خبر فوری

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، نایین، شهری با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت در استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر که همچون نگینی در میان دشت کویر می‌درخشد، دارای انبوهی از آثار تاریخی ارزشمند است. از خانه‌های تاریخی و قلعه‌های باستانی و مساجد گرفته تا حمام‌ها و آب‌انبارهای قدیمی که در این شهر به چشم می‌خورند.

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری نایین

نارین قلعه نایین

نارین قلعه که آن را نارنج قلعه نیز می‌نامند، قلعه‌ای باستانی در شهر کویری نایین است. این قلعه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای شهر نایین است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره‌ی پارتیان یا دوران ساسانیان بازمی‌گردد. نارین قلعه پس از مناره‌ی مسجد جامع این شهر با ۴۰ متر ارتفاع، بلندترین بنای قدیمی شهر محسوب می‌شود. گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به شما پیشنهاد بازدید از این قلعه را می‎دهد.

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های ایران است. ورودی بازار به عنوان یکی از دروازه‌های قدیم شهر بوده که به دروازه تاریخی چهل دختران معروف است. بنای اولیه این بازار متعلق به دوره ایلخانان و صفویه بوده است.

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین با الگوبرداری از مسجد پیامبر در مدینه ساخته شده است. روی ستون های آن گچبری‎های زیبایی کار شده و آمیزه‎ای از چهره نگاری هم در آن یافت می‎شود. در مسجد جامع نایین دو نوع کتیبه وجود دارد که یکی از آنها گچبری و دومی با رنگ روی گچ ترسیم شده است.

بیشتر بخوانید: کرمانشاه را بهتر بشناسید + تصاویر

باغ مصلی

باغ مصلی یک باغ تاریخی در شهر نایین است. اگر گشتی در این باغ زیبا بزنید، در گوشه‌ای از آن یک آب‌انبار توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که آب‌انبار مصلی نامیده می‌شود. این باغ بسیار زیبا است و در صورت سفر به نایین حتما از آن بازدید کنید.

خانه تاریخی پیر نیا (موزه مردم شناسی کویر)

خانه پیرنیا را باید در نزدیکی مسجد جامع نایین جست. اثری که در شهریورماه ۱۳۵۶ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید و کم‌کم شهرت جهانی پیدا کرد. خانه تاریخی پیرنیا یادگاری از خانه‌های دوران صفوی، به علت نوع معماری‌اش به صورت الگوی خانه‌های سنتی کویر مرکزی ایران شناخته شده و در حال حاضر موزه مردم‌شناسی نایین در آن قرار دارد.

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

قلعه محمدیه نایین

این قلعه از معروف ترین بناهای نایین است که بالای کوهی مشرف بر محله زیبای محمدیه قرار گرفته است. به محض ورود به قلعه محمدیه نخستین بنایی که به چشم می خورد قلعه آشورگاه است. احتمالا از آن به عنوان دژی دفاعی استفاده می شده. راهزنان فرهنگی، بارها به این قلعه دستبرد زده و اشیاء عتیقه فراوانی از آن به یغما برده اند از این رو در قلعه فعلاً بسته است. با این همه، شکوه این قلعه چنان است که تماشای آن از دور هم روح را برمی‎انگیزد. قدمت این قلعه را به دوره ی پیش از اسلام تخمین می زنند و گاهی آن را آشوراگاه هم می نامند.

آب انبارهای نایین

امکان ندارد درباره شهر تاریخی نایین توضیح دهیم ولی به آب‌انبارهای فراوان آن اشاره‌ نکنیم. شهر نایین در یک اقلیم کویری و کم‌آب واقع شده است و تمام قنات‌های نایین نیز از آب شوری برخوردار هستند. همین نکته باعث شده بود تا مردمان قدیم این شهر نیازمند ساختن آب‌انبار باشند.

آب‌انبار فیض / برج پیزای نایین!

آب‌انبار فیض یکی از مهم‌ترین آب‌انبارهای محله پنجاهه در نایین است. این آب‌انبار دارای یک ویژگی است که آن را از سایر آب‌انبارهای شهر متمایز کرده و آن، کج بودن بادگیر این آب‌انبار است.

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

دیگر آب انبارها

آب‌انبار معصوم‌خانی معروف‌ترین آب‌انبار شهر نایین و یکی از چندین آب‌انبار محله چهل دختران است. آب‌انبار حاجی حسین به دست مرحوم حاج حسین موئی که یکی از تاجران عبا در شهر نایین بودند، در این شهر ساخته شد. آب‌انبار ابوالحسن نیز در محله چهل دختران نایین قرار دارد و اهمیت آن از این جهت است که به عنوان اولین آب‌انبار احداث شده در شهر نایین به حساب می‌آید. و چندین آب انبار دیگر که در نایین وجود دارد…

مسجد جامع بافران

مسجد جامع بافران مربوط به دوره صفوی است و شهر بافران شهرستان نایین واقع شده است. بسیاری براین عقیده‌اند که مسجد جامع بافران آتشکده بوده و بعدها تبدیل به مسجد شده است. این مسجد تاریخی در ابتدا محراب نداشته و بر اساس الگوی مساجد چهار ايوانی بنا گرديده است. سرداب يا زيرزمين مسجد وتک مناره خشتی از ويژگی‌های اين بنای تاريخی به حساب می‌آیند.

مسجد شیخ مغربی محله چهل دختران نایین

این مسجد در اواسط بازار تاریخی شهر و در محدوده جغرافیایی محله تاریخی چهل دختران نایین واقع شده است. می‎گویند روزگاری بسیار بزرگ و دارای رواق و ایوان و گنبد و صحن بوده، که به تدریج از بین رفته است. وضعیت فعلی مسجد شامل سه فضای بهم پیوسته شامل صحن و حیاط، رواق و شبستان و زیر زمین است.

رشته کوه کوه سر

در سمت جنوب غربی نایین رشته‌ای به نام کوه سره با ارتفاع ۲۳۳۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین کوه‌ اطراف نایین است. کوهسارهای نایین هیچ‌کدام از ۱۸ کیلومتر نزدیک تر نیستند.

بیشتر بخوانید: ارسباران، دامن سبز آذربایجان شرقی

از دیگر جاذبه‌های تاریخی نایین می‌توان به منطقه شکارممنوع عباس‌آباد، غار اژدها، روستای مشکنان و روستای بادافشان اشاره کرد.

سوغات نایین

از جمله سوغاتی های نایین می‎توان به شیرینی خوشمزه کپچو (copachoo – تصویر زیر)، زعفران، پسته، گندمک، برنجک، کتیرا، دارو های گیاهی، لبنیات محلی، فرش دستباف، عبا، کرباس، گلیم و خرما اشاره کرد.

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

از غذاهای محلی نایین نیز باید از آش جو، کالاجوش و اشکنه یاد کنیم.

مراکز اقامتی نایین مهمانسرا جهانگردی نایین – نایین، خیابان شهید رجایی، جنب هلال احمر – ۰۳۱۴۶۲۵۳۰۸۱ / ۰۳۱۴۶۲۵۳۰۸۸ هتل گل نرگس – جاده نایین – اردستان، کنار دانشگاه آزاد نایین – ۰۳۱۴۶۲۶۵۸۳۰ مسافرخانه غلامی – خیابان امام، تقاطع خیابان پیرنیا – ۰۳۱۴۶۲۵۲۴۲۱ اقامتگاه کاراتینا (مهمانسرا و سوئیت) – نایین خیابان شهید رجائی، کوچه ۷ – ۰۹۱۳۳۲۳۷۵۹۹ رستوران های نایین رستوران کویر – خیابان شهید رجایی رستوران گلچین – بلوار مطهری رستوران لاله صحرابلوار مطهری رستوران پرسپولیس – بلوار مطهری رستوران دادا – خیابان ولیعصر، رو به روی جایگاه پمپ بنزین

نایین را بهتر بشناسید/ دانستنی های ضروری سفر به نایین + تصاویر

لیست بیمارستان ها و مراکز درمانی نایین بیمارستان و درمانگاه عمومی نایین
نایین – خیابان حافظ – خیابان تأمین اجتماعی- درمانگاه تأمین اجتماعی نایین  ۴-۰۳۱۴۶۲۶۰۸۹۲ بیمارستان حشمتیه نایین
نایین – خیابان شهید رجایی – بیمارستان حشمتیه حبیبیان نایین – ۰۳۱۴۶۲۵۹۰۶۱ – ۰۳۱۴۶۲۵۹۰۶۲ – ۰۳۱۴۶۲۵۹۰۶۳ پلی کلینیک تخصصی امام خمینی نایین
نایین – خیابان امام خمینی  ۰۳۱۳۳۰۳۳۷۷۰

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید