خبر فوری

راهکارهای آتش‌نشانی برای پیشگیری از گازگرفتگی

مجید امیرفضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با آغاز فصل سرما، تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه بروز حوادث تلخ در این حوزه موجب از دست رفتن برخی از شهروندان و البته وارد آمدن خسارت به اموال آنها می‌شود، تصریح کرد: در همین راستا سازمان آتش‌نشانی از شهروندان درخواست دارد تا با رعایت نکات ایمنی به کاهش حوادث اینچنینی کمک کنند.

وی با بیان اینکه غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص در دودکش‌ها و … تأثیر قابل توجهی در بروز اینگونه حوادث دارند، گفت: آمارها گواه این است که بیشترین علل بروز گاز گرفتگی مربوط به دودکش بوده و بیشترین عملیات آتش‌نشانی در فصل سرما نیز مربوط به عدم رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان بوده است.

امیرفضلی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی خود را مسؤول می‌داند تا مردم را هرچه بیشتر از خطرات استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرما و حوادث ناشی از آنها آگاه سازد، گفت: یکی از وسایلی که عدم استفاده صحیح از آن موجب بروز حادثه می‌شود، دودکش است، چرا که گاها به علت کوچک بودن دهانه ورودی دودکش دیوار، از یک لوله تبدیل (از قطر بیشتر به قطر کمتر) استفاده شده و همین امر موجب پس زده شدن گازCO شده و در نهایت موجب بروز حادثه می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با تأکید بر عدم استفاده از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری افزود: این لوله‌ها به مرور زمان مقاومتش را از دست داده و در آن افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گازهای ناشی از احتراق به فضای سکونت می‌شود. 

وی در ادامه مقاوم نبودن مصالح و عدم یکپارچگی دودکش‌های داخل دیوار را هم از دیگر دلایل وقوع حوادث گاز گرفتگی عنوان کرد و گفت: مورد بعدی این است که بعضی مواقع افراد به علت نبود دودکش دیوار، لوله بخاری را از پنجره به بیرون می‌کشند که کار اشتباه و خطرناکی است و ممکن است محصولات احتراق و گازهای خروجی به دلایل مختلفی دوباره به داخل وسیله حرارتی و در نهایت فضای ساختمان پس زده شده و موجب گاز گرفتگی شود.

امیرفضلی در ادامه به استفاده از کلاهک H تاکید کرد و گفت: وجود کلاهک H بر روی لوله از سقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری و موجب می‌شود محصولات احتراق و گازهای مونواکسید کربن به بیرون از ساختمان به راحتی صورت پذیرد. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با بیان اینکه تجهیزات غیر استاندارد و وسایل گرمایشی غیر استاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود، گفت: برای مثال در محیط‌های کارگری به دلیل استفاده از وسایل گرمازایی مانند اجاق گاز و پلوپز گازی برای تامین گرمای محیط زندگی این افراد، حوادث گاز گرفتگی رخ داده که متاسفانه تاکنون منجر به فوت تعداد زیادی از این کارگران نیز شده است.

وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای کاهش خطر حوادث گاز گرفتگی، استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی مانند شوفاژ، فن کوئل و پکیج‌های مرکزی است که در زیرزمین‌ها و پایینترین طبقات نصب می‌شود، اضافه کرد: به همین خاطر بیشترین توصیه‌های ما برای پیشگیری از این گونه حوادث، حذف سیستم‌های پراکنده شده و یا توزیع شده ونیز بکارگیری سیستم‌های حرارت مرکزی در ساختمان‌هاست.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید