خبر فوری

محمد حاج رسولی ها: لزوم کنترل اضافه برداشت از منابع آب هرمزگان

هرمزبان: مشاور وزیر نیرو بر لزوم کنترل اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،محمد حاج رسولیها در نشست بررسی راهکارهای تأمین آب در وضعیت کم‌آبی که در شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: نصب کنتور هوشمند بر روی چاهها و کنترل برداشت آب، یکی از اقدامات مهم و اصولی در عبور از وضعیت بحرانی آب استان است.

وی با اشاره به راه‌های برون رفت از بحران آب شرب شهر بندرعباس و خمیر، نشست زمین و کمبود آب زیرزمینی در میناب افزود: در حال حاضر مسئله کمبود آب سطحی و زیرزمینی مهمترین چالش پیش روی متولیان آب کشور است.

وی با اشاره به کاهش شدید ذخیره آب سد استقلال بیان کرد: تسریع در بهره برداری از پروژه‌های اضطراری تأمین آب توسط شرکت آب منطقه‌ای از اولویت‌های استان بشمار می‌رود.

حاج رسولیها افزود: کانال‌های آبیاری دشت میناب در حال حاضر در اختیار شرکت بهره‌برداری میناب رود است، امیدواریم بتوانیم با جلب رضایت وزیر نیرو و رئیس مجامع وزارت نیرو و طی توافق با خانه کشاورز و تشکل حق‌آبه بران دشت میناب، مدیریت این بخش را در آینده نزدیک به کشاورزان و حقابه‌بران واگذار کنیم تا کشاورزان مدیریت آن را به دست گیرند.

علی اصغر رضایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: در گذشته از مجموع 2000 لیتر در ثانیه آبی که به بندرعباس منتقل می‌شد، 1600 لیتر از سد استقلال و 400 لیتر از دشت شمیل تامین می‌شد.

وی با اشاره به لزوم کاهش برداشت از ذخیره استراتژیک سد استقلال گفت: با ورود آب استحصالی از 12 حلقه چاه حفاری شده در دشت شمیل به خط انتقال آب و تأمین 1400 لیتر در ثانیه از این طریق، میزان آبی را که از سد میناب برداشت می‌شود به 600 لیتر در ثانیه کاهش خواهد یافت.

رضایی با اشاره به فعالیت بی‌وقفه کارکنان این شرکت در مدیریت طرحهای اضطراری تأمین آب تصریح کرد: تا چند روز آینده این طرحها، بهره برداری و وارد مدار انتقال آب خواهند شد./ایسنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید