خبر فوری
هرمزبان:کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپا هرگز رابطه هزار میلیارد دلاری خود با آمریکا را فدای رابطه حداکثر ۲۰ میلیارد دلاری با ایران نخواهد کرد بلکه در اصل اروپا هم‌دست آمریکاست.

اروپا رابطه هزار میلیارد دلاری با آمریکا را فدای رابطه با ایران نمی‌کند

//محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی  در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و آغاز غنی‌سازی و تولید دوباره اورانیوم در فردو، گفت: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران اقدامی بود که باید انجام می‌شد اما معتقدم که این گام‌ها بسیار کوتاه و ضعیف هستند.

او ادامه داد: متاسفانه تاکنون رفتار دولت به گونه‌ای بود که غربی‌ها طمع کردند به اینکه ایران به صورت یکجانبه در برجام باقی بماند و کنترل‌ها و محدودیت‌های مندرج در برجام را بپذیرد بدون اینکه در قبال آن از حداقل امتیازهایی که در برجام مشخص شده است برخوردار باشد.

قدیری ابیانه افزود: مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته است باید فشار را بر ایران افزایش داد تا به برجام بازگردد و این گام‌ها را به عقب برگرداند و هیچ صحبتی درباره لزوم عمل به تعهدات غرب نداشته است. طبیعتاً غربی‌ها تلاش می‌کنند تا در افکار عمومی این گونه جای بیاندازند که ایران باعث از بین رفتن برجام شده است، در حالی که خودشان به وضوح می‌دانند که مقصر اصلی آنها هستند اما فریبکاری و وقاحت آنها  حدی ندارد و متاسفانه رفتار دولت و وزارت خارجه هم در شکل‌گیری مواضع غربی‌ها موثر واقع شده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: زمانی که آقای روحانی اعلام کرد که اگر آمریکا برجام را ترک کند در اصل یک مزاحم از این قرارداد خارج شده است اما ما همچنان در برجام باقی می‌مانیم، تنها  پیامش به طرف غربی این است که شما نگران خروج ما از برجام نباشید و به تعهدات خود هم می‌توانید عمل نکنید.

او بیان کرد: البته این اقدام اگرچه دیرهنگام و ضعیف بود اما بهتر از بی‌تفاوتی و اجرای یکجانبه به تعهدات برجام است. در هرحال اما معتقدم که این اقدام کافی نبود و ما باید گام‌های موثرتری برداریم و حتی غرب را تهدید کنیم به اینکه اگر به تعهدات خود عمل نکند از  “ان‌پی‌تی” (NPT) هم خارج می‌شویم، آن را معلق می‌کنیم و بررسی آن  را منوط به پیوستن رژیم صهیونیستی و کنترل آژانس از تاسیسات هسته‌ای او موکول می‌کنیم که در حقیقت موکول به محال است.

بیشتر بخوانید:«مصونیت راهبردی» یکی از عوامل اهمیت فردو است/ تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو از موضوعات کلیدی گام چهارم است

قدیری ابیانه در توضیح بدعهدی‌های طرف غربی در معاهده  “ان‌پی‌تی” (NPT) گفت: در این قرارداد هم آنها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و تنها کنترل‌های آژانس نصیب ما شد، نه همکاری‌هایی که آنها مطابق با NPT در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما باید انجام می‌دادند.

 او با اشاره به اهمیت سایت فردو برای غرب گفت: به سبب موقعیت مکانی که سایت فردو در آن واقع شده است حمله نظامی به آن و از بین بردن تاسیسات آن مشکل یا غیرممکن است. از همین رو نیز آنها می‌خواهند که ما در فردو اقدام نظامی انجام ندهیم تا اگر روزی قرار شد اقدامات نظامی در آنجا انجام دهند اقداماتشان موثر واقع شود. متاسفانه ایران هم به جای اینکه تاسیساتی نظیر فردو را افزایش دهد تعهد داده است که در آنجا  اقدام هسته‌ای انجام ندهد. در نهایت باید گفت که این اقدام اگرچه مطلوب است اما کافی نیست.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال عمل اتحادیه اروپا به وعده‌هایش، گفت: باید گفت که اروپا هرگز رابطه هزار میلیارد دلاری خود با آمریکا را فدای رابطه حداکثر ۲۰ میلیارد دلاری با ایران نخواهد کرد بلکه در اصل اروپا هم‌دست آمریکاست؛ پس همانطور که برجام یک توهم بود عمل کردن اروپا به تعهداتش هم توهمی بیش نیست بنابراین ما باید قاطعانه‌تر و سریع‌تر عمل کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر همان روز که آمریکا از برجام خارج شد اعلام می‌کردیم که برجام دیگر موضوعیت ندارد ماجرا بسیار متفاوت بود و معتقدم که در این صورت حتی آمریکا هم از برجام خارج نمی‌شد اما سیاست منفعلانه و فقیرانه دولت در برجام و تیم دیپلماسی، این سیاست را در برنداشت؛ اخیراً هم که رسانه‌ها از معاون وزیر خارجه نقل کردند که گفته است از ابتدا هم هدف برجام اقتصادی نبود، یعنی هدف ما از ابتدا هم  رفع تحریم نبود و این تفکر بسیار غلط است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید