خبر فوری

زلزله خانمان برانداز ملخ ها در سیاهو / جای خالی ستاد بحران در وضعیت بحرانی کشاورزان و مردم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان ، وضعیت در دهستان سیاهو به حدی بحرانی است که مردم با هر وسیله ممکن به مبارزه با ملخ ها می پردازند.

مردم محلی برای خرید سم و ملزومات پول جمع می کنند و خودشان در صحنه حاضر می شوند.

مبارزه با آفت ملخ صحرایی از وظایف دولت است و ورود هرچه سریعتر شخص استاندار و ستاد بحران استان به این موضوع ضروری است.

نیروهای سپاه و ارتش همانطور که در سیل و زلزله به کمک مردم آمدند. در مبارزه با ملخهای صحرایی به یاری مردم دهستان سیاهو بشتابند.

مسئله زمان در مبارزه با ملخ‌های صحرایی بسیار مهم است، به قول کارشناسان هرملخ حدود ٣٠٠ تخم می گذارد. ملخ با رسیدن دما به با بالای ٣٧ درجه خارج شده و به منطقه ی ديگری مهاجرت می‌كند اما تخم يا كپسول آن در منطقه باقی خواهد ماند و هر كپسول به تعداد ٣٠٠ عدد تكثير می شود بنابراین نباید از تخم ریزی و تکثیر ملخ‌ها آن غافل شد که در اینصورت اثری از نباتات در منطقه باقی نخواهد ماند.

هرمزبان بنابر رسالت خبری خود مشکلات مردم استان را انعکاس می دهد و حرکت شتابان مسئولین برای رفع مشکلات مردم مورد انتظار است.

هجوم سیل ملخ ها به ویرانگر تر از سیل و زلزله

عبدالحسین عامری عضو شورای اسلامی روستای سِغ از دهستان سیاهو در گفتگو با خبرنگار هرمزبان گفت: حجم ملخ ها به حدی است که روستاییان توان مقابله با آن را ندارند و نیاز مبرم به اقدام اساسی دولتمردان و مسئولین در موضوع ملخ های صحرایی در سیاهو وجود دارد.

عامری اضافه کرد: همانطور که در گذشته به صورت جهادی با مالاریا مقابله شد اکنون نیز ضروری است با صدها نفر نیرو با تجهیزات و امکانات کار مبارزه با ملخ های صحرایی انجام شود.

وی آسیب ناشی از هجوم ملخ های صحرایی را ویرانگرتر از سیل دانست و افزود: در هنگام وقوع سیل همه حساس می شوند و کمک سیل زده ها می شتابند همچنین آسیب های مالی ناشی از سیل به سرعت قابل جبران هستند اما خسارات وارده از ملخ های صحرایی به محیط زیست به سادگی قابل جبران نیست.

عامری گفت: اکنون ابتدای خسارت است و هنوز می توان پیشگیری کرد. اگر به همین منوال پیش برود تا یک ماه دیگر اثری از نارنگی و دیگر مرکبات در سیاهو باقی نخواهد ماند.

شورای روستای سغ شهرت نارنگی سیاهو را همه گیر دانست با یادآوری ثبت ملی نارنگی سیاهو اضافه کرد: علاوه بر محصولات کشاورزی و مهمترین منبع درآمد مردم منطقه، داروهای گیاهی و طبیعت نیز در معرض خطر جدی هستند.

عامری خواستار تشکیل ستاد بحران در خصوص حجوم ملخ های صحرایی شد و افزود: باید یک تیم قوی تشکیل شود تا مردم را در مقابله با ملخهای صحرایی یاری کنند.

وی تصریح کرد: مردم حاصل زحمات چندین ساله خود را در معرض نابودی می بینند و در صورت عدم کنترل این آفت، انگیزه ای برای زندگی در روستا باقی نمی ماند.

 

ضرورت سمپاشی هوایی

دادخدا محمودی عضو شورای اسلامی روستای کووه در گفتگو با خبرنگار هرمزبان اظهار داشت: از هفته پیش حجم ملخ ها کمتر بود ولی امروز حجم زیادی از ملخ ها به روستاها حمله کردند و متأسفانه خسارت زیادی بر جای گذاشتند.

محمودی اضافه کرد: روزانه با پمپ دستی و ماشین مناطق کوچکی سمپاشی می شود و پس از آن ملخ ها دوباره حمله می کنند.

وی مقابله زمینی با ملخ های صحرایی را ناکافی دانست و بر ضرورت سمپاشی هوایی تأکید کرد.

 

نارنگی سیاهو در معرض نابودی

نادر محمودی دهیار کووه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری هرمزبان در خصوص مقابله مردم با هجوم ملخ های صحرایی اظهار داشت: با استفاده از پمپ های کوله ای خودمان کار سمپاشی را انجام دادیم؛ ولی بعلت وسعت منطقه با تعداد فعلی نمیتوان جلوگیری کرد.

محمودی از هجوم ملخ ها به محلات و خانه های مردم روستای کووه خبر داد و افزود: ملخ های صحرایی درختان جلوی خانه مردم را خورده اند و فقط شاخه ها باقی مانده اند.

دهیار کووه گفت: مردم با جارو ملخ ها را از حیاط خانه خودشان بیرون می کنند.

وی افزود: با خدمات جهاد کشاورزی صحبت کرده ایم، یک روز گفتند سمپاشی هوایی می شود، یک روز گفتند از طریق جهاد کشاورزی پمپ سمپاش می آورند…

محمودی بیان داشت: بعلت صعب العبور بودن برخی مسیرها امکان سمپاشی زمینی وجود ندارد و شدت هجوم ملخ ها به حدی است که نخیلات هم در حال از بین رفتن هستند.

دهیار کووه افزود: مناطق مختلف سیاهو آلوده شده اند اما بازدید میدانی توسط ستاد بحران صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بعلت وجود گیاهان و سرسبزی طبعیت هنوز هجوم شدید به مرکبات صورت نگرفته است اما اگر ملخ های صحرایی دفع نشوند پس از نابودی درختان کنار، گل ابریشم، بوته های بیابانی و … ملخ ها نارنگی سیاهو و دیگر مرکبات منطقه را نیز از بین می بردند.

 

خطرات محیط زیستی سمپاشی غیراصولی و یا عدم کنترل ملخ های صحرایی

بهروز عسکری معتمد و کشاورز کووه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری هرمزبان گفت: ملخ ها ابتدا بصورت پراکنده در منطقه ما وجود داشتند اما الان شدت هجوم ملخ ها به حدی شده است که تمام درختان و سبزیجات را نابود می کنند.

عسکری در توصیف شدت خسارت ملخ ها به کشاورزی مردم اظهار داشت: به گونه ای حمله می کنند که گویا اصلاً هیچگونه کشت و زرعی انجام نگرفته است و در یک حمله همه چیز را از بین می برند.

وی استفاده از سموم برای از بین بردن آفات را کاری تخصصی دانست و افزود: میزان دقیق و استاندارد ترکیب سم و آب و آماده سازی سم نیاز به کار کارشناسی دارد و باید فرآیند سمپاشی با نظارت اهل فن آن صورت بگیرد.

این کشاورز دهستان سیاهو عدم کنترل ملخ های صحرایی را خطرناک دانست و اضافه کرد پوشش گیاهی و درختان موجود در طبیعت منبع غذایی حیوانات محسوب می شود و از بین رفتن این منبع غذایی توسط ملخ ها موجب وارد شدن لطمه به اکوسیستم و محیط زیست منطقه می شود.

 

سمپاشی هوایی از زمینی بهتر و سریعتر است / سپاه به کمک مردم بیاید

حبیب عسکری رئیس شورای اسلامی روستای کووه در گفتگو با خبرنگار هرمزبان گفت: منطقه کووه تا حدودی آلوده شده است همچنین در محلات روستا و بیابان ملخ ها در حال آسیب زدن به درختان و پوشش گیاهی هستند.

وی اضافه کرد: در چندمرحله سمپاشی شده است اما ملخ ها پراکنده هستند و جابه جا می شوند و هر چندروز یکبار حمله می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به وسعت منطقه سمپاشی هوایی بهتر و سریعتر است.

رئیس شورای اسلامی کووه حجم کار را زیاد دانست و اضافه کرد: نیاز به مبارزه اساسی است و همانطور که در زمینه سیل سپاه و نیروهای نظامی کمک کردند در این زمینه هم به کمک مردم بیایند.

 

کوهستانی بودن منطقه مانع جدی در برابر سمپاشی زمینی

جلال آهنجان عضو شورای اسلامی روستای سِغ در گفتگو با خبرنگار هرمزبان گفت: بعلت کوهستانی بودن منطقه سیاهو، سمپاشی دستی و یا به وسیله خودرو در تمام نقاط ممکن نیست.

وی اضافه کرد: قبل از اینکه ملخ های صحرایی وارد مرکبات شوند و نارنگی سیاهو به طور کامل از بین برود، لازم است با سمپاشی هوایی به طور کامل این آفت نابود شود.

 

اهمیت موضوع زمان در مبارزه با ملخها / نابودی اقتصاد روستا موجب افزایش حاشیه نشینی در شهر می شود

حسینی معتمد و کشاورز روستای تل سورو در گفتگو با خبرنگار هرمزبان اظهار کرد: حجم ملخ ها زیاد است و از توان افراد محلی برای مبارزه خارج است. همچنین ملخ ها منطقه وسیعی از دهستان را در برگرفته اند که غالب آن کوهپایه ها و سطح دشت است بنابراین باید یک مبارزه کلی شکل بگیرد.

حسینی بر اهمیت موضوع زمان در مبارزه با آفت ملخ های صحرایی تأکید کرد و افزود: زندگی مردم در خطر است و اگر در چندروز آینده کاری انجام نشود پس از نابودی کامل کشاورزی مردم و محیط زیست، مبارزه با ملخ ها دیگر هیچ فایده ای ندارد.

این کشاورز دهستان سیاهو بر مبارزه با ملخ های صحرایی از طریق سمپاشی هوایی تأکید و اضافه کرد: اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد، با نابودی مزارع و باغاتمان، ما مردم روستایی ناچاریم که به حاشیه شهر برویم و به مشاغل دیگر روی بیاوریم.

 

خطر کاهش و یا نابودی تولید در سال رونق تولید

سردره شورای روستای تل سورو از دهستان سیاهو در گفتگو با خبرنگار هرمزبان بیان داشت: عمده مرکبات سیاهو از باغات روستای تل سورو به دست می آید که اکنون با هجوم ملخ های صحرایی در معرض نابودی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: مبارزه با آفت ملخهای صحرایی با کار و تلاش عادی به سرانجام مطلوب نمی رسد و نیاز به کار جهادی دارد.

عضو شورای روستای تل سورو با اشاره به نامگذاری امسال به «رونق تولید» توسط مقام معظم رهبری اضافه کرد: رونق تولید به معنای رونق اقتصادی است و اکنون با هجوم ملخ های صحرایی اصل تولید در مناطق روستایی به خطر افتاده است.

زلزله خانمان برانداز ملخ ها در سیاهو / جای خالی ستاد بحران در وضعیت بحرانی کشاورزان و مردم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید