خبر فوری

محدودیت‌های سوخت رسانی هواپیماها از سوی کشور ترکیه و عراق ادامه دارد

سامانی گفت: کاهش نرخ ارز در قیمت بلیت هواپیماها به سرعت تأثیرگذار نیست اما در صورتی که این روند کاهشی ادامه داشته باشد قیمت بلیت هواپیماها هم کاهش می‌یابد.

 

محدودیت‌های سوخت رسانی از سوی کشور ترکیه و عراق ادامه داردمقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کاهش نرخ ارز بلافاصله در کاهش قیمت بلیت هواپیما تأثیر نمی‌گذارد، گفت: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی قطعات خود را با ارز‌های بیش از ۱۵ هزار تومان خریداری کردند بنابراین همزمان با کاهش قیمت ارز نمی‌توانند خدمات خود را با قیمت‌های پایین به مسافران ارائه دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قیمت تمام شده سرویس‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهند بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی بوده و در نتیجه پایین آمدن نرخ ارز بلافاصله در این حوزه تأثیرگذار نیست.

او با مشکلات تخصیص نرخ ارز هم به شرکت‌های هواپیمایی از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی ارز دلار و یا یورو به صورت مستقیم تخصیص نمی‌دهد به طوری که ارز‌هایی مانند یوهان چین و یا لیر ترکیه می‌دهند در نتیجه تبدیل این ارز‌ها به دلار و یورو برای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌بر است و همین موضوع باعث می‌شود که در قیمت بلیت هواپیما‌ها تأثیرگذار باشد.

اسعدی سامانی گفت: در صورتی که قیمت ارز همچنان روند کاهشی داشته باشد قیمت بلیت هواپیما کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: باید مسافران در هنگام خرید سعی کنند از آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی معتبر خریداری کنند و سقف و کف نرخ تمامی بلیت‌ها در دفاتر و سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی ثبت شده است.

او با بیان اینکه بانک‌های عامل ارز‌های مورد نیاز را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار نمی‌دهد گفت: بسیاری از شرکت‌ها هزینه و زمان بسیاری صرف تبدیل نرخ‌ها می‌کنند همین موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات بسیار زیادی در این بخش مواجه شوند به طوری که نرخ تبدیل ارز‌های تخصیص یافته و ارز‌های یورو و دلار ۱۰ تا ۱۵ درصد برای آن‌ها هزینه‌بر است.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه همچنان مشکل سوخت رسانی به هواپیما‌های ایرانی وجود دارد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت هواپیمایی تمهیدات بسیار زیادی برای برطرف شدن مشکل سوخت به هواپیما‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما هنوز مشکلاتی در تأمین سوخت رسانی در برخی از شهر‌های کشور‌هایی مانند ترکیه از جمله استانبول وجود دارد و کشور عراق هم برای سوخت رسانی به هواپیما‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور کرد: البته پرواز‌های ما به کشور عراق نیاز به سوخت گیری ندارد، اما با این وجود کشور عراق محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

او یادآور شد: خوشبختانه آنکارا یکی از شهر‌های کشور استانبول محدودیت‌های خود را برای سوخت رسانی برداشته است.

اسعدی سامانی درباره پرواز‌های اربعین هم گفت: در ایام اربعین حسینی (ع) یعنی از ۲۰ تا ۳۰ مهر، قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – نجف، نجف – تهران و تهران – بغداد، بغداد_تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برای مسیر‌های مشهد به بغداد و نجف (و بالعکس) نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.

او با بیان اینکه نرخ مذکور پروازی ویژه ایام اربعین حسینی (ع) یعنی فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهر امسال تعیین شده، گفت: امسال حدود ۱۰۸ هزار صندلی پروازی برای خدمت دهی به زوار حسینی (ع) در ایام اربعین تدارک دیده شده است که بلیت آن‌ها از هم اکنون از طریق دفاتر و آژانس‌های فروش بلیت هواپیمایی مجاز و همچنین از طریق سایت‌های اینترنتی دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به فروش می‌رسد.

اسعدی سامانی افزود: بر اساس قانون، نرخ بلیت در همه پرواز‌های خارجی آزاد و تابع عرضه و تقاضا و هزینه‌های تمام شده است، اما با توجه با استقبال زائران اباعبدالله الحسین (ع) از سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین و برای جلوگیری از سوء استفاده برخی واسطه ها، شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند امسال نیز نرخ ثابتی برای پرواز‌های اربعین داشته باشند.

او اضافه کرد: طبق بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه توسعه پنجم برای توسعه صنعت حمل و نقل و بهبود ارائه خدمات، تعیین نرخ بلیت پرواز‌ها آزاد شد و براین اساس قیمت بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه مهمترین کار فرودگاه ایجاد زمینه پرواز هواپیما برای شرکت‌های مختلف و رفاه حال مسافران است گفت: در این ارتباط میزان پروازها، رشد مسافر و بار به ترتیب در استان بوشهر در سال گذشته ۲۸، ۲۳ و ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد داشته است.

اسعدی سامانی با اشاره به کاهش پرواز‌های خارجی فرودگاه‌های کشور از جمله بوشهر یادآور شد: با افزایش نرخ قیمت‌ها ۳ درصد در نشست و برخاست هواپیما و ۱۳ درصد کاهش مسافر داشته ایم.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: شرکت فرودگاه‌های استان بوشهر تلاش می‌کند به یکی از مسیر‌های شمالی کشور یا استان آذربایجام و بندرعباس خط پروازی برقرار کند.
او ادامه داد: استاندار بوشهر به شرکت هواپیمایی ایران ایر پیشنهاد کرده، یکی از هواپیما‌های‌ای تی آر جدید را به عنوان هواپیمای بیس (هواپیما‌هایی که شب در فرودگاه می‌مانند) به فرودگاه بوشهر اختصاص دهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی همکاری خوبی با شرکت فرودگاهی در بوشهر ندارند گفت: با توجه به اینکه فعالیت فرودگاه‌های کشور درآمد هزینه است، شرکت‌های هواپیمایی باید در در زمینه پرداخت بدهی‌های خود به فرودگاه‌ها همکاری کنند.
اسعدی سامانی بیان کرد: هم اکنون شرکت هواپیمایی ایران ایر ۶۰ میلیارد ریال به فرودگاه‌های استان بوشهر بدهکار است و پرداخت این بدهی در ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و سرویس دهی مناسب به مردم تاثیرگذار است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید