خبر فوری

سنت شکنی دو اسطوره فوتبال در مستطیل سبز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ژوئن ۱۹۷۰جام جهانی مکزیک و نبرد میان برزیل و انگلیس، دو اسطوره فوتبال؛ همدیگر را در آغوش می گیرند و پیراهنشان را به یکدیگر می دهند.

زمانی که برزیل در آن بازی تماشایی با گل فوق العاده جایرزینو برنده بازی شد و انگلیس قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ بازی را با نتیجه یک بر صفر به زردپوشان برزیلی باخت، بابی مور و پله با سنت شکنی علیه نژادپرستی، لحظه باشکوه دیگری را در مستطیل سبز رقم زدند. جان وارلی از این لحظه تاریخی عکاسی کرد، عکسی که به یکی از بهترین لحظات ثبت شده در مستطیل سبز مبدل شد.

این اتفاق زمانی رخ داد که حضور بازیکنان خارجی در لیگ انگلیس و دیگر لیگ های اروپایی پدیده ای نادر بود و بازیکنان سیاه پوست به دلیل تفکرات نژادپرستانه درحاشیه قرار داشتند و تصور براین بود که بازیکنان غیر سفیدپوست از صلابت و قدرت جسمانی لازم برخوردار نیستند. هر چند در همان زمان اسطوره های بزرگ سیاه پوستی همچون پله دلیل بسیار روشنی برابطال این تفکر تاریک شدند.

جان وارلی متولد دونکستر انگلیس، از همان نوجوانی عاشق عکاسی شد و از همان روزهای اول شیفته عکاسی از فوتبال بود. عکس بابی مور و پله در سال ۱۹۷۰ او را به یکی از بهترین فوتوژورنالیست های نسل خود مبدل کرد. چیزی که این عکس را جاودانه کرده، این است که از لبخند و چشمان سوژه ها نمی توان به راحتی برنده را از بازنده بازشناخت، اما به راحتی می توان فهمید که چگونه دو اسطوره فوتبال توانسته اند سدهای نژادی را در هم بشکنند. بابی مور با چشمانی آبی و موهایی بور و پله با ظاهر و پوستی سیاه به سادگی هر چه تمام‌تر احساسات غیرانسانی را زیر پا می‌گذارند تا آنچه در آغوش می‌گیرند چیزی به جز انسانیت نباشد تا الگویی ابدی برای دیگران باشند.

تبعیض‌های نژادی علیه سیاهپوستان، لایه‌ای ضخیم در تاریخ و اجتماع ملت‌های غربی بخصوص قاره امریکاست. عکس مانگار جان وارلی، در اوج تبعیض‌های نژادی در آمریکا و انگلستان، نقطه عطفی در مسیر مبارزات تبعیض نژادی شد و پیوندی مثال زدنی از نژادها و رنگ های مختلف را نشان داد.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای پنجشنبه، ساعت ۱:۴۵ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات ۴:۴۵، ۱۳:۴۵ و ۲۰:۱۵ جمعه ساعت ۱۰:۱۵ و یکشنبه ساعت ۴:۱۵ و ۲۰:۴۵ روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید