خبر فوری
هرمزبان:رئیس اداره هواشناسی کاشمر گفت: پدیده‌های حدی مثل گرما، سرمای زیاد و بارندگی‌های شدید در یک مقطع زمانی پیامد تغییر اقلیم است که باید جدی گرفته شود.

گرما و سرمای زیاد در کاشمر پیامد تغییر اقلیم است

علی‌ اصغرزاده در جلسه شورای مدیریت بحران کاشمر عنوان کرد: هرچند متوسط دما سردتر شده اما از نظر تغییرات اقلیمی فراوانی پدیدهای حدی بیشتر گشته به طوری که این فراوانی در کاشمر به سه برابر خود در دهه اخیر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: طی سال زراعی گذشته در شهرستان کاشمر  276.5 میلمتر بارش ثبت شده که نسبت به سال قبل آن که ۱۱۳٫۲ میلیمتر بوده ۱۴۴ درصد افزایش داشته است.

اصغرزاده افزود: به رغم اینکه میزان بارندگی‎ها در کاشمر بسیار بوده اما بازهم از نرم استان ۱۷ درصد کاهش داشته‎ایم، به طوری که در بین ۲۰ ایستگاه سینوپتیک استان خراسان کاشمر رتبه ۱۲ و ریوش رتبه سه را در میزان بارش به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه ریوش از نظر وضعیت بارشی ۲۸ درصد از شاخص استان بیشتر بوده است، اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی دمای هوای کاشمر گرم‌تر شده است، هرچند متوسط دما از اول سال زراعی ۲۰٫۱ درجه سانتیگراد بوده اما این میزان در سال زراعی قبل‌تر ۱۸٫۶ درجه سانتیگراد بوده که 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه می‌کنیم.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر گفت: در تیرماه سال جاری ۱۷ روز دما بین ۳۹ تا ۴۳ درجه سانتیگراد ثبت شد و این نشان می‎دهد علی‌رغم اینکه متوسط دما سردتر شده اما از نظر تغییرات اقلیمی فراوانی پدیده‌های حدی بیشتر گشته به طوری که این فراوانی در کاشمر به سه برابر خود در دهه اخیر افزایش یافته است.

وی همچنین عنوان کرد: در مردادماه امسال ۱۱ روز دمای هوا بین ۳۹ تا ۴۳ درجه سانتیگراد بوده که در سال زراعی از نظر پدیدهای بارش و دما شرایط ناهماهنگ و ناموزونی را برای شهرستان رقم زد.

حوادث کوهستان افزایش یافت

رئیس جمعیت هلال احمر کاشمر در این جلسه گفت: طی شش ماه ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲ هزار و ۳۴ نفر از شهروندان، معادل دو درصد جمعیت شهرستان در قالب ۷۱ دوره از خدمات آموزشی جمعیت هلال احمر کاشمر بهره‌مند شدند.

احمد رضاپور عنوان کرد: امسال حوادث کوهستان به نسبت سال گذشته افزایش بسیاری داشته به طوری که این حوادث از ۷ مورد در کل سال گذشته به ۱۷ مورد در شش ماهه ابتدای امسال افزایش یافته است.

وی بیان کرد: چند مورد از این حوادث مربوط به مفقودی و باقی گم شدن کوهنوردان و طبیعت گردان در کوهستان بوده است، که در این راستا می‌طلبد تجهیزات کوهستان جمعیت هلال احمر کاشمر تقویت و به روزرسانی گردد.

وی همچنین افزود: انبار امدادی جمعیت کاشمر با توجه به حادثه خیز بودن منطقه باید تکمیل و ظرفیت آن افزایش یابد، همچنین طبق پیگیری‌های صورت گرفته برای برخی روستاها اتاق آماده عملیات ایجاد می‌شود.

۱۸ مورد رفع تصرف حریم راه

در ادامه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشمر گفت: با توجه به اینکه سیاست راهداری بر جلوگیری از ساخت و ساز بوده، از فروردین‎ماه امسال تاکنون ۱۸ مورد رفع تصرف حریم راه در محور کاشمر به کوهسرخ انجام شده است.

مهدی حقیقی افزود: تلاش می‎شود قبل از اینکه پرونده قضایی تشکیل شود با گشت‎های بیشتر در محورها از ساخت و سازها در حریم جاده جلوگیری شود.

انباشت نخاله در مسیل سیلاب مهم‌ترین معضل 

کارشناس حفاظت و مهندسی رودخانه آب منطقه‌ای کاشمر در این جلسه گفت: انسدادها در مسیل سیلاب اغلب به صورت انباشت نخاله‎های ساختمانی که از معضلات جدی محسوب می‎شوند، هستند.

حسین حکیمی‌فر افزود: در حال حاضر انباشت نخاله در مسیل سیلاب مهم‌ترین معضل محسوب می‎شود، متاسفانه یک ماه پس از سیلاب مجدد شاهد انباشت نخاله در مسیر عبور سیلاب هستیم.

وی عنوان کرد: از اسفندماه امسال مطالعات جامع مسیل غربی و شرقی شهر کاشمر آغاز خواهد شد، همچنین بعد از سیلاب فروردین‎ماه مطالعات تعیین بستر و حریم در مسیل‎های نزدیک حوزه شهری آغاز گردید.

ساخت و سازهای بستر رودخانه‌ها تخریب نشدند

در ادامه جانشین فرمانده انتظامی کاشمر گفت: به رغم اینکه در سیلاب ابتدای امسال از مسیرهای عبور سیلاب بازدید شد اما با گذشت چندین ماه همچنان همان مشکلات به قوت خود باقی هستند.

حسین یزدانی در این خصوص پیشنهاد داد؛ کارگروهی برای بازدید از این مناطق و اخذ تصمیمات لازم تشکیل شود، اگرچه در مسیر رودخانه کاشمر به کوهسرخ فقط فنس‌ها کنده شده ولی درختان و ساخت و سازی که بوده به قوت خود باقی هستند و در این خصوص اقدامی نشده است.

وی اظهار کرد: هرچند در کنار مسکن مهر که مسیر عبور سیلاب است مشکلات بسیاری وجود آورد اما مجدد نخاله ریخته شده و اگر همانند سال گذشته بارندگی داشته باشیم مشکلات جدی‌تری را شاهد خواهیم بود.

یزدانی عنوان کرد: تیربرق‌هایی که دورشان خالی شده بود به همان وضعیت باقی مانده و اقدامی برای بازسازی صورت نگرفته که می‌طلبد هرچه سریعتر برای جلوگیری از هرگونه اتفاق اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیران از نگاه بخشی پرهیز کنند

در این جلسه نیز فرماندار کاشمر گفت: نگاه بخشی مورد قبول نیست و باید از همه ظرفیت و امکانات شهرستان در مواقع بحرانی استفاده کرد.

مسلم ساقی افزود: بحران تنها به شرایط وقوع سیل و زلزله محدود نمی‌شود، بلکه بروز هر نوع حادثه‌ در هر سطحی که رخ می‌دهد یک تعریف خاص دارد، در این راستا ضرورت دارد اعضای شورای مدیریت بحران با مراجعه به اسناد بالادستی، از شرح و وظایف خود مطلع شوند و بر اساس آن برنامه‌ریزی و عمل کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی ناچاریم به موضوع بحران به‌عنوان یک بحث اورژانسی به‌طور دقیق وارد شویم و آن را مورد توجه قرار دهیم.

ساقی ادامه داد: در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تصرفاتی که در حریم و بستر رودخانه و مسیل‌ها انجام شده، ضرورت دارد ادارات و دستگاه‌های متولی اقدامات اجرایی و پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختمان‌هایی در کاشمر داریم که امروز می‌گوییم ای کاش احداث نمی‌شد، به همین جهت هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در حوزه‌ کاری خود دارای نقشه باشند تا در زمان بروز بحران از آن استفاده کنند.

ساقی تاکید کرد؛ تمامی دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران باید دارای نقشه و امکانات و تجهیزات به‌روز و آماده باشند، همچنین حادثه سیل سال گذشته باید آسیب‌شناسی شود و ضمن تقویت نقاط قوت نسبت به بررسی و ارائه راهکار مناسب برای رفع نقاط ضعف چاره‌اندیشی شود.

وی عنوان کرد: همه دستگاه‌ها و ادارات باید برای برگزاری مانور زلزله و سیل آماده باشند و به‌زودی نیز مانور لحظه صفر را برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید