خبر فوری
منابع طبیعی هرمزگان

منابع طبیعی هرمزگان متمایز از دیگر نقاط کشور

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، منابع طبیعی هرمزگان همچون سراسر دنیا در اطراف هر موجود زنده‌ای وجود دارد که برای ادامه حیات به آن وابسته بوده و حفظ آن امری بسیار مهم می‌باشد، زیرا ضامن تداوم زندگی است.

ایران منابع طبیعی بزرگی را در اختیار دارد که تخریب آن بر کیفیت و چرخه طبیعی کشور اثر می‌گذارد و نتیجه زیان آوری برای زندگی انسان، حیوان و گیاه به دنبال دارد.

دین مبین اسلام در روایات متعددی به حفظ طبیعت و آثار ناشی از تخریب پرداخته است واستفاده از آن می‌تواند به عنوان یک الگو در حفظ منابع طبیعی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه منابع طبیعی نه تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست بلکه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و روان شناسی برای همه انسان‌ها جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد. از جمله ارزش‌های منابع طبیعی ایجاد امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت و محیط‌های تفرجگاهی و یکی از جاذبه‌های توریستی داخلی و خارجی در هر کشور منابع طبیعی است.

اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای حفظ منابع طبیعی

به گفته رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، ۱۵۰ میلیون دلار بودجه در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی برای حفاظت از منابع طبیعی و اجرای طرح‌های آبخیزداری به منظور جلوگیری از خشکسالی اختصاص یافته است.

خلیل آقایی در نشست اخیر با مدیران و معاونان منابع طبیعی هرمزگان افزود: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود و این امر نیازمند همراهی و ارتباط مردم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی در شرایط خشکسالی است.

وی با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی نباید از بین برود گفت: باید پوشش‌های گیاهی گسترش داده شود و استفاده از تخصص‌های لازم برای انجام طرح‌های منابع طبیعی تاثیرگذار است.

این مقام مسئول ابراز داشت: در مفاد بند «ب» ماده ۲۹ قانون اجرایی کشور به محلی کردن اقتصاد مقاومتی اشاره شده است که بر این اساس باید با تشکل‌های روستایی قرارداد بسته شود و منابع طبیعی در اختیار آن‌ها قرا گیرد.

منابع طبیعی هرمزگان متمایز از دیگر نقاط کشور

منابع طبیعی هرمزگان، متاثر از موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وجود رطوبت نسبی هوا از شرایط متمایزی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است.

استان هرمزگان در بیشتر ماه‌های سال خشک و کم باران است و بارندگی‌ها به صورت رگباری و سیلابی در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد و حجم بزرگی از رواناب‌ها به خلیج فارس و دریای عمان تخلیه می‌شود.

این استان حدود با ۱۰۳ هزار کیلومترمربع، از سمت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، شمال غربی و غرب با استان فارس و بوشهر، از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در برگرفته است.

فعالیت رسمی آبخیزداری درهرمزگان از دهه ۵۰ به خصوص بعد از انقلاب اسلامی، با استقرار کمپ آبخیزداری درحوزه آبخیز سد استقلال میناب آغاز و پس از آن در همه نقاط استان توسعه یافت.

جنگل‌ها و درختان تامین کننده اصلی اکسیژن هستند

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در خصوص اهمیت منابع طبیعی گفت: جنگل‌ها و درختان تامین کننده اصلی اکسیژن هستند و اگر نباشند زندگی روی کره خاکی امکان پذیر نخواهد بود.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی اظهار داشت: همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حفظ و حفاظت از منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و این بدان معناست که همه افراد جامعه ارزش درخت، فضای سبز، جنگل، رودخانه و دریا را بدانند و درک کنند.

وی با اشاره به فقر منابع طبیعی و پوشش گیاهی از مردم این استان خواست، به درختان به عنوان یک دوست و همراه بنگرند و از آن‌ها حمایت و نگهداری کنند و بدانند که قطع کردن بی جهت درخت کفران نعمت است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان از مسئولان و دست اندرکاران خواست، منابع طبیعی و ارزش‌های آن را بیشتر برای مردم معرفی کنند، زیرا شناخت هرچه بیشتر باعث توجه و حفاظت از آن می‌شود.

توسعه طرح‌های اقتصادی همگام با حفظ منابع طبیعی

استاندار هرمزگان در مراسم روز درختکاری سال جاری گفت: توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی باید به موازات یکدیگر پیش رود که باعث تعطیلی طرح‌ها و تخریب طبیعت نشود.

فریدون همتی، درخت را نماد خرمی و سرسبزی و مظهر زندگی برای انسان‌ها دانست و افزود: در اسلام برای کاشت و حفاظت از گیاهان و درختان تاکید‌های بسیاری شده که در همین راستا باید فرهنگ نگهداری از منابع طبیعی نهادینه شود.

وی بیان داشت: راه‌های مختلفی برای حراست از منابع طبیعی وجود دارد که یکی از این راه‌ها ترویح فرهنگ حفاظت از طبیعت است و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

مشارکت‌های مردمی گامی در راستای حفظ منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار داشت: با مشارکت‌های مردمی باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد که در همین راستا تعاونی ها، تشکل‌های مردم نهاد و مجمع خیرین می‌توانند در ترویج فرهنگ حفظ عرصه‌های منابع طبیعی نقش آفرینی کنند.

امید ذاکری بیان داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان همواره در جهت توانمند سازی جوامع محلی، مرتع داران و افزایش روحیه مشارکت پذیری از دهه ۷۰ تا کنون گام برداشته است.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در دوران انقلاب، تاسیس ۴۰ تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تخصصی، احیای ۳۹ هزار هکتار از زمین‌های بیابانی در استان، بیابان زدایی ۲۵ هزارهکتار، صدور بیش از ۸۰ درصد سند مالکیت زمین، تولید ۶۰ گونه درختی، اجرای ۳ هزار سازه آبخیزداری و ۴۸ هزار هکتار جنگل کاری در استان انجام شده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه مردم باید از خدمات نظام جمهوری اسلامی اطلاع داشته باشند گفت: رضایت مردم مهمترین اولویت برنامه‌های این اداره کل می‌باشد که با اطلاع رسانی و تهیه گزارش‌های تصویری از عملکرد این اداره انجام می‌شود.

ابراهیم جعفری تختی مجمع خیران منابع طبیعی در استان را یکی از افتخارات این اداره کل دانست و افزود: هدف از تشکیل این مجمع، استفاده از تجارب، دانش بومی، همفکری جوامع محلی، استفاده از سرمایه‌های محلی، تقویت و حفاظت منابع آب و خاک استان به منظور کاهش اثرات خشکسالی است.

وی بیان داشت: منابع طبیعی استان هرمزگان در جهت جلب مشارکت‌های مردمی در کشور پیشگام بوده به طوری که ساماندهی و آموزش ۲۵ هزار دانش آموز در قالب طرح همیار طبیعت یکی از برنامه‌های مشارکتی این اداره کل می‌باشد.

تاسیس ۴۰ تعاونی منابع طبیعی در انقلاب اسلامی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به قرار گرفتن در دهه پنجاه پیروزی انقلاب اسلامی افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون، ۴۰ تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تخصصی تاسیس شده است.

ذاکری گفت: مشارکت‌های مردمی باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا تعاونی ها، تشکل‌های مردم نهاد و مجمع خیران می‌توانند در ترویج فرهنگ حفظ عرصه‌های منابع طبیعی نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان درجهت توانمند سازی جوامع محلی، مرتع داران و افزایش روحیه مشارکت پذیری از دهه ۷۰ تا کنون گام برداشته است.

این مقام مسئول به برخی از فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اشاره کرد و افزود: احیای ۳۹ هزار هکتار از زمین‌های بیابانی در استان، بیابان زدایی ۲۵ هزارهکتار، صدور بیش از ۸۰ درصد سند مالکیت زمین، تولید ۶۰ گونه درختی، اجرای ۳ هزار سازه آبخیزداری و ۴۸ هزار هکتار جنگل کاری در استان انجام شده است.

صندوق توسعه منابع طبیعی هرمزگان فرصتی برای کشاورزان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان به کشاورزان این فرصت را داده تا بتوانند بدون هیچگونه ضمانت و در کمترین زمان با کارمزد ۴ درصد در راستای رفع مشکلات مرتع و زمین خود تسهیلات لازم را دریافت کنند.

حجت دهقانی فورخورجی افزود: با توجه به اینکه ۵۱ درصد از سرمایه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی از طریق بخش غیردولتی و ۴۹ درصد بخش دولتی تامین می‌شود، توانسته ایم در پرداخت تسهیلات رتبه سوم کشور را به دست آوریم.

وی هدف‌های ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی را، تضمین متقاضیان سرمایه گذاری برای دریافت اعتبارات از بانک‌ها و سایر موسسات داخلی، دریافت کمک‌های مالی در قالب تسهیلات از دولت، حمایت و تجهیز و نوسازی واحد‌های تولیدی و فعالان منابع طبیعی در مواجه با موقعیت‌های بحرانی، تامین نقدینگی برای بازاریابی و فروش محصولات منابع طبیعی عنوان کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با وجود ۴۷ تعاونی فعال در بخش منابع طبیعی و شرکت‌های فراگیر، برنامه‌هایی برای جذب آن‌ها در راستای افزایش سرمایه غیر دولتی داریم.

عضو فعال در زمینه توسعه منابع طبیعی استان یاد آور شد: یکی از رویکرد‌های تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، نزدیک کردن دو سرمایه اقتصادی و اجتماعی در فعالیت‌های بهره برداران است. / باشگاه خبرنگاران جوان – ایرنا

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید