خبر فوری

جامعه‌ مردد با طاغوت کنار می‌آید

حجت‌الاسلام مهدی آقاجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: زندگی امام مجتبی (ع) و همه معصومین، درس زندگی همه تاریخ بشر است و تمام اتفاقاتی که در آن مقطع به وقوع پیوسته، در همه دوران زندگی بشر و همچنین در زمان حال هم اتفاق می‌افتد، مثلاً نبرد بین ظالم و مظلوم، مستضعف و مستکبر، این‌ها حوادث ثابت روزگار هستند که اصول و قواعد اجتماعی آن، یکی است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نکته درس‌آموز در مصاف طاغوت با امام (ع) و یا رسول خدا این است که اگر خواص و نخبگان جامعه، اندیشمندان و عالمان بترسند، به هر دلیلی سکوت کنند و یا متوجه حوادث روزگار خود نباشند، عموم مردم را هم زمین‌گیر کرده و منافع ملی و ارزشی را به نفع مستکبرین و زیاده خواهان واگذار می‌کنند.

وی ادامه داد: این بحث، ریشه در هوای نفس، دنیاطلبی، تکیه نکردن بر خداوند متعال و رها کردن اندیشه و فکر است، بنابراین رها کردن امربه‌معروف و نهی از منکر که بنای جامعه بشری، امنیت، پیشرفت و سعادت بشر در این  فریضه مهم نهفته است، گاهی به دلیل هوای نفس، مادی‌گرایی، کم‌همتی و… واگذار می‌شود به چیزهای دیگری که می‌تواند بشریت و تمدن آن را نابود کند.

اگر فرزانگان و نخبگان پای امام جامعه خود بایستند، جامعه رشد می‌کند

آقاجانی خاطرنشان کرد: این موضوع همواره در طول تاریخ بوده است، هنگامی‌که فرزانگان و نخبگان پای امام خود بایستند، جامعه رشد کرده و به عزت و اقتدار رسیده است و هر زمان که فرزانگان و نخبگان در مقابل طاغوت و مستکبران سکوت کردند و یا حتی همراهی کردند، منافع ملی و ارزشی واگذارشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تأکید کرد: مسائل جامعه انسانی، ترکیبی از همه مسائل است، بحث هوشمندی و بصیرت، عبرت گرفتن از تاریخ، اتحاد ملی و انسجام بین مردم، دانش و اندیشه، امنیت و غیرت و وطن‌دوستی، بنابراین همه مؤلفه‌های انسانی اثر دارد، به‌طور مثال در بحث صدق و کذب، صدق، زندگی بشر را به‌کلی تغییر می‌دهد.

وی همچنین افزود: نقطه مقابل آن، کذب است و انسان‌هایی که دنیاطلب و هواخواه هستند، زندگی کاذبی دارند و این زندگی کاذب مانع از آن می‌شود که انسان به مقابله با طاغوب برود و یا حتی به مباحثی همچون وفاداری، امانت و تعهد، که یکی از حلقه‌های پازل شخصیت انسان است، متعهد باشد، به‌طور مثال اگر ایثار بین مردم رایج باشد، خروجی آن امنیت و عزت است، اما اگر رانت‌خواری رواج پیدا کند، سبب می‌شود تا در مصاف طاغوت، کم بیاوریم.

جامعه‌ای که تردید و دودلی داشته باشد، با طاغوت کنار خواهد آمد

آقاجانی یادآور شد: جامعه‌ای که نخبگان آن مبتنی بر یقین حرکت می‌کنند، سعادتمند‌ خواهند بود و برعکس، جامعه‌ای که نخبگان آن بر اساس تردید و دودلی عمل می‌کنند، قطعاً با طاغوت کنار خواهند آمد، به‌طوری‌که در زندگی امام مجتبی (ع) و در زمان سیاسی امام راحل دقیقاً همین حوادث وجود داشت.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان اذعان کرد: هنگامی‌که دنیاطلبی و اشرافی گری غلیظ‌تر می‌شود، ایمان ضعیف‌تر شده و مردم سریع فریب رسانه‌ها و صاحبان زر و زور و تزویر را می‌خورند، البته در همه دوره‌ها، رسانه‌ها بوده‌اند و امروز هم غول‌های رسانه‌ای دنیا پشت این مسائل حضور دارند و مباحثی مثل مذاکرات، برجام و حتی قطعنامه، همه نشان‌دهنده مصاف شک و یقین و صدق و کذب هستند که همه خلقیات اخلاقی در آن دخیل است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید