ثبت دو زلزله بیشتر از ۴ ریشتر در فارس و گلستان/رخداد ۸ زلزله بزرگتر از ۳ در ۶ شهر کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، در روز ۱۳ مهرماه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ در نوکنده استان گلستان رخ داد. 

دکتر علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به قرارگیری رومرکز زلزله در مجاورت امتداد گسل “خزر” احتمال داده می‌شود که این گسل مسبب زمین‌لرزه “نوکنده” با بزرگی ۱.۴ باشد. در جنوب رومرکز زلزله، گسل “شمال البرز” قرار دارد که فاصله آن با رومرکز ۲۰ کیلومتر است. 

گسل ​​​ مسبب و گسل‌های اطراف رومرکز زلزله

وی اضافه کرد: گستره رومرکز زلزله، محدوده فعال از نظر لرزه خیزی است. زمین‌لرزه‌های تاریخی گستره‌های “شاهرود” در جنوب و “مازندران” در غرب و در مجاورت رومرکز زلزله معرف فعال بودن این گستره است. 

زمین لرزه‌های با بزرگی بیش از ۵.۲ از ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله ۴.۱

علاوه بر آن روز جمعه نیز در مزایجان استان فارس زمین لرزه ای به بزرگای ۴.۲ رخ داد. رومرکز این زلزله در مجاورت سگمنت سامانه گسلی زاگرس مرتفع بوده است.

همچنین در هفته گذشته ۸ زلزله با بزرگای ۳ در استان های فارس، گیلان، کرمان، هرمزگان و خوزستان رخ داد. جزئیات زمین لرزه های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۳ مهر

نوکنده استان گلستان زلزله‌ای با بزرگی ۴ را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۹ کیلومتری نوکنده استان گلستان و ۹  کیلومتری گلوگاه و ۱۲ کیلومتری بیشه بنه استان مازندران بوده است. وقوع زلزله ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در راور استان کرمان زلزله ۲.۷، سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، آبدانان استان ایلام زلزله ۲.۵، منطقه “گشت” استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸، ینگی قلعه علیا استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵، سالند استان خوزستان زلزله ۲.۷، بندر گناوه استان بوشهر زلزله ۲.۹، لاله زار استان کرمان زلزله ۲.۹ و بندر ریگ استان بوشهر زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در این روز همچنین در محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۱ کیلومتری به ثبت رسید. کانون ۱۳ کیلومتری محمله، ۱۴ کیلومتری علامرودشت و ۲۵ کیلومتری وراوی استان فارس بوده است.

پره سر استان گیلان در زلزله ای به بزرگی ۳.۵ رخ داد و عمق این زمین لرزه در ۹ کیلومتر و در ۱۵ کیلومتری پره سر،۱۷  کیلومتری اسالم و ۲۱ کیلومتری رضوانشهر استان گیلان گزارش شد.

گرمه استان خراسان شمالی بعد از یک زمین‌لرزه ۲.۸ ریشتری زلزله دیگری با بزرگاری ۳.۲ را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری گرمه استان و۳۱ کیلومتری جاجرم استان خراسان شمالی و ۴۲ کیلومتری دوزین استان گلستان بوده است.

یکشنبه ۱۴ مهر

در این روز نیز، در محمله استان فارس زلزله ۲.۹، رابر استان کرمان زلزله ۲.۸، ملاثانی استان خوزستان زلزله ۲.۶، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، بندر ریگ استان بوشهر زلزله ۲.۶، کهنوج استان کرمان زلزله ۲.۹ و خامنه استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵ رخ داد.

دوشنبه ۱۵ مهر

در دشتک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹، شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۸ و فارغان استان هرمزگان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید و سیرچ استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخداد در ۱۸ کیلومتری سیرچ، ۲۴ کیلومتری شهداد و ۳۰ کیلومتری اندوهجرد این استان کرمان گزارش شد.

سه‌شنبه ۱۶ مهر

در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۶، شند آباد استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۶، کلاته خیج استان سمنان زلزله ۲.۵  و دو برجی استان فارس زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۱۷ مهر

در گیوی استان اردبیل زلزله ۲.۹،امام حسن استان بوشهر زلزله ۲.۵، بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷، بندر ریگ استان بوشهر زلزله ۲.۵ رخ داد.

در هجدک استان کرمان زمین لرزه ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۱ کیلومتری هجدک، ۴۲ کیلومتری چترود و ۴۹ کیلومتری کاظم آباد این استان گزارش شد.

پنج شنبه ۱۸ مهر

در تخت استان هرمزگان زمین لرزه ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد در ۱۳ کیلومتری تخت، ۱۶ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۰ کیلومتری سرگز استان هرمزگان گزارش شد.

در لامرد استان فارس زلزله ۲.۶، رودبار استان کرمان زلزله ۲.۵، نازک علیا استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶، رخ داد و حصارگرمخان استان خراسان شمالی با زمین لرزه ای با بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۱۱ کیلومتری حصارگرمخان، ۲۱ کیلومتری بجنورد و ۳۲ کیلومتری شیروان این استان بوده است.

جمعه ۱۹ مهر

قلعه تل استان خوزستان با زمین لرزه ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۱۹ کیلومتری قلعه تل،۲۱ کیلومتری دهدز و ۲۳ کیلومتری ایذه این استان گزارش شد.

مزایجان استان فارس زلزله ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۲۲ کیلومتری مزایجان، ۲۹ کیلومتری حاجی آباد و ۳۵ کیلومتری شهر پیر این استان به ثبت رسید.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید