خبر فوری

سرما و کمین دوباره قاتل خاموش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، « قاتل نامرئی قربانی گرفت، گازگرفتگی خانواده‌ای را به کام مرگ کشاند، قاتل نامرئی دوباره جان گرفت» و تیترهایی از این قبیل در رسانه‌ها، با آغاز سرما بسیار به چشم می‌خورد و برخلاف هشدارها و تاکید بر رعایت اصول ایمنی اما همچنان گازگرفتگی قربانی می‌گیرد.

طبق آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی سال قبل ۹ زنجانی جان خود را در اثر گازگرفتگی از دست‌ داده‌اند و آمارهای اورژانس استان حاکی از آن است که امسال ۶۵ نفر دچار گازگرفتگی شده‌اند، گازگرفتگی که دلایل آن متفاوت و متعدد بوده است.

منواکسید کربن با فرمول شیمیایی (co)، گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن به وجود می‌آید، گاز بسیار سمی که رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل کربن مونواکسید قاتل نامرئی نامیده می‌شود.

 به گفته کارشناسان میل ترکیبی مونواکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیب با گاز اکسیژن است، در خون انسان حدود ۵ درصد کربن مونواکسید کربن وجود دارد اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد موجب مرگ می‌شود.

از جمله علائم گازگرفتگی مسمومیت حاد با این گاز سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و گاه درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است که البته در بیماران قلبی این علائم با تشدید نشانه‌های بیماری همراه است اما آنچه مسلم است، نخستین علامت گازگرفتگی سرگیجه است.

 استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت با مونو اکسیدکربن است.

گرفتگی لوله بخاری و دودکش عمده دلیل گازگرفتگی

رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: دلایل گازگرفتگی در فصول مختلف سال متفاوت است که ممکن است در فصل تابستان ناشی از آبگرمکن و در فصول سرد سال نیز ناشی از گرفتگی لوله بخاری، دودکش و سایر وسایل غیراستاندارد باشد.

اصغر جعفری روحی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال ۶۰ نفر در زنجان دچار گازگرفتگی شدند، گفت: این آمار مهرماه پنج نفر اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید و تشنج از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است، افزود: از شهروندان می‌خواهیم به هنگام مواجه شدن با فرد دچار گازگرفتگی، ابتدا باید پنجره‌ها باز و پس از شناسایی و قطع منبع نشت گاز، با اورژانس ۱۱۵ تماس  بگیرند.

عدم رعایت نکات ایمنی مهمترین علت گازگرفتگی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز با اشاره به اینکه عملیات‌های انجام شده از سوی آتش‌نشانی در فصول مختلف سال که مرتبط با گاز بوده، ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی بوده است، اظهار کرد: غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص در دودکش‌ها و … از جمله مسائلی بوده است که موجب گازگرفتگی شده است.

مجید امیرفضلی مقاوم نبودن مصالح و عدم یکپارچگی دودکش‌های داخل دیوار، عدم استفاده از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری، استفاده از تجهیزات و وسایل گرمایشی غیر استاندارد را، از دیگر عوامل موثر در بروز گازگرفتگی عنوان کرد و افزود: یکی از فاکتورهای کاهش خطر حوادث گاز گرفتگی، استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی مانند شوفاژ، فن کوئل و پکیج‌های مرکزی است که در زیرزمین‌ها و پایین‌ترین طبقات نصب می‌شود از همین رو از شهروندان درخواست داریم نکات ایمنی را در این باره رعایت کنند.

آموزش ۱۵ هزار دانش‌آموز برای کاهش خطرات ناشی از گازگرفتگی

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان نیز با اشاره به برنامه‌های این شرکت در راستای کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی اظهار کرد: یکی از موضوعات قابل توجه توسط شرکت گاز به ویژه در فصل سرما بحث آموزش شهروندان و جلوگیری از بروز حوادث تلخ ناشی از گازگرفتگی است، که در همین راستا ۱۵ هزار دانش‌آموز زنجانی آموزش‌های لازم را در این باره فرا می‌‌گیرند.

هادی احمدلو با اشاره به اینکه این طرح با حضور ۳۰ کارشناس در مدارس استان و توزیع بسته‌های فرهنگی در مدت دو ماه اجرا می‌شود، گفت: در راستای کاهش حوادث گاز، دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی، آموزش‌های لازم در مورد مصرف صحیح و بهینه انرژی دریافت می‌کنند.

وی افزود: طراحی و توزیع نرم‌افزارهای آموزشی و دفتر منقش به مطالب ایمنی و مصرف بهینه، با محتوای اهمیت و جایگاه گاز طبیعی و نحوه مصرف ایمن و بهینه آن، در بین دانش‌آموزان، اعطای کارت همیار گاز و ترغیب دانش‌آموزان به انتشار مطالب آموخته شده با معرفی آنها به عنوان همیار گاز از جمله اقداماتی است که توسط شرکت گاز انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان به افزایش قابل توجه مصرف گاز در استان با توجه به کاهش دمای هوا اشاره کرد و افزود: از شهروندان درخواست داریم نکات ایمنی را در این باره رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ ناشی از گازگرفتگی نباشیم.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/ق/گ

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید