خبر فوری

هشتگ سازی عربستان برای برپایی تظاهرات در عراق

تلاش معارضان برای تبدیل فضای مجازی به عاملی برای تحریک شیعیانجعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در موردتحولات و بروز ناآرامی‌های اخیر عراق اظهار کرد: در عراق دو عامل دست به دست هم داده و شرایط حاصل را به وجود آورده  است؛ اول وجود نارضایتی عمومی به دلیل کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی در این کشور که پیش از این هم وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. موضوع بعدی به بحث زیر ساخت های کشور باز می گردد.

قنادباشی ادامه داد: شکایت مردم از زیرساخت‌های عراق طی دو دهه گذشته  تخریب شد و پیشتر در زمان حکومت صدام هم  این بخش ها آسیب های بسیاری دیدند. سایر قسمت های عراق  هم در پی کشمکش های  داخلی، جنگ با آمریکا و بی‌سر و سامانی سیاسی از بین رفته است.

او با اشاره به وضعیت داخلی عراق تاکید کرد: نارضایتی‌های فعلی در این کشور غالبا ناشی از بیکاری، کمبود درآمد و سطح پایین رفاهی آنها است، هرچند چنین کمبودهایی منحصر به دولت فعلی بغداد نشده و پیش از این  هم وجود داشته، اما عامل جدیدی که پدید آورنده ناآرامی‌ها اخیر بوده به  خارج از مرز های این کشور و بخش هایی بازمی گردد که به دنبال سوء استفاده از شرایط کنونی عراق هستند.

 

انحصار ناآرامی ها در شهرهای شیعه نشین دست فتنه گران را رو کرده است

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد:  حوادث اخیر در بغداد از آن حکایت می کند که قطعا عوامل داخلی  هم در تحولات اخیر این کشور نقش داشته اند. برای مثال سطح پایین درآمد و نبود زیرساخت‌های اقتصادی لازم همگی از عوامل تنش زا هستند، اما موضوع  جدیدی که به مرور زمان به وجود آمده تهییج مردم در  آستانه اربعین است. حضور برخی عناصر در تجمعات اخیر عراق، دست داشتن بیگانگان در این اعتراضات را به روشنی محرض می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: یکی از علل نا آرامی های اخیر در عراق را می توان مشاهده ناآرامی‌ها در استان‌هایی دانست که  شیعه‌نشین هستند، اگر دلیل ناآرامی‌ها را نارضایتی‌های اقتصادی بدانیم آن وقت باید گفت که استان‌های سنی‌نشین هم از وضعیت فعلی بویژه در حوزه معیشتی گلایه دارند، در نتیجه آنها هم باید دست به تظاهرات بزنند. این امر که تجمعات اخیر  در مناطق شیعه‌نشین اتفاق افتاده است، نشان از وجود برخی تلاش ها برای تحت تاثیر قرار دادن راهپیمایی اربعین دارد، چرا که قریب به بیست میلیون نفر در این رویداد بزرگ مشارکت دارند.

او ادامه داد: یک نشانه دیگر همزمانی این نا‌ آرامی‌ها در مناطق شیعه نشین است ؛ اگر تحرکات خودجوشی در عراق علیه سیاست‌های دولتی انجام شود، استان ها یکی پس از دیگری   وارد عرصه تظاهرات می شوند، اما این تنش ها در بغداد و شهر‌های شیعه‌نشین رخ داده و این  امر حاکی از آن است که عاملی خارجی رخداد ها را  با هم هماهنگ کرده است؛ موضوع دیگر درگیری بی دلیل عوامل اغتشاشگر با نیرو‌های امنیتی است، چرا که در تحرکات خودجوش زمانی درگیری با پلیس اتفاق می‌افتد که تظاهرات به اوج خود رسیده و تظاهر کنندگان سرکوب شوند، اما در تحولات عراق شاهد چنین برخورد هایی نبودیم.

عناصر نفوذی در قالب تظاهر کنندگان به پلیس حمله می کنند

او اضافه کرد: در برخی از شهر‌های عراق عناصر نفوذی در قالب تظاهر کنندگان به پلیس حمله کردند و این امر نشانه ای از وجود عوامل خارجی است. دلیل دیگر دست داشتن دولت های دیگر در این نا آرامی ها به این امر باز می گردد که در فضای مجازی بویژه توتیتر به آمار‌هایی رسیدند که براساس آنها نزدیک به هشتاد درصد توییت هایی که با هشتگ «عراق به پاخیز» به زبان عربی منتشر شده از داخل عربستان و توسط ربات‌ها تنظیم شده است. این خود دلیل روشنی بر مداخله عناصر معارض است و نشان می‌دهد دلار‌هایی از سوی کشور‌های معارض هزینه شده تا فضای مجازی را تبدیل به عاملی برای تحریک شیعیان کرده و آن‌ها را به سمت یک شورش داخلی سوق دهند.

«اربعین » حرکتی راهبردی در جهت دوستی دو ملت

قنادباشی تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده نشانگر این است که درصد کمی از مردم در این شورش‌ها شرکت کردند و ملت عراق هوشمندانه خود را از تنش‌ها به دور نگه می‌دارند وتنها به اربعین حسینی توجه دارند. ملت عراق اربعین را نه تنها یک حرکت عبادی می‌دانند و برای آن بسیار ارزش قائل هستند، بلکه به این مراسم به عنوان یک حرکت راهبردی که باعث نزدیکی و دوستی ملت ایران و عراق می‌شود و هر دو از ملت‌های دوستدار اهل بیت هستند، نگاه می‌کنند؛ طبیعتاً چنین روابطی از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار به نفع عراق است و لذا مردم این کشور هیچ گاه تحت تأثیر نفوذ افکار تنش‌جویانه و مداخله عناصر خارجی قرار نمی گیرند.

کارشناس مسائل غرب آسیا  یادآورشد: در گذشته بار‌ها میان ایران و عراق تنش ها و جنگ هایی انجام  شده، اما با دوستی میان دو ملت بهانه‌ها و یا عواملی که می‌تواند دستاویز استعمار برای شکاف میان ملت‌های دو کشور باشد پایان گرفته است. مردم عراق به این مراسم بزرگ آیینی به عنوان راه‌حلی برای مسدود کردن جنگ‌افروزی آینده میان ایران و عراق می‌نگرند.

عوامل  بروز تنش ،متحدان رژیم صهیونیستی و سعودی هستند

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع جریان‌ها و احزاب‌سیاسی در قبال  ناآرامی‌های اخیر عراق افزود: هیچ کدام از جریان های سیاسی عراق پشت تنش‌های به وجود آمده در این کشور نیستند، عوامل به وجود آورنده عمدتاً متحد رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی بوده و هیچ گروه معتبری در عراق با تنش‌های اخیر همراهی نکرده است. عامل پررنگ شدن رخداد‌های اخیر عراق در فضای مجازی نیز صرف دلار‌های سعودی است و رسانه‌های غربی که همواره سعی کردند از حوادث مشابه آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از نا آرامی ها  به عنوان خمیر مایه‌ای برای سوق دادن عراق به آشوب استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:عبدالمهدی ممنوعیت آمدوشد در بغداد را لغو کرد

قنادباشی با اشاره به موضع مردم عراق درقبال تنش‌های اخیر افزود: اکثریت مردم این کشور نسبت به حوادث رخ داده در آستانه اربعین حسینی تمایلی برای دنباله روی از اعتراضات نشان نداده  و به این نتیجه رسیده اند، اقداماتی که با ناامنی و تنش همراه باشد قطعا راه حل مناسبی نخواهند بود و تنها راه سروسامان دادن به شرایط کنونی عراق برقرار ثبات و آرامش است تا زیرساخت‌های عراق هرچه سریع تر ساماندهی شوند. در نتیجه هرچند اقلیتی تحت تأثیر تبلیغات و شانتاژ‌ها قرار گرفته و در این بین عناصر نفوذی، چهره اعتراضات قانونمند مردمی را به آشوب و تنش تبدیل می‌کنند اما عموم جریان ها با آنها همراهی نکردند.

انتهای پیام /

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید