خبر فوری

حمیدرضا محسن پور: ژئوپارک قشم برای خروج از وضعیت قرمز مستعد است

هرمزبان:مدیر ژئوپاک قشم گفت: ژئوپارک قشم برای خروج از وضعیت قرمز مستعد است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،حمیدرضا محسن پور در مورد آخرین وضعیت ژئوپارک قشم بیان کرد: جزیره قشم با توجه به پتانسیل های طبیعی و زمین شناسی از سال ۸۵بعنوان ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارکها عضو شد .

وی عنوان کرد: در این مدت هر ۴سال یک بار توسط بازرسان ژئوپارک مورد ارزیابی قرار گرفت و بدلیل رعایت نکردن موارد ذکر شده توسط بازرسان ژئوپارک جهانی در سال ۸۹کارت زرد دریافت کرد و یک مهلت دو سال برای رفع نواقص داده شد.

وی افزود بعد از آن مهلت ذکر شده مجددا بازرسان به جزیره حضوریافتن ولی بدلیل رفع نشدن کامل نواقص ژئوپاک در سال ۹۰کارت قرمز دریافت کرد و از لیست ژئوپارکهای جهانی معلق شد.

مدیر ژئوپارک قشم گفت: با توجه به تشکیل کمیته ژئوپارک با مدیریت مدیر عامل منطقه آزاد قشم اقدامات خوبی برای رفع این نواقص صورت گرفته است . طی چهار ماه گذشته ۵۰۰میلیون تومان برای مطالعه و طراحی ژئوسایت ها اختصاص داده شده که بعد از این برنامه اعتبارات تکمیلی به این مجموعه اختصاص خواهد یافت.

وی از طراحی یک مجله کامل از قابلیت های ژئوپارک به زبان انگلیسی خبرداد و گفت : ۸بروشور در خصوص ژئوسایت ها به سه زبان دنیا طراحی و به چاپ رسیده که برای ارائه گزارش به شبکه جهانی ژئوپارکها ارسال خواهد شد.

مدیر ژئوپاک قشم گفت: برای معرفی ژئوسایت ها ۴۸تابلو در ابعاد مختلف با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان با بکار گیری از مصالح بومی (سنگ و چوب) ساخته شده و در حال نصب میباشد که بخشی از درخواستهای بازرسان شبکه جهانی ژئوپارکها بوده است .

ژئوپارک یک پدیده طبیعی زمین شناسی است که در یک مکانی محدود واقع شده است و انسان در این پدیده ها طبیعی حضور مستقیم دارد. ژئوپاک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه است که به جز شهر درگهان و شهر قشم ۱۵۶۱کلیومتر مربع از خاک جزیره را در بر گرفته است./خبرگزاری مهر

(لینک)

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید