خبر فوری
هرمزبان:آبان ماه امسال سومین سالگرد تصویب تحقیق و تفحص از قاچاق کالا است و تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

دلیل توقف ۳ ساله طرح تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا چیست؟ مجلس پاسخ بدهد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس پیشتر گفته بود، حدود ۲۰۰ طرح تحقیق و تفحص از ابتدای مجلس دهم مطرح‌ شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد ۱۶ طرح در کمیسیون و ۱۳ مورد در صحن تصویب شده و تنها شش طرح به نتیجه نهایی رسیده است.

یکی از مهمترین این طرحها موضوع تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا بود که آبان ماه امسال سومین سالگرد تصویب این تحقیق و تفحص  است. گفتنی است با وجود پیگیریهای مختلف تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

نکته جالب توجه اینکه در این مدت تحولات مختلفی در حوزه قاچاق کالا روی داده است، به عنوان مثال در زمان تصویب تحقیق و تفحص میزان واردات کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار بود و رقمی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به عنوان برآوردی از قاچاق کالا عنوان می‌شد اما امروز میزان واردات کشور در کانال ۳۰ میلیارد دلار است و گفته می شود که قاچاق ورودی کاهش یافته است.

کاهش قاچاق ورودی به کشور به طور یقین تحت تاثیر افزایش (جهش) نرخ ارز بوده اما به نظر می‌رسد حداقل در سال ۹۷ با پدیده قاچاق خروجی رو به رو بوده‌ایم که حتما رقم آن در سال ۹۵ ناچیز بوده است.

قاچاق کالا ,

چندی قبل علی اکبر کریمی در پاسخ به این سوال که دلیل توقف گزارش طرح تحقیق و تفحص از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست، گفت: این طرح متوقف نشده است، اما هنوز نتیجه تحقیق و تفحص در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است. هنوز نتیجه گزارشات به تصویب کمیسیون اقتصادی نرسیده است. 

کشف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در استان مرکزی+جزئیاتتعیین تکلیف ماینرهای قاچاق موجود در کشور/فقط در موارد استثنایی دستگاه‌های قانونی، ترخیص شد

اعضای کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذر ماه سال ۱۳۹۵ تعیین شدند و در سال ۱۳۹۶ هم کار تحقیق و تفحص آغاز شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید