خبر فوری

بازی با مشاغل در پارک های شغلی!

یادداشت طنز “ بازی با مشاغل در پارک های شغلی! ” را در پایگاه خبری هرمزبان، مطالعه نمایید:
” به نام خدا”
با سلام و ارادت
از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان بعد از فراگیر شدن زمینه تحصیل برای جوانان ایرانی و باز شدن انواع و اقسام دانشگاه در طرح ها و رنگ های مختلف و امکان رسیدن به قله های رفیع علمی و درنوردیدن مقاطع فوق لیسانس و دکتری و فوق دکتری و … یک سری مشاغل بی خواهان مانده اند و ملت رغبت نمی کنند مثلاً با مدرک دکتری کشاورزی و کارگری کنند یا خدای ناکرده غربیلک دستشان بگیرند و در جاده های مملکت رانندگی کنند و …. بنابراین دولت های گذشته و فعلی در صدد بر آمدند تا این مشکل را به گونه ای حل کنند.

دولت های قبلی که مهلت خدمتگزاری شان تمام شده و از قدیم هم گفته اند پشت سر دولت قبلی نباید حرف زد ولی دولت فعلی با پناه به برکات و ثمرات برجام تخت گاز در حال ماله کشیدن روی معضلات و پر نمودن چاله چوله های مملکت با مالچ تدبیر و امید است . ولی بندگان خدا هر چه زور می زنند چیزی از مواهب اقدامات شان نمود پیدا نمی کند. حالا اینکه ما قدرت درک برخی مواهب را نداریم یا مواهب قدرت نمودشان نم کشیده است؛ مشخص نیست و الله اعلم …

در راستای یکی از مواهب نوین دولت فخیمه علی ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همه بشارت داده كه از حالا به بعد از همین مقطع دبستان برای بچه‌ها كلاس می‌گذاریم تا مهارت‌آموزی كنند و فنی شوند!

البته دوستان در وزرات کار تنها نیستند و امسال آموزش و پرورش هم به زور در حال گسیل دانش آموزان به رشته کار و دانش است. یعنی اصلاً چه كسی گفته سواد بیش از حد خوب است. چرا که آدم باسواد و دارای مدارج تحصیلی سطح بالا علی الاصول به دنبال مشاغلی می گردد که سطح شان بالاتر از مشاغلی مثل كارگر ساختمانی است. ولی اگر کودکان از همان اوان کودکی با مشاغل فنی و ساختمانی آشنا شوند در آینده با عشق کارگری می کنند و اگر کسی از آنها بپرسد در آینده می خواهید چکار شوید دیگر خلبان و دکتر و مهندس در زبان شان نمی چرخد! اصلاً چرا شما كه ماهی 800 هزارتومان حقوق می‌گیرید و در خانه اجاره ای ساکن هستی و به قول وزیر محترم بد مسکن هستی توقع دارید فرزند تان متخصص مغز و اعصاب و یا مهندس صنایع بشود؟

اینجوری شما می‌توانید به جای اینكه فرزندانتان را به كلاس زبان و کامپیوتر و صد تا کلاس تقویتی و کنکور و …. بفرستید، آنها را به كلاس فنی و حرفه‌ای بفرستید تا روند آشنایی با مشاغل یدی، تسریع شده و گام مثبتی در جهت ایجاد اشتغال برداریم. یعنی در دنیا مشاغل را از کودکی نهادینه می کنند و ما هم همین کار را کنیم. به این می‌گویند كسب صلاحیت حرفه‌ای توسط آموزش غیر رسمی كه وزارت كار متولی آن است.

وی همچنین راه‌اندازی مراکز و پارک‌های آشنایی با شغل از کودکی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: در واقع تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی این پارک‌ها و بازی‌های شغلی، بچه‌ها بتوانند از همان دوران کودکی با مشاغل مختلف آشنا شوند. این تجربه‌ای است که در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار موفق بوده است.

وی در پایان گفت: متاسفانه بخشی از فرهنگ کار در ایران ناشی از انتظار بالای فارغ التحصیلان و فرار از برخی نام های شغلی است مثلا بسیاری از افرادی که کارگر ساختمان هستند تکنسین ساختمان محسوب می شوند (مثل همان 2 میلیون و 600 هزار تکنسین ساختمان خارجی كه در ایران كار می‌كنند و به ما گفته اند اسم کشور همسایه را نبریم!) اما برچسب‌هایی که ما به شغل‌ها می‌زنیم در فرار از شغل افراد موثر است. به نظر من این فرهنگ سازی باید صورت بگیرد و عناوینی که برخی شغل‌ها می‌گیرند از جذابیت لازم برخوردار
باشد.

ملاحظه فرمودید . با این روش های تدبیری كودكان ما از كودكی فرا‌می‌گیرند گل شبدر چیزی از لاله قرمز کم ندارد و كارگران ساختمانی همان تكنسین‌ها و مهندسان ساختمان هستند. اصلاً چرا تکنیسین ؛ یاد می گیرند دكتر ساختمان هستند، فقط حقوق آنها كم است و قرارداد هایشان نیز موقتی و کم چرب است.
کلاه ایمنی هم به تعداد همه موجود نیست و هر کس صبح زودتر سر کار بیاد کلاه به او می رسد!

با تشکر – حاج سعیدی

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید