خبر فوری

استاندار هرمزگان:تحولات بزرگی در شرق و غرب هرمزگان رخ خواهد داد

هرمزبان:استاندار هرمزگان گفت: هم‌اکنون طرح دو منطقه آزاد در جاسک و پارسیان در دست اقدام است که در هرکدام از آنها 14 پروژه ملی از جمله بنادر، پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم و صنایع بزرگ در حال مطالعه است که سبب تحول در این دو منطقه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،جاسم جادری عصر امروز در جمع مدیران کل با بیان اینکه بیشترین میزان ساحل در کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد، اظهار داشت: حراست از این سواحل زیبا کار آسانی نیست و نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی برای حراست از آن تلاش می‌کنند و هرمزگان در زمره استان‌های درجه یک امنیتی کشور قرار دارد که به دلیل همگرایی اعضای شورای تامین و مدیران اجرایی استان و وحدت اقوام و مذاهب مختلف، هرمزگان از جمله امن‌ترین استان‌های کشور است.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه مشکل امنیتی در استان هرمزگان نداریم و مردم و اقوام و مذاهب مختلف با دولت و نظام همراه هستند و حضور مردم این استان در همه زمینه‌ها از جمله راهپیمایی‌ها و مراسم مختلف چشمگیر و بی‌نظیر است.

استاندار هرمزگان افزود: برادران اهل سنت همراهی بسیار خوبی در هرمزگان دارند و به دلیل سیاست دولت تدبیر و امید برای به کارگیری ظرفیت اقوام و مذاهب این همراهی بیشتر شده و در این استان دو فرماندار و بیش از 10 بخشدار و همین تعداد معاون فرماندار، در کنار رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از نیروهای کارآمد اهل سنت منصوب شده‌اند.

جادری با اشاره به وجود دو منطقه آزاد قشم و کیش در هرمزگان، تصریح کرد: همچنین قرار است دو منطقه آزاد دیگر یکی در شرق هرمزگان و در جاسک و دیگری در پارسیان در غرب هرمزگان ایجاد شود.

وی با اشاره به وجود پنج منطقه ویژه اقتصادی در هرمزگان، خاطر نشان کرد: وجود هفت فرودگاه و 14 جزیره و بنادر بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر که بیش از 70 درصد واردات و صادرات کشور را انجام می‌دهند از جمله دیگر ظرفیت‌های این استان است که این همه ظرفیت در کنار شیلات و معادن بزرگ و متنوع می‌تواند زمینه ساز رشد و توسعه این استان باشد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان به عنوان یکی از پنج استان پایلوت کشور برای اجرای توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی توسط وزارت کشور انتخاب شده است و باید برنامه درآمد هزینه استان را تدوین و اجرا کنیم، اظهار داشت: میزان درآمد گمرکات هرمزگان در سال گذشته بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان بود و دو هزار میلیارد تومان نیز از محل عوارض ارزش افزوده به حساب خزانه واریز کردیم که هزار میلیارد تومان بیش از تکلیف قانونی استان بوده که باید 50 درصد مازاد درآمد به استان باز می‌گشت که سال گذشته تنها شش درصد این مازاد درآمد تخصیص یافت.

جادری اضافه کرد: همچنین با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توانسته‌ایم بیش از 83 درصد قاچاق سوخت در هرمزگان را کنترل و در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کنیم و همچنین در مبارزه با مواد مخدر نیز رتبه دوم کشور را به دست آوردیم.

وی گفت: در اثر تدابیر به کار گرفته شده و نظارت بر جایگاه‌های عرضه سوخت با پایش صورت گرفته، روزانه بیش از یک میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته‌ایم و بیش از شش هزار کارت سوخت که از استان‌های مختلف به این استان سرازیر شده بود نیز ضبط شد و ورود هرگونه فرآورده نفتی به هرمزگان را نیز ممنوع کردیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در امر مبارزه با قاچاق به دلیل اراده و حمایت خوب موفق شدیم کنترل خوبی ایجاد کنیم و رتبه خوبی هم به دست آوریم، اظهار داشت: تنها در یک عملیات بزرگ نیروهای انتظامی بیش از 34 شناور در حال قاچاق را توقیف و بیش از دو میلیون لیتر سوخت قاچاق را کشف کردند.

جادری بیان داشت: اکثر ساحل‌نشینان استان به اشتغال و درآمد نیاز دارند که به جز صیادی ناچیز که مجوز یک فقره صید آن باید از سازمان شیلات کشور در مرکز صادر شود با تجارت کالا کار دیگری ندارند و باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم مجبور نباشند به سمت قاچاق روی بیاورند.

وی افزود: با طرح‌های خوبی که پس از سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به استان هرمزگان مصوب شده، هم اکنون طرح دو منطقه آزاد در جاسک و پارسیان در دست اقدام است که در هر کدام از آنها 14 پروژه ملی از جمله بنادر، پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم و صنایع بزرگ در حال مطالعه است که در شرق و غرب این استان تحولات بزرگی ایجاد می‌کند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به بهره‌برداری از 663 پروژه بااعتبار 794 میلیارد تومان در هفته دولت سال جاری در هرمزگان، عنوان کرد: البته باید بیش از این‌ها کار انجام دهیم که به دلیل کمبود اعتبارات و نقدینگی و همچنین بدهی بالا به پیمانکاران مشکلاتی داشته‌ایم.

جادری ادامه داد: پس از تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تدوین آئین‌نامه‌های آن توسط دولت، توانسته‌ایم بسیاری از پروژه‌های غیرفعال در استان را فعال کنیم و جو آرام و همراه با اعتمادی در استان ایجاد شده است.

وی بابیان اینکه هرمزگان در زمینه‌های مختلف دارای ظرفیت‌ها و امکانات بسیار زیادی است که مغفول واقع شده است، تصریح کرد: در این میان اقدامات خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس که به یک کارگاه صنعتی بزرگ با 13 هزار نفر شاغل تبدیل‌شده، میزان سرمایه‌گذاری به مرز 9 میلیارد دلار رسیده است و علاوه بر آن بیش از پنج میلیارد دلار پروژه در حال مطالعه و همچنین 3.5 میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری در دست اقدام در استان هرمزگان داریم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین پس از 37 سال توانستیم گمرک بندر کوهستک در شهرستان سیریک را فعال کنیم که موجب تجارت و کسب‌وکار مردم می‌شود و با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، مردم درآمد و شغل مناسبی خواهند داشت.

جادری در ادامه سخنان خود به وجود مشکل بحران آب در هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: برای رفع این مشکل بسیاری از اعتبارات استان را به سمت تأمین آب هدایت کرده‌ایم و هم‌اکنون 450 لیتر در ثانیه برای مصرف آب شرب بندرعباس و مناطق اطراف آن کم داریم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 50 میلیارد تومانی برای مبارزه با بحران آب در هرمزگان، اظهار داشت: میزان تخصیص این اعتبار 33 درصد و نقدینگی آن نیز 14 درصد بوده و درخواست تخصیص کامل آن را داریم تا بدون دغدغه از این بحران بگذریم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان یادآور شد: دوره خشکسالی 30 ساله آغاز شده و شدت خشکسالی و عدم بارش باران نیز بیشتر خواهد شد و این در حالی است که هرمزگان رتبه 31 کشور در میزان بارندگی را دارد.

جادری تصریح کرد: تاکنون 12 حلقه چاه حفر و تجهیز شده تا فشار برداشت آب از سد استقلال میناب را کم کنیم و بیشتر فشار را به سد شمیل و نیان منتقل کرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری فارس

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید