خبر فوری

تغییر 180 درجه‌ای رفتار سعودی‌ها با حجاج پس از سخنرانی کوبنده رهبر انقلاب

به گزارش هرمزبان،منصور فرهادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به‌عنوان شاهد عینی فاجعه منا ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای فاجعه منا اظهار داشت: حج تمتع سال 94 یکی از تلخ‌ترین حوادث جهان اسلام در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که جمعی حدود 7 هزار نفر از مسلمانان جهان در اثر سهل‌انگاری و تعمد دولت بی‌کفایت آل‌سعود به شهادت رسیدند.

وی افزود: یکی از ابعاد مهم این فاجعه هولناک که کمتر به آن پرادخته شده شرایطی است که پس از این واقعه تلخ بر سایر حجاج علی‌الخصوص ایرانی‌ها گذشت، حجاج ایرانی از بدو ورود به خاک عربستان در حج تاریخی 94 با توهین‌های مکرر سعودی‌ها روبه‌رو شده بودند که از جمله آن پرتاب کردن پاسپورت در گیت‌های فرودگاه و تفتیش‌های انفرادی و بی‌حرمتی‌های دیگر بود.

یک شاهد عینی فاجعه منا عنوان کرد: ایرانی‌ها پس از وقوع فاجعه منا در روز عید قربان عمیقا در غم و اندوه هم‌میهنان از دست رفته خویش بودند که روز قبل در جاده‌های صحرای عرفه در کنار هم ناله شوق سرداده بودند و به زیبایی معبود خود را ستایش کرده بودند.

وی تصریح کرد: این موج غم و اندوه بعد از حادثه منا از یک طرف تکرار رمی از جمرات در روزهای دوم و سوم بعد از حادثه از طرف دیگر و احتمال وقوع دوباره حادثه تلخ و مضاف بر همه اینها برخوردهای توهین‌آمیز سعودی‌ها در کوچه و بازار و هتل و بیمارستان و نیروهای امنیتی آنها و دیگر سو، شرایط بسیار مأیوس‌کننده و تلخی را ایجاد کرده بود.

فرهادی بیان کرد: این شرایط حلاوت عید قربان و مراسمات پایان حج تمتع را در کام ایرانیان عمیقا تلخ کرده بود، عدم همکاری رژیم آل‌سعود با ایرانیان برای یافتن اجساد کشته‌شدگان و عدم همکاری در ارسال اجساد مطهر آنان به میهن اسلامی هم از دغدغه‌های مهم همه حجاج ایرانی شده بود.

وی یادآور شد: متاسفانه نیروهای امنیتی گسترده سعودی روی ایرانیان متمرکز بودند و گاها شایعاتی را مبنی بر عدم اجازه خروج از کشور برای ایرانیان از خاک عربستان مطرح می‌شد و موجی از نگرانی را به کاروان حجاج جمهوری اسلامی تزریق می‌کردند.

شاهد عینی فاجعه منا اضافه کرد: تا اینکه سخنرانی کوبنده مقام معظم رهبری در دانشگاه نظامی نوشهر، رفتار سعودی‌ها در مواجه با ایرانیان را 180 درجه تغییر داد، فرمایشات محکم و استوار معظم‌له مبنی بر برخورد محکم و خشن ایران با عربستان سعودی در صورت تداوم شیطنت‌ها به مشابه نهیبی عظیم بر سر طفلی چموش و ناآگاه بود که سعودی‌ها را بر سر جای خود نشاند و از طرفی دیگر آرامشی عمیق بر کاروان حجاج ایران حکم‌فرما شد تا منجر به برگزاری هرچه بهتر سایر ابعاد معنوی حج شود.

فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست که تمام کاروان‌های ایران (مدینه بعد) پس از حادثه منا در کنار قبرستان بقیع و بین‌الحرمین با مجوز دولت آل‌سعود، دعای پرفیض کمیل را برگزار کردند و بسیار عجیب بود که چگونه سعودی‌ها به درخواست ایرانیان جواب مثبت دادند و با امنیت کامل این مراسم چند ده هزار نفری برگزار گردید و اینها همه بخشی از تاثیرگذاری عمیق سیاست‌های مدبرانه و به روز رهبر معظم انقلاب است که تا قرن‌ها در تاریخ خواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید