به تنها راه چاره لوکس سواری یا به نوعی کسب کار یک عده شده است.

گویی این روز‌ها به دهه هفتاد شمسی بازگشته ایم، آن روز‌هایی که مشاغلی هم چون تودوزی و تزییناتی‌ها کاری می کردند که خودرو‌های قدیمی قبل انقلاب قابل تحمل و مصرف شوند، چیزی شبیه مراکز احیا و صفرشویی‌های امروز.

این  روزها  مانند دهه هفتاد مشاغل مربوط به بازسازی و نگه داری خودرو رونقی دوباره و جانی تازه گرفته و تعداد آن‌ها روبه افزایش است.

کافی است سری به  سایت‌های خرید و فروش بزنید و یا در یکی از همین نمایشگاه‌ها خواهید دید خودرو‌هایی که میانگین عمرشان از ۱۰ سال می گذرد، اما با بازسازی و احیا دوباره رنگ و رخ جوانی و صفر کیلومتری را به خود گرفته اند، و با قیمت‌های گذافی هم معامله می شوند.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

 

آری  صفرشویی و احیای خودرو واژگان جدیدی است که در فرهنگ لغت خودروداری و اشتغال این روز‌ها جا خوش کرده است، کافی است در فضای مجازی مانند اینستاگرام یا سطح شهر چرخی بزنید، قطعا متوجه تبلیغات یا تابلو کسب و کارشان تحت عناوین (مرکز صفرشویی، احیا و بازسازی ترمیم و ریکاوری) خواهید شد.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

تاریخچه این حرفه به اوایل دهه هشتاد با بازسازی خودرو‌های کلاسیک و با ورود محصولات نگه داری خودرو با برند‌های آلمانی به ایران باز می گردد. اما روز‌های طلایی خود را از حدود ۳-۴ سال پیش و پس از ممنوعیت واردات و محدودیت در بازار خودرو آغاز کرده که تبدیل به راه حل لوکس سواران شده  و دستمایه اشتغال چندین جوان جویای کار هم بوده که این روز‌ها حسابی هم بازار کسب و کارشان سکه شده است.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

به طور مثال با مراجعه به یکی از این مراکز و انجام خدمات کامل احیای ظاهری، با پرداخت مبلغی بین یک تا ۵ میلیون تومان وابسته به نوع خدمات و جنس به کار برده شده و مدل ماشین، ضمن زیباتر شدن  خودرو، ارزش ریالی آن بیش از ۴ تا ۱۰ برابر مبلغ پرداخت شده به این تکنسین‌های جوان به ارزش خودرو شما هم افزوده می شود، که خود راه جدیدی  برای کسانی است که از خرید و فروش خودرو امرار معاش می کنند، بعضا دیده شده برخی از این مراکز اقدام به کم کردن کیلومتر خودرو یا اقدام به روکش کردن صندلی‌ها با پلاستیک‌های فابریک کارخانه می کنند.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

 

حیدری، تکنسین یکی از این مراکز احیا و بازسازی خودرو در قم در  گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: این حرفه با نام خارجی دیتیلینگ یا به معنای فارسی پردازش به جزئیات، که منظور همان تمرکز به جزییات و عوامل ظاهری یک خودرو است  از قبیل احیای رنگ بدنه ، شفاف سازی چراغ‌ها و بازسازی چرم داخل خودرو و دیگر اجزا بوده، غالب مشتریان ما ترجیح می دهند با اعمال کاور رنگ بدنه که جدیدا مرسوم شده و دیگر نگه دارنده‌های ظاهری، اتومبیل خودرا نگه داری کرده و یا  هنگام فروش که اغلب  بابت این موضوع مراجعه می‌شود به مبالغ بهتر و بالاتری آن را معامله کنند.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

رزاقی، یکی از مشتریان این مراکز در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت: طبق عادت چند ساله، برای خرید یک خودرو مدل بالاتر به بازار مراجعه کردم، که در کمال ناباوری دیدم مشابه همین خودروی مدل ۲۰۰۸ میلادی خودم را در یکی از نمایشگاه‌ها به قیمت بالاتر از ارزش خودرو خودم به فروش گذاشته اند، یعنی اگر مبلغی را روی قیمت خودروی خودم بگذارم تازه همین خودرو را دوباره می توانم سوار شوم، این بود که تصمیم گرفتم با مراجعه به این مراکز وسیله نقلیه خودم را به لحاظ ظاهری احیا و بازسازی کنم و مورد استفاده قرار بدهم و هنگام فروش هم به قیمت مناسب تری معامله کنم.

ابراهیمی، دبیر اتحادیه صنف صافکاران واتومبیل درقم در مصاحبه تلفنی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت: مراکز صفرشویی در شهر به تازگی به وجود آمده اند که چند مورد شکایت به علت گران فروشی نیز گزارش شده که خود ناشی از نبود نظارت مستقیم صنفی به این مشاغل است، و تاکنون وزارت بازگانی و اتحادیه‌ها در مورد پذیرش این صنف نوظهور تصمیمی نگرفته اند، زیرا از طرفی کار این صنف به لحاظ فنی و زیرساختی در حد یک نقاش اتومبیل نبوده و درصورت عضویت در صنف کارواش نیز کارشان فراتر از یک شستشو بوده و برخی خدماتشان مشابه نقاشان اتومبیل است.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

او ادامه داد:برخی دیگر از این مراکز هم  ضمن ارائه آپشن و امکانات روز برای خودرو‌های وارداتی قدیمی و ارائه کیت‌های بدنه که شامل سپر‌ها و چراغ و دیگر اجزا مانند کنسول و داشتبورد و صندلی اتومبیل است، خودرو‌های مدل پایین خارجی را به روز رسانی می کنند تا خلا نبود مدل‌های بالاتر نیز پر شود.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

 

به طور مثال این روز‌ها یک خودرو خارجی در مدل ۲۰۰۹ با تعویض سپر‌ها و چراغ و دیگر اجزا که قبلا از سوی  این موسسات از امارات وارد شده، پس از نصب تبدیل به یک اتومبیل مدل ۲۰۱۹ می شود، چیزی درمقایسه با عمل جراحی زیبا و جوان سازی یک پیرمرد در عالم اتومبیل سواری در اوج محدودیت‌های بازار خودرو!

البته این قبیل اتفاق‌ها در دهه هشتاد و به وفور خودرو و قیمت‌های مناسب و توان خرید مردم در آن موقع نامعقول به نظر می‌رسید، اما در دهه نود شرایط جور دیگری رقم خورد، کافیست دهه هفتاد را بیاد بیاورید، که در آن زمان نیز دولت‌های وقت سیاست‌هایی مشابه امروز را در دستور کار داشتند، اتومبیل‌های قدیمی یا خسته کننده و تکراری آن روز‌ها با کمی تغییرات، کار خودرو‌های مد روز را برایتان می کردند دقیقا شرایطی مانند امروز!

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

در مجموع گذشته از فرصت‌های شغلی به به وجود آمده برای عده‌ای جوان خلاق و خوش ذوق که نیاز روز را به ذوق و توانشان گره زده اند، در سایر کشور‌ها به دلایل فنی و مهندسی خودرو‌ها را حتی باوجود کیفیت بالا، پس تصادفات سنگین یا بعد از ۵ الی ۱۰ سال بازنشسته می کنند، و این دقیقا درحالی است که در کشور ما خودرو‌های تصادفی و تمام رنگ که اغلب چپ کرده اند و تصادف سنگین داشته اند و یا بیش از ۵ سال از عمرشان می گذرد را به علت محدودیت‌های موجود پس از احیا در مراکز مربوطه عمری دوباره داده و همچون ققنوس از آتش برون آمده سر از نمایشگاه‌های لوکس پر زرق و برق در می‌آورند.

سواری به سبک دهه هفتاد شمسی

در آخر امید است که با وجود تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران و همچنین شرایط فعلی صنعت خودرو داخل و وضع قوانین مربوطه، مسئولین امر راه حل منطقی و درستی برای این نیاز هرچند غیر ضروری مردم پیدا کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید