خبر فوری
هرمزبان:برای آشنایی و مرور راهنمای سفر به منطقه گرمسیری کهگیلویه که شامل دهدشت،گچساران، قلعه رئیسی، چرام و... است، با ما همراه باشید.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دریافتند كه الگوهای آب ‌و هوایی با توجه به فصلی که گردشگران در آن قرار گرفته اند یا قصد مسافرت دارند، بسیار مهم است. آگاهی درباره آب‌ و هوا و شرایط جوی و فصلی در گردشگری همیشه مورد نظر افراد بوده است.

اگر جزء افرادی هستید که می خواهید در فصل پاییز یا زمستان به مسافرت بروید، ما به شما منطقه کهگیلویه را پیشنهاد می کنیم که برعکس بویراحمد که سردسیر است، منطقه ای گرمسیر و خوش آب و هوا است که مناسب مسافرت در فصل سرد است، برای آشنایی و مرور راهنمای سفر به منطقه گرمسیری کهگیلویه که شامل دهدشت،گچساران، قلعه رئیسی، چرام و… است، با ما همراه باشید.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعه‎ای ارزشمند از زیبایی‎های تاریخی و طبیعی است که از دامنه‎ی کوه های زاگرس تا جلگه های حاصل خیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است. طبیعت این استان به دلیل ناشناخته بودن در بین مردم، هنوز به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند. در ادامه به معرفی مناطق گردشگری و دیدنی منطقه کهگیلویه می پردازیم.

گردش در منطقه کهگیلویه

دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است. شهر دهدشت در قسمت گرمسیری استان واقع شده‌ است و تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. با معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری کهگیلویه با ما همراه باشید.

غار خی

این غار در کوه «خیص» دهدشت واقع شده و طول تقریبی آن ۶۰۰ متر است. غار خی در سال ۱۳۶۵ توسط هیأت کوهنوردی شهرستان کهکیلویه کشف شده است.

پل بریده

پل بریده مربوط به دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در روستای بی بی زلیخائی شهرستان کهگیلویه واقع شده و در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد چهل ستون

بنای مسجد چهل ستون (امام حسین(ع)) نیز در شمال بافت تاریخی دهدشت و احتمالا در محل یکی از دروازه‌های اصلی ورودی شهر ساخته شده است. در کنار مسجد مجموعه‌ای شامل حمام، کاروانسرا و ۲ امامزاده واقع شده است. ورودی به مسجد در ضلع شمال غرب بنا بوده که اکنون با دیواری جدید الاحداث مسدود شده است.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

کاروانسرای دهدشت

کاروانسرای دهدشت در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت و در کنار مجموعه حمام کاروانسرا، امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر واقع شده است. بنای فوق از جمله آثار دوره اسلامی صفوی است که با دو ورودی در شمال و جنوب ساخته شده است. بنا شامل حیاط و حجره‌های چهار طرف آن است. تعداد این حجره‌ها ۳۸ عدد و بعضی از آنها به همدیگر راه دارند.

رود مارون ، جاذبه زیبای دهدشت کهگیلویه

رودخانه مارون از جاهای دیدنی دهدشت است، که از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به به تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب، به خلیج فارس می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: طبیعت بکر را در خلخال بیابید +تصاویر

باغ چشمه بلقیس از جاذبه های گردشگری چرام

یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی شهر چرام، باغ چشمه بلقیس است که تصویری زیبا از طبیعت را در مقابل چشم گردشگران به نمایش می گذارد. چشمه بلقیس چرام نام باغی است که در ۴ کیلومتری شهر چرام در مسیر جاده چرام- گچساران قرار گرفته است.

باغ چشمه بلقیس چرام گستره ای پر درخت است که در آغوش حصارهای کوتاه سنگی جای گرفته. باغی در دره ای پیر که بیدهای مجنون را درون و گرداگرد خود سال هاست با زیبایی خویش حیران کرده است.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

جاذبه گردشگری باغ عمران

باغ عمران یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری چرام است و همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر کشور است. باغ عمران چرام، مکانی رویایی است که با رقص شالیزار‌ها و موسیقی نسیم و هم نشینی درختان و چشمه‌های جوشیده از دل کوه، گردشگران را به خود می‌خواند.

در این باغ انواع درختان از جمله اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو، گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل وجود دارد.

آبشار الوان طسوج

آبشار الوان طسوج از جاذبه های گردشگری شهر چرام استان کهگیلویه و بویراحمد است. این آبشار چرام را به یکی از اعجاب آورترین موقعیت های زیست محیطی درآورده است که در جنوب غربی کشور بی نظیر است و برای شهرهای اطراف خود محوریت جذب گردشگری دارد.

موقعیت خاص و برخورداری روستای طسوج از مواهب طبیعی و توان بالقوه گردشگری، این خطه از شهرستان چرام را به صورت یکی از اعجاب آورترین موقعیت های زیست محیطی درآورده که در جنوب غربی کشور بی نظیر است و برای شهرهای اطراف خود محوریت گردشگری دارد.

آبشار چاروسا جاذبه دیدنی شهر قلعه رئیسی

بخش چاروسا در شهر قلعه رئیسی با وجود جنگل‌ها و منابع طبیعی که دارد یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است که هر سال گردشگران زیادی را به خود می بیند. طبیعت بکر و زیبای این منطقه وجود آبشارها و رودخانه‌های فراوان و وجود دشت‌ها و کوه‌های سرشار از درختان و گل‌های وحشی، چشم هر رهگذری را به سوی این منطقه جذب می‌کند.

این آبشار با چشم‌اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در بالای و کنار این آبشار چشمه‌های پرآب متعددی از دل کوه‌ می‌جوشد و زیبای آن را دو چندان می‌کند.

آبشار کمر دوغ

آبشار کمردوغ کهگیلویه در شهر قلعه رئیسی در زمره زیبایی های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود. این آبشار دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرض دارد، پس از عبور از جاده های پرپیچ و خم زیبا و درختان و جنگل های رویایی بلوط شهر دهدشت نمایان می شود.

منطقه حفاظت شده کوه خامین گچساران

این منطقه از جمله جاذبه‌های طبیعی گچساران است. از آن‌جایی که کوه خامین انواع مختلفی از پوشش گیاهی و جانوری را در بر گرفته، به یکی از مناطق و جاذبه‌های محبوب گچساران تبدیل شده است. آب و هوای کوه خامین نیمه مرطوب کوهستانی است که آب و هوایی مطبوع برای گردشگران و اهالی این منطقه به شمار می‌رود.

چهارطاقی خیرآباد

چهارطاقی خیرآباد احتمالا شناخته شده‌ترین اثر تاریخی گچساران است. این چهارطاقی خلاصه کوچکی از تاریخ، سبک معماری، مذهب، سیاست و نوع حکومت گذشتگان است. قدمت این اثر تاریخی به دوران ساسانیان باز می‌گردد و اطلاعات نسبتا خوبی از پادشاهان ساسانی را در اختیار می‌گذارد.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به بندر گناوه + فیلم و تصاویر

خوراکی ها و سوغاتی های کهگیلویه

“قالی، گبه، گلیم، گچمه (که ترکیبی از گلیم و قالی است)، جاجیم و خورجین” از صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد است.

“ماهی قزل آلا، انگور، گردو، عسل و روغن محلی” هم از سوغات خوراکی است که می توان از این خطه به عنوان سوغاتی تهیه کرد.

همچنین کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه دنا دارای انواع گیاهانی دارویی و خوراکی است که هم خواص درمانی دارند و هم مزه خوبی به غذا‌ها می‌دهند مثلا پونه و خاری.

البته این استان به دلیل اینکه ۲۰ درصد جمعیت آن را عشایر تشکیل می دهند، تولیدات پشم و کشک هم دارند.

سفر به نیمه گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد/ طبیعتی کمتر دیده شده را ببینید +تصاویر

لیست اماکن اقامتی کهیگیلویه

از مهمترین اماکت اقامتی و هتل های کهگیلویه می توان به لیست زیر اشاره کرد. البته اماکن دیگری هم وجود دارند.

هتل بهمنی دهدشت

دهدشت، خیابان شهید بازگیر

هتل آپارتمان بلادشاپور

دهدشت، روبروی شهربازی

هتل رستوران پاسارگاد

گچساران (دوگنبدان)، انتهای کوی کارکنان دولت، بعد از فلکه نرگس

هتل وفا

گچساران (دوگنبدان)، خیابان ولیعصر، جنب بانک رفاه، شعبه پارسی

رستوران و فست فود

در مناطق ذکر شده، رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ های بسیاری هستند که شما می توانید باتوجه به سلیقه، ذائقه و موارد دیگر انتخاب کنید.

اما توجه کنید که غذاهای محلی این خطه را به هیچ وجه از دست ندهید. غذاهایی مثل “آش کارده، کله جوشک یا کلک سوز و آش دوغ” از جمله غذاهای محلی این منطقه هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پاریس کوچولوی ایران +تصاویر

لیست بیمارستان ها و مراکز درمانی کهگیلویه درمانگاه تخصصی دهدشت

دهدشت، خیابان کمربندی دوم، بالاتر از اداره مالیات

بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت

دهدشت، انتهای خیابان سپاه، بيمارستان امام خمینی دهدشت

کلینیک امام سجاد (ع) دهدشت

دهدشت، روبروی شصت دستگاه

بیمارستان شهید رجائی گچساران

گچساران، خیابان شهیدبلادیان، میدان شفا

پلی کلینیک تخصصی گچساران

گچساران، کوی کارکنان دولت، کوچه ۱۱ شمالی

بیمارستان مهر گچساران

گچساران، خیابان بلادیان غربی

بیشتر بخوانید: کرمانشاه را بهتر بشناسید + تصاویر

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید