خبر فوری

جداسازی بودجه کشور از منابع نفتی چه زمانی عملی می شود؟

چه زمانی می توانیم منابع درآمدی را از نفت قطع کنیم؟اسدالله قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آیا مجلس با توجه به تحریم‌ها و کمبود نقدینگی برنامه‌ای برای جذب سرمایه گذاران و ترغیب بخش خصوصی دارد یا خیر گفت: سرمایه گذاری‌ها در وزارتخانه‌های نفت و نیرو به صورت کلان انجام می‌شود و رقم‌ها بسیار بالاست، یک پالایشگاه حدود ۴ میلیارد دلار یا ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد سرمایه گذاری‌ها با میزان ریال داخلی در اشل‌های کوچک می‌تواند موفق باشد البته در صورت فعال شدن بورس و پذیرش مردم با باور اینکه سرمایه‌های آن‌ها هدر نمی‌رود و سودی فراتر از بانک‌ها برایشان وجود دارد تا در نهایت یک پالایشگاه ایجاد شود، اما این کار آسان نیست و نمی‌توان با سرمایه‌ها خرد این کار‌های بزرگ را انجام داد.

او ادامه داد: موافقتنامه‌ها از سوی ۲ وزارت نیرو و نفت بیشتر با شرکت‌های خصوصی و وابسته به دولت انجام می‌شود، مردم مثلا در زمانی که صندوق‌های بازنشستگی سهام خود را برای فروش عرضه می‌کنند شاید به دلیل برخی مسائل کمتر به این سهام اعتماد کنند اگر یک بخش خصوصی بتواند ۵۰ درصد سهام خود را از طریق فاینانس خارجی و ۵۰ درصد دیگر را به وسیله ریال داخلی تامین کند قطعا در کنار آن‌ها وزارتخانه‌های نیرو و نفت هم همکاری خواهند کرد. اگر منابع را از صندوق توسعه  ملی تامین کرده و در الگو‌های کوچک‌تر و کمتر صادرات و خرید ۵ هزار بشکه نفت را به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کمتر در برنامه خود قرار دهند، بسیار زودتر به سوددهی می‌رسند.

قره خانی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به دشواری‌های موجود در زمینه مبادلات بانکی آیا مجلس ساماندهی ارز‌های دیجیتال را به منظور راهکاری برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در برنامه خود دارد یا خیر؟ گفت: دولت هنوز معاملات و مبادلات پولی خود را بر مبنای ارز‌های دیجیتال قرار نداده است البته  آیین نامه‌ای را دولت وضع و مجوز‌هایی داده است، ولی بعید می‌دانم اکنون دولت یا مجلس بخواهد به بحث ارز‌های دیجیتال ورود کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارز‌های دیجیتال تکنولوژی جدیدی است  که به یک باره از یک هزار دلار را به ۱۸ هزار دلار می رساند و بعد به یک باره قیمت آن فروکش می کند بنابر این نمی‌توان ارز‌های دیجیتال را مبنای سرمایه گذاری قرار داد البته یکی دیگر از معضلات عرضه دیجیتال این است که امنیتی نسبت به آن در فضای مجازی وجود ندارد و گاهی به راحتی به آن دستبرد زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تولید رمزارز‌ها همانند تولید یک کالا است/وزارت صمت مسئول صدور مجوز تولید ارز دیجیتال شد

او در ادامه در خصوص اینکه آیا با وجود تحریم‌های گسترده علیه کشورمان، مجلس می‌تواند بودجه و منابع درآمدی را از نفت قطع کند  یا خیر؟ بیان کرد: ما در صورتی می‌توانیم منابع درآمدی بودجه کشور را از نفت قطع کنیم که با سرمایه گذاری‌های لازم در بخش تولید رونق لازم را ایجاد کرده و در کنار آن صادرات گسترده‌ای داشته باشیم،  برای برخی سرمایه گذاری‌ها نیازمند ارز هستیم، زیرا برخی کالا‌ها واسطه‌ای است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ارز مورد نیاز را از طریق صادرات می‌توان تامین کرد البته به شرطی که شرکت یا بخش خصوصی مایل به بازگرداندن آن ارز به کشور باشد، زیرا برخی پالایشگاه‌ها  زمانی بعد از صادرات ارز خود را تحویل نمی‌دادند.

او گفت: صادرات نباید به نحوی باشد که ظرفیت داخلی آسیب ببیند همانطور که یک زمانی سیب زمینی یا پیاز در کشور چندین برابر شد. در نهایت اصل صادرات بسیار خوب است، اما نباید در داخل کشور دچار کمبود شویم و تولید باید افزون بر نیاز مصرف داخلی باشد.

قره خانی ادامه داد: البته رونق گردشگری هم می‌تواند در قطع وابستگی کشور به نفت موثر باشد به طوری که ما دائم اعلام می‌کنیم که جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه جاذبه‌های گردشگری هستیم، مانند توریسم تاریخی، سلامت و غیره، ولی متاسفانه یک سری موانع برای رونق در گردشگری وجود دارد که ما باید ساز و کار‌های لازم را در نظر بگیریم تا حس کنیم توریسم نیاز داریم و با حفظ هنجار‌های حداقلی امکانات خدماتی و رفاهی را تامین کنیم به طوری که برای رونق گردشگری قوانینی تصویب کنیم و حاکمیت مواضع خود را شفاف به این زمینه مشخص کنیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید