خبر فوری

تحلیل ساواک بعد از شهادت مصطفی خمینی (ره) چه بود؟ + تصاویر

تحلیل ساواک بعد از شهادت مصطفی خمینی (ره) چه بود؟ +تصویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صفحه مجازی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران در جدیدترین پست صفحه اینستاگرام خود، روایتی جالب از تحلیل ساواک بعد از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی (ره) فرزند ارشد بنیان‌گذار کبیر انقلاب  منتشر کرد.

در متن  این پست اینستاگرام آمده است:

آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، فرزند امام، در سحرگاه یکشنبه اول آبان ۱۳۵۶ در منزل خود در نجف به صورت ناگهانی و مرموز رحلت نمود. علائم مشکوک بر روی بدن او، رمز و راز این درگذشت نابهنگام را بیشتر کرد. اطرافیانش از لکه‌های مشکوک بر روی بدنش صحبت می‌کردند و پزشک بیمارستان علائم مسمومیت را در او مشاهده کرده بود.

بسیاری همچون آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی معتقد بودند: «احتمال دارد عامل مرگ حاج آقا مصطفی رژیم بوده باشد، زیرا نقش آقا مصطفی در جریان مبارزه با رژیم شاه بسیار برجسته و مهم بود. ایشان در تقویت و حفظ طلاب انقلابی نجف، که معمولاً اطراف امام بودند، بسیار مؤثر بود. در نتیجه دور از ذهن نیست که رژیم او را از بین برده باشد. از طرف دیگر رژیم یا نمی‌توانست مستقیماً به امام ضربه بزند و یا اینکه مصلحت نبود این کار را بکند، اما در صدد بود به نهضت و انقلابیون ضربه‌ای وارد کند، احتمال دارد که این عمل را از طریق کشتن حاج آقا مصطفی انجام داده باشد…»

قرینه این موضوع را در اسناد ساواک نیز می‌توان یافت. آنطور که از تحلیل‌های ساواک بعد از درگذشت آقا مصطفی به دست می‌آید، آنها معتقد بودند بعد از رحلت فرزند امام، پایه‌های نهضت متزلزل خواهد شد. در همین رابطه در یکی از تحلیل‌های ساواک می‌خوانیم: «قرائنی نشان می‌دهد که فعالیت‌های سیاسی [آیت‌الله] خمینی به وسیله فرزند متوفای او صورت می‌گرفت و با مرگ او احتمالا این فعالیت‌ها مختل خواهد شد. مضافا اینکه تا زمان نامحدودی در ادامه فعالیت‌ اطرافیان [امام] خمینی وقفه ایجاد می‌شود و احیانا روی روش‌های جاری او تأثیر می‌گذارد…»

تحلیل ساواک بعد از شهادت مصطفی خمینی (ره) چه بود؟ +تصویر

در ادامه تصاویری از مراسم تشییع پیکر شهید سیدمصطفی خمینی در نجف اشرف را مشاهده می کنید:

تحلیل ساواک بعد از شهادت مصطفی خمینی (ره) چه بود؟ +تصویر

تحلیل ساواک بعد از شهادت مصطفی خمینی (ره) چه بود؟ +تصویر

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید