اصلاح شدن فرمول محاسبه خسارت در تصادفات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا؛ بر اساس تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد بر شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوبه سال ۹۵، خسارت مالی دارندگان وسایل نقلیه در حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف قابل جبران خواهد بود.

بر این اساس خودروها به دو دسته متعارف و غیرمتعارف تقسیم بندی شده اند، به عنوان مثال قیمت خودروهای متعارف کمتر از ۱۸۰ میلیون تومان ( نصف دیه مرد مسلمان در سال ۹۸ ) و خودروهای غیرمتعارف بالاتر از ۱۸۰ میلیون در نظر گرفته شده است. خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل جبران می شود، اما خسارت خودروهای غیرمتعارف بر اساس قاعده تناظر تا نصف دیه مرد مسلمان توسط مقصر و شرکت بیمه جبران خواهد شد.

 شورای عالی بیمه در جلسه ۱۳ شهریورماه سال جاری دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت موضوع تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را اصلاح کرد. جزئیات این اصلاح به شرح زیر است:

۱ – کلمه «معادل» مندرج در بند ۲ ماده ۱، به عبارت «کمتر از» تغییر می کند.

۲ – قبل از عبارت «بیشتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی» مندرج در بند ۳ ماده ۱، عبارت «معادل یا» اضافه می شود.

۳ – ماده ۲ به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن اضافه می شود:

ماده ۲ – بیمه گر وسیله نقلیه عامل حادثه خسارت مالی وارده به خودروی غیرمتعارف را صرفا تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث پرداخت می کند.

تبصره ۱ – کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت های بیمه و ارزیابان خسارت موضوع ماده ۳۹ قانون، در مواردی که قطعات انواع گرانترین خودروهای متعارف اختلاف قیمت دارند، گرانترین قیمت را در نظر بگیرند.

تبصره ۲ – اگر خودروی غیرمتعارف دارای قطعاتی باشد که نمونه آن در خودروی متعارف وجود ندارد، ملاک ارزیابی قیمت قطعه مشابه آن در گرانترین خودروی متعارف است.

۴ – عبارت «ارزیابان خسارت» مندرج در ماده ۳ به عبارت «کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت های بیمه و ارزیابان خسارت موضوع ماده ۳۹ قانون» تغییر پیدا می کند.

این مصوبه توسط غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی برای اجرا به شرکت های بیمه ابلاغ شده است.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید