خبر فوری

ماجرای فشار سعودی‌ها بر بسته شدن یک شبکه تلویزیونی/ "العالم" جلوی وارونه‌گویی را می‌گیرد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مردم یمن پنج سال است که از هر طرف زیر حملات خونین ارتش سعودی، امارات و محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی قرار دارند. طبعاً ارتباط آنها با مردم دنیا بسیار اندک شده و خبرهایی که از این کشور منتشر می‌شود به صورت گزینشی است، مگر توسط رسانه‌هایی که مخالف جریان مسلط رسانه‌ای‌اند. برای آگاهی از وضعیت اطلاع‌رسانی در یمن و بررسی مختصر اما تطبیقی فعالیت شبکه‌های خبری که به زبان عربی فعالیت می‌کنند با علی جعفر خبرنگار شبکه المسیره یمن گفت‌و‌گویی داشتیم که از نظرتان می‌گذرد:

*به عنوان مقدمه بفرمایید شبکه المسیره متعلق به یمن است

بله. المسیره شبکه‌ای یمنی و متعلق به جنبش انصارالله است. این تلویزیون از زمان آغاز تجاوز نظامی آل‌سعود و متحدانش به یمن همواره تحولات این کشور را به طور کامل تحت پوشش مستقیم قرار می‌دهد. طبعاً این شبکه در محور مقاومت رسانه‌ای قرار دارد و به شدت هم فعال است. از این رو انتشار برنامه‌های این تلویزیون چندین بار به دلیل فشار دولت سعودی بر شرکت ماهواره‌ای نایل‌ست بسته شد.

در حال حاضر این شبکه از بیروت لبنان به صورت ماهواره‌ای و برای مردم یمن برنامه و خبر پخش می‌کند. برنامه‌هاى شبکه، متنوع و به یمن مربوط است که درصد بالایی از آن به مظلومیت یمنی‌ها می‌پردازد و آنچه را اطلاع‌رسانی می‌کند که دیگر شبکه‌ها یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند پخش کنند.

* با توجه به اینکه فعال رسانه‌ای هستید، آیا مردم یمن شبکه‌های ایرانی مانند العالم را می‌بینند؟

العالم از بزرگ‌ترین و مهمترین شبکه‌هاى خبری در جهان عرب به حساب می‌آید. بیشتر مردم یمن  شبکه العالم را می‌بینند  و مواضع این رسانه را دوست دارند. جالب است بدانید که حتى قبل از بحران یمن شبکه العالم بیننده بسیاری در یمن داشته و یمنی‌ها این تلویزیون را دنبال می‌کنند. این علاقه مردم کشورم به دلیل حقانیتی است که العالم در پوشش درست حوادث جنگ یمن دنبال می‌کند.

مضاف بر اینکه شبکه العالم برای پوشش اخبار یمن با شخصیت‌های سرشناس یمنی مصاحبه می‌کند و مردم این کشور می‌توانند از مسائل روز مربوط به خود از طریق این تلویزیون آگاهی صحیح و قابل اعتمادی به دست آورند.

* به نظر شما چگونه می‌توان میان رسانه‌های محور مقاومت مانند العالم  و المسیره همکاری رسانه‌ای برقرار کرد؟

این نکته بسیارخوب و مهمی است چرا که در دنیای امروز رسانه‌های جریان سلطه و پیروان‌شان تا جایی که می‌توانند حقایق را وارونه به مردم اطلاع می دهند تا آنها از حقیقت محروم شوند. این همکاری میان رسانه های محور مقاومت مانند العالم، المیادین و … هر چه بیشتر وجود داشته باشد، بهتر می‌تواند به تهیه مطالبی بینجامد که به نفع مظلومان عالم به ویژه مردم یمن باشد.

آنچه به یمن مربوط است به دو بخش اساسی تقسیم می‌شود؛ اطلاع مردم یمن از توطئه‌هایی که علیه کشورشان انجام می‌شود و هماهنگ‌تر شدن مواضع‌شان و قسمت دوم جهانی شدن مظلومیت مردم یمن و اطلاع یافتن ملت‌های دیگر از وضعیت سخت و مرگباری که بر یمن تحمیل می‌شود.

می‌دانیم که مردم یمن زیر بمب‌های انگلیس و آمریکا که از جنگنده‌های عربستان سعودی پرتاب می‌شوند قرار دارند. این مظلومیت باید به اطلاع همه جهان برسد. بنابراین چه رسانه‌هایی که در جهان عرب مخاطب دارند و چه تلویزیون‌هایی که به زبان‌های دیگر برای سایر کشورها فعالیت می‌کنند می‌توانند مظلومیت یمنی‌ها را به تصویر بکشند و وجدان‌های آگاه را در برابر محور سعودی – آمریکا – انگلیس و اسرائیل قرار دهند.

البته پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی بیشتر مردم منطقه و جهان از جزئیات مظلومیت ملت یمن با عدنان قفله نماینده انصارالله یمن در تهران و ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در تهران همکاری بیشتری انجام شود.

* شبکه‌های جریان سلطه مانند بی‌بی‌سی و العربیه چگونه اخبار یمن و به طورکل منطقه غرب آسیا را منتشر می‌کنند؟

دشمنی شبکه العربیه با مردم مظلوم یمن که کاملا آشکار است و دلیل آن هم سعودی بودن آن شبکه است و به عنوان رسانه اشغالگران سعودی در یمن فعالیت می‌کند. شبکه بی‌بی‌سی عربی هم هدف‌هاى دراز مدت ضد مردم یمن دارد و باید در مقابل روش‌های رسانه‌ای تفرقه اندازش بسیار هوشیارتر از دیگر رسانه‌های جهان عرب باشیم.

در مجموع می‌توان گفت بیشتر تلویزیون‌هاى عربی به جز شبکه‌هاى فعال در محور مقاومت (مثل العالم و پرس‌تی‌وی که نمونه‌های بارز رسانه‌های مقاومت هستند) علیه مردم یمن فعالیت می‌کنند. البته برخی رسانه‌های عربی مانند روسیا الیوم هم هستند که مواضع خنثی دارند نه به نفع سعودی عمل می‌کنند نه دلشان برای مردم کشور من می‌سوزد هرچند در برخی مواقع مانند فاجعه‌های انسانی خبرهایی درست را هم مخابره می‌کنند.

اخبار جعبه جادو| از شروع مسابقه‌ای در شبکه خارجی تلویزیون تا رقابتِ جدید در رادیویک سریال اسپانیایی سریال جدید تلویزیون شدتلویزیون مشغول کپی‌برداری؛ مجریان نابلد کُرکُری‌خوان غرق در فضای مجازی“پناه آخر” تلویزیون و شعارهای گلدرشت مذهبی/ چرا هر شب باید سریال پخش شود؟

* جایگاه الجزیره به چه صورت است؟

نحوه اطلاع رسانی شبکه الجزیره قطر به دو بازه زمانی تقسیم می‌شود؛ قبل از بحران و مشکلات پیش آمده بین قطر و عربستان سعودی و بعد از آن.

قطر قبل از بحران میان دوحه و ریاض، عضو ائتلاف متجاوزان به رهبری آل‌سعود بود اما اکنون که روابط میان آنها تیره است، شبکه الجزیره نقش بسیار مهم در نشان دادن جنایت‌ها و ددمنشی‌های سبعانه ارتش سعودی و متحدانش در تجاوز نظامی پنج ساله به کشور یمن دارد.

بخش رسانه‌ای اعلام الحربی بسیار قوی است و خیلی خوب می‌تواند موفقیت‌های مدافعان یمن علیه حملات نظامیان عربستان سعودی را اطلاع‌رسانی کند.

* چه رازی در این موفقیت وجود دارد؟

امروزه رسانه‌های خبری نقش مهمی در مدیریت تحولات بین‌الملل برعهده دارند. بنابراین در کنار هر جنگ نظامی یک درگیری رسانه‌اى هم وجود دارد. از این رو اگر الاعلام الحربی یمن نبود شاید پیروزی‌هاى ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نه تنها به آگاهی مردم نمی‌رسید بلکه توسط رسانه‌های جریان سلطه وارونه منتشر می‌شد.

این بخش دوربین خود را به خط مقدم جبهه‌های نبرد می‌برد و بیننده می‌تواند از لحظات واقعی جنگ و دفاعی که مردم یمن در برابر تجاوز نظامی سعودی انجام می‌دهند، آگاه شوند.

نکته مهم این است که آل سعود سعی بسیاری داشت تا خود را در جنگ یمن مؤفق نشان دهد اما با اطلاع‌رسانی به موقع اعلام الحربی یمن این دسیسه سعودی‌ها نقش بر آب شد. نمونه آن تصاویر بسیار از شکستی است که ارتش سعودی و گروه‌های وهابی متحدش در محور صعده – نجران متحمل شدند. غنایم و اسرای سعودی در عملیات ((نصر من الله)) در شبکه‌های بسیاری از جمله رسانه‌های جمهوری اسلامی مانند العالم و پرس‌تی‌وی بارها منتشر شد و این کمک خوبی برای مدافعان یمنی بود.

به بیان دیگر عربستان سعودی هم در صحنه نظامی و هم در عرصه رسانه‌ای شکست خوردند. اطلاع مردم یمن از پیروزی فرزندان‌شان روحیه آنها را بالا می‌برد و برعکس از توان رزم  متجاوزان می‌کاهد. این تأثیری است که رسانه بر یک جنگ دارد و دلیلی برای حضور فعال در میدان عمل.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید