خبر فوری

فرشید دستوان: آغاز صدور اسناد مالکیت سکونتگاه‌های غیررسمی هرمزگان

هرمزبان: مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از آغاز صدور اسناد مالکیت در بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،فرشید دستوان در نشست خبری افزود: اجرای این طرح برای توانمندسازی ساکنین بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از هفته گذشته آغاز شده و تا پایان امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی در تشریح جزئیات این طرح گفت: براساس قانون، این مصوبه مشمول اراضی می‌شود که قبل از 83 منجر به ساخت شده است و تصرفاتی که بعد از این تاریخ صورت گرفته مشمول این قانون نخواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح کرد: برای دریافت سند این زمین‌ها شرایطی در نظر گرفته شده است. در طرح کنونی 150 متر از زمین‌ها برای صدور سند با قیمت دولتی در نظر گرفته شده است و زمین‌های تصرفی مازاد بر این متراژ، با قیمت کارشناسی محاسبه خواهد شد.

وی بیان کرد: برای تسهیل صدور سند، تفاهم نامه‌ای با شهرداری، ثبت اسناد و املاک و کانون کارشناسان رسمی دادگستری منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: در حال حاضر 23 هزار واحد بدون سند در اراضی تصرفی قرار دارد که امیدواریم با اجرای این طرح بتوان اقدام لازم جهت سنددار کردن واحدها صورت گیرد. اجرای این طرح می‌تواند در زیباسازی محلات حاشیه‌ای شهر و خدمات رسانی به مردم کمک شایانی کند.

وی به طرح توسعه عمران شهرها اشاره کرد و گفت: از 40 شهر هرمزگان، طرح توسعه عمران 32 شهر به تصویب رسیده است. همچنین توسعه عمران چهار شهر توسط منطقه آزاد و توسعه چهار شهر دیگر نیز در قالب طرح هادی توسط استانداری هرمزگان انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با اقداماتی که در کارگروه تخصصی انجام می‌شود اساس همه اقدامات مبتنی بر طرح توسعه شهرها می‌شود.

وی به اجرای طرح مسکن مهر و مشکلات پیش روی بهره برداری از آنها اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مردم، تکمیل واحدهای مسکن مهر است. با اطلاع رسانی توانستیم مردم را از فضای ناامیدی عدم تکمیل آن، خارج و پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

دستوان با بیان اینکه تاکنون 18 هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده است، افزود: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته 14 هزار واحد مسکن مهر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: ساخت تعدادی از مسکن‌های مهر به دلیل مشکلاتی که تعاونی‌ها دارند متوقف شده است که تلاش می کنیم آنها را نیز فعال کنیم. اجرای مسکن مهر به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار از سوی بانک‌ها و بعضا به دلیل نبود زیرساخت به کندی پیش رفت. راه و شهرسازی هرمزگان تلاش کرده تا در زمان پیش بینی شده، واحدها را به متقاضیان واگذار کند که مستلزم فراهم آمدن زیرساخت هاست و بعضا تاخیری که در این زمینه صورت گرفت به همین دلیل بوده است.

دستوان تصریح کرد: در سنوات گذشته برای رفع این مشکلات، جلسات مختلفی، برگزار و تصمیماتی نیز اتخاذ می شد و دستگاه‌ها نمی‌توانستند امکانات رونمایی را فراهم آورند. به همین دلیل در نهایت به تاخیر در واگذاری واحدها انجامید.

وی با بیان اینکه همزمان با ساخت مسکن مهر باید امکانات دیگری نیز فراهم شود، افزود: در حال حاضر 12 مدرسه در مرحله اسکلت سازی است و پنج مدرسه دیگر نیز مراحل تکمیلی خود را پشت سر می‌گذارند. همچنین در حال حاضر یک مدرسه به بهره برداری رسیده است و یک مدرسه دیگر نیز تا آبان تکمیل می‌شود. همچنین یک درمانگاه در سایت مسکن مهر ساخته شده است. طبق نیازسنجی باید 8 درمانگاه و 26 مدرسه در مناطق دارای مسکن مهر استان احداث شود.

وی از ساخت 14 مسجد در سایت مسکن مهر استان خبر داد.

دستوان به پروژه‌های در دست اجرای استان اشاره کرد و گفت: اجرای 88 پروژه از محل اعتبارات استانی و پنج پروژه از محل اعتبارات ملی در هرمزگان به دلیل مشکلات تامین اعتبار متوقف شده بود که با تزریق اعتبار از اواخر سال گذشته آغاز شد. امیدواریم ظرف امسال و سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی به فعالیت راه و شهرسازی در حوزه راه روستایی اشاره کرد و گفت: 50 درصد جمعیت هرمزگان در روستاها زندگی می‌کنند که نیاز است کار عظیمی در حوزه راه روستایی صورت گیرد. با وجود اینکه جمعیت بالایی از هرمزگان در روستاها زندگی می‌کنند اما میزان برخورداری از راه روستایی پائین است و تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا میزان برخورداری از راه روستایی را افزایش دهیم.

به گفته دستوان، بیشتر روستاهای هرمزگان پراکنده و در موقعیت کوهستانی قرار دارند و این پراکندگی و کوهستانی بودن سبب شده به 1550 کیلومتر راه روستایی نیاز باشد. فقط برای ایجاد راه روستایی روستاهای بالای 50 خانوار اعتباری بالغ بر 880 میلیارد تومان نیاز است.

دستوان به انتظارات مردم در احداث راه روستایی اشاره کرد و گفت: مردم انتظار دارند با وضعیت جغرافیایی استان راه‌ها در مدت زمان یک یا دو ساله، تکمیل و به بهره برداری برسد اما با برآوردی که ما انجام داده ایم حداقل 10 سال طول می کشد که تمامی روستاهای بالای 50 خانوار آسفالت شوند.

وی همچنین از بهره برداری 26 پروژه راه روستایی در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: این پروژه‌ها به طول 67 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسند. علاوه بر این 26 پروژه روکش آسفالت راه روستایی در هفته دولت قابل افتتاح است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین به احداث آزاد راه در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 34 کیلومتر آزادراه از محل اعتبارات دولتی ساخته شده است و باید 300 کیلومتر دیگر نیز احداث شود.

دستوان در ادامه به بزرگراه احداث شده در هرمزگان اشاره کرد و گفت: تاکنون 600 کیلومتر بزرگراه در هرمزگان ساخته شده و 240 کیلومتر نیز در حال احداث است. در حوزه راه اصلی نیز 1500 کیلومتر راه باید ساخته شود. 500 کیلومتر پیش از این ساخته شده و 90 کیلومتر نیز در حال احداث است.

وی همچنین از بهره برداری پل بزرگ هیله رود در هفته دولت خبر داد و گفت: این پل با اعتباری بالغ بر 5.5 میلیارد ریال در شهرستان جاسک احداث شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، با وجود کمبود اعتبارات حداقل 4000 کیلومتر از محورهای استانی خط کشی شده و 10 هزار علائم هشداری نصب شده است.

دستوان همچنین خواستار همکاری مردم در نگهداری علائم در محورها شد و گفت: مردم می‌توانند در نگهداری علایم با راه و شهرسازی، همکاری و جلوی سرقت یا تخریب آن را بگیرند./ایسنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید