خبر فوری

آبفای هرمزگان حائز رتبه نخست نوزدهمین جشنواره شهید رجایی استان شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، امین قصمی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در نوزدهمین جشنواره شهید رجایی که به مناسبت هفته دولت و با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در ارزیابی عملکرد سال ۹۴دستگاه‌های اجرایی، رتبه نخست جشنواره را احراز کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس نتایج ارزیابی صورت گرفته از عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان و بر اساس شاخص‌های  عمومی و اختصاصی، این شرکت با ارائه عملکرد قابل‌قبول و مطلوب، در میان سایر دستگاه‌های اجرایی هرمزگان با کسب رتبه نخست مورد تقدیر قرار گرفت.

قصمی، جمعیت تحت پوشش شبکه آب شهری، جمعیت تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب شهری، آب بدون درآمد شهری (معکوس)، متوسط مصرف خانگی شهری به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز (معکوس)، مطلوبیت نمونه های میکروبی در شهر، پایش عوامل شیمیایی آب در شهر، آبرسانی به شهرها، روستاها و صنایع، تولیدآب، پساب از طریق خریدتضمینی آب از بخش غیردولتی را شاخص های مورد ارزیابی شرکت آبفای شهری هرمزگان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با اشاره به اینکه حدود ۲۲۵ هزار مشترک معادل ۳۲۵ هزار واحد مسکونی در استان هرمزگان را تحت پوشش داریم و ۸۵ درصد از مشترکان شرکت آب و فاضلاب شهری، بخش خانگی هستند، ادامه داد: از ۸۵ درصد این مشترکان، ۶۵ درصد کل مصرف آب موجود در شبکه های شهرهای استان را به خود اختصاص می دهند. هم چنین میزان مصرف آب در بخش صنایع ۲ درصد، در بخش مراکز آموزشی، درمانی و مذهبی ۵ درصد ، نیروهای نظامی و انتظامی ۱۲ درصد ، فضای سبز ۵ درصد، عمومی و دولتی ۹ درصد، آزاد ۲ درصد و تجاری نیز ۲ درصد است.

وی با تصریح بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت منابع آبی استان بایستی به ۶ هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد، گفت: این شرکت در قالب برنامه جامع مدیریت مصرف و تامین آب با تکیه بر راهکارهای مصرف بهینه، طرح هایی را برای رفع بخش اعظم کمبود فعلی و رفع نیاز های آبی آتی تعریف کرده است.

قصمی با اشاره به اقدامات مدیریتی این شرکت، اظهارداشت: طرح نصب ۶ هزار ابزار کاهنده مصرف در منازل شش هزار مشترک توسط مامورین آب از جمله اقداماتی است که امسال با هدف کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی میزان مصرف آب اجرا می شود و هزینه نصب این لوازم کاهنده طی توافقی با مشترکین به صورت اقساط و در قبوض آب بهای آنان لحاظ می شود.

وی ادامه داد: تا پایان امسال نیز، بر اساس آمار حوزه مدیریت مصرف و امور مشترکین، بسته های تشویقی برای مشترکینی که رعایت الگوی مصرف را داشته اند از سوی این شرکت در نظر گرفته خواهد شد.

قصمی با بیان اینکه؛ سهم هزینه آب در سبد خانوار ۰.۲۵ درصد است و بایستی به سمت واقعی شدن قیمت آب برویم، تصریح کرد: این درصد با توجه به هزینه های گزافی که صرف تولید و انتقال و توزیع آبشرب می شود، منصفانه نبوده و  علاوه بر آن  ۵۶ درصد از مشترکان شهر بندرعباس قبوض آب بهای (۴۵ روزه) خود که کمتر از پنج هزار تومان است را نیز نمی پردازند.

قصمی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان محور اصلی تمامی فعالیت های حاکمیتی استان، تصریح کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور از مجموع ۲۶ پروژه آب و فاضلاب که در سطح ملی به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی اجرا و تامین منابع مالی آن ها در سال ۹۵ پیش بینی شده، سه پروژه آن مربوط به شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است و اجرای سه پروژه آبرسانی نیز با رویکرد اقتصاد مقاومتی در استان پیش بینی شده است.

قصمی گفت: با حمایت ها و پیگیری های قاطع مقام عالی استان، دو پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرهای میناب و رودان و یک پروژه اصلاح الگوی مصرف در فهرست پروژه های ملی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور قرار گرفت.

وی افزود: این شرکت متعهد به اجرای این پروژه ها در چارچوب زمان بندی شده و از محل هر یک از اعتبارات اسناد خزانه، اوراق مشارکت، تسهیلات بانکی و یا طرح تملک ملی – استانی است که خوشبختانه در این پروسه حمایت مالی از سوی نهاد حاکمیتی استان را هم خواهیم داشت.

به گفته قصمی؛ هم اکنون منابع مالی پروژه تصفیه خانه فاضلاب رودان و استفاده از پساب تولیدی آن از محل اعتبارات اسناد خزانه و اوراق مشارکت پیش بینی شده که امید داریم طبق برنامه زمان بندی شده در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۴ برای این پروژه ۲۴۰ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه و در سال ۹۵ نیز ۴۴ میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت اعتبار مصوب داشتیم که در حال حاضر تمامی مجوزهای لازم برای اجرای آن اخذ شده و در حال اجرا است.

وی همچنین گفت: بر اساس برنامه زمانبندی شده، پیش بینی می شود پروژه تصفیه خانه فاضلاب میناب نیز تا پایان نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل آبفای استان اظهار داشت: در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز اجرای سه پروژه آب و فاضلاب از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اساس برنامه ششم توسعه تعریف شده است که این پروژه ها شامل؛ طرح آبرسانی جگین-بشاگرد، تامین آب شهرهای بستک و جناح و پروژه آب شیرین کن سیریک است.

وی در مورد پروژه هایی که در هفته دولت مورد بهره برداری قرار گرفت بیان داشت: امسال  ۱۴ پروژه در بخش آب و فاضلاب از جمله اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب بندرعباس به طول ۱۵ کیلومتر، بازسازی و بهره برداری از مخازن ذخیره آب در مجموع به حجم ۳۴ هزار مترمکعب در شهرهای  بندرعباس و ابوموسی، اجرای خطوط انتقال آب به طول ۱۷ کیلومتردر شهرهای حاجی آباد، ابوموسی و بندرعباس و اصلاح و همچنین اجرای توسعه شبکه توزیع آب به طول ۷۴ کیلومتر در شهرهای ابوموسی، میناب، سیریک، جاسک و بندرعباس در مجموع با اعتباری بالغ بر ۲۹۴ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید اجرای طرح های فاضلاب در شهرهای استان شتاب بیشتری گرفته، گفت: در حال حاضر بیش از ۴۹ درصد از جمعیت شهرهای استان از خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهره مند بوده و در شهر بندرعباس نیز ۸۴ درصد از جمعیت این شهر از خدمات جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند.

قصمی تصریح کرد: این شرکت تلاش دارد در راستای بهینه سازی مصرف آب، ضمن استفاده از روش های نوین در تامین و تولید و توزیع آب شرب، خواسته هایش را به صورت شفاف بیان کند و با ارتقای سطح آگاهی مردم  با مقوله اهمیت تامین و مصرف بهینه آب به این مهم دست یابد چون هر زمان که این اطلاع رسانی شفاف بوده و مشارکت مردم را طلب کردیم، آنان همکاری و همراهی خوبی با ما داشته اند و موفق شدیم.

وی اضافه کرد: در شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به جز فعالیت های حاکمیتی ، تلاش شده در حوزه عمرانی نظیر بهره برداری ، نگهداری از تاسیسات و … بیش از پیش از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

قصمی تاکید کرد: اگر در سال های گذشته از ظرفیت بخش خصوصی در تامین و تولید آب استفاده نمی شد، بدون شک امروز در بسیاری از شهرهای استان با چالش های بزرگی روبرو بودیم.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید