خبر فوری

ارزآوری جشنواره‌های سینمایی فرانسه/ ۲۲ یورو سود در ازای هر یورو هزینه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از لزاکو (lesechos)، در فرانسه همه ساله در فرانسه جشنواره های سینمایی متعددی برگزار می‌شود که شمار معدودی از آن‌ها ابعاد بین‌المللی دارند. غالب این جشنواره‌ها در شهرها و استان‌های مختلف این کشور جریان دارند.

به طور مثال در ماه اکتبر جشنواره فیلم لومیر در لیون، در ماه مه هر سال در شهر کن جشنواره بین‌المللی سینمایی کن، در ماه سپتامبر جشنواره فیلم سینمای آمریکا در شهر دوویل و در اواخر ماه ژانویه جشنواره فیلم‌های کوتاه در شهر کلرمون فران برگزار می‌شود.

بررسی ها حاکی است که تاثیر اقتصادی این رویدادهای سینمایی بر مناطق و استان‌های میزبان بسیار سودآور است. جدا از بعد هنری این جشنواره‌ها، موضوع اقتصاد صنعت سینما یکی از مؤلفه‌های اساسی این جشنواره‌هاست، به خصوص آن که روز به روز به حجم مالی شرکت‌های سازنده و فروش فیلم‌ها افزوده می‌شود.

امروزه کشورهای آمریکا، فرانسه، هند و کره در ابعاد بین‌المللی از صنعت سینمایی پولسازی برخوردارند. در سطح داخلی، در سال گذشته بیش از ۲۱۰ میلیون نفر در فرانسه به سینما رفتند که درآمد حاصل از نمایش فیلم های سینمایی به ۱.۴ میلیارد یورو می‌رسد.

در بررسی صورت گرفته از سوی وزارت امور اقتصادی فرانسه، برگزاری جشنواره‌های فیلم علاوه بر آن که بر رونق صنعت سینمایی سهم دارد، نقش بسیار موثری نیز بر اقتصاد محلی شهرهای میزبان دارد. به طور مثال در شهر کن برگزاری جشنواره بین‌المللی سینمایی کن برای این شهر بیش از ۲۰۰ میلیون یورو سود به همراه داشت؛ یا جشنواره فیلم‌های کوتاه کلرمون فران ۱۱ میلیون یورو سودآوری برای این شهر داشت.

مضاف بر این جشنواره‌های سینمایی فرصت و محلی برای دست‌اندرکاران و فعالان حوزه سینمایی هستند که توافقات و قراردادهایی را امضا کنند و همین امر نیز به طور غیرمستقیم تاثیرات اقتصادی زیادی دارد.

در پایان این مقاله اضافه شده که در مطالعه‌ای که وزارت فرهنگ فرانسه انجام داده آمده است، مشخص شده هر یک یورو کمک و یارانه‌ای که دولت به بخش سینمایی می‌کند، منجر به ۲۲ یورو تولید اقتصادی و بازگشت آن می‌شود.

آنطور که رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه گزارش کرده، فرانسه با ۵ هزار و ۹۸۱ سالن که در ۲۰۴۰ مجتمع سینمایی توزیع شده، بیشترین تعداد سالن در اروپا و مقام پنجم را در دنیا داراست.

طبق نظرسنجی «دستگاه عالی نظاتی بر نشر آثار و حفاظت از حق نشر در اینترنت» (HADOPI)، حدود ۸۰ درصد افراد شرکت‌کننده اعلام کرده‌اند که در هفته حدود ۲۸ یورو برای خرید محصولات فرهنگی یا استفاده از تفریحات از جمله بلیت سینما هزینه می‌کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید