خبر فوری

ابعاد پیدا و پنهان نفوذ پنتاگون / سیا بر رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، ماکیا فریمن (Makia Freeman) تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی نوشت:  اگرچه نفوذ پنتاگون / سیا تاکنون پوشیده مانده است اما وقتی اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید خواهید فهمید که در همه جا وجود دارد‌.

ما با این عقیده به دنیا آمده‌ایم که در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، رسانه‌ها، صنعت فیلم‌سازی، صنعت اسلحه‌‌سازی و صنعت تکنولوژی و دولت از یکدیگر جدا هستند، صنایع ناپیوسته‌ای که به صورت خودگردان فعالیت می‌کنند.

همچنین خیلی از ما اعتقاد داریم که این صنایع ده‌ها یا شاید صد‌ها علامت تجاری، رسانه، محصول یا پایگاه را در بر می‌گیرند، اما اندکی بعد خواهید فهمید که مالکیت همه آن‌ها تحت سلطه‌ کامل مقامات بالاست.

اگرچه، حتی فراتر از این، می توان رد یک گروه یا قوه را گرفت که همه‌ این صنایع ناپیوسته و حتی بیشتر از این‌ها را کنترل می‌کند: نفوذ پنتاگون/ سیا.

رابطه پنتاگون و هالیوود

بگذارید نگاهی به برخی نمونه‌های اخیر و حتی قدیمی‌تر بیندازیم که این مفهوم را روشن می‌سازند.

آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار هالیوود می‌گذارند که حتی وکلای مدافع هم حق دسترسی به آن را ندارند.

مقاله روزنامه گاردین بیان می‌کند سازمان سیا اطلاعاتی از شکنجه ‌های مخفیانه‌ متهم حادثه یازده سپتامبر را در اختیار فیلم سازان گذاشته است.

وکلا حقیقتی متحیر کننده را افشا می‌کنند و آن این‌است که سازندگان هالیوودی فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» قادر بودند تا درباره بازداشت و شکنجه‌ زندانی گوانتانامو، عمار البلوشی اطلاعاتی را کسب کنند که حتی وکلای مدافع خودش هم اجازه‌ دانستن آن‌ها را نداشتند. (البلوشی متهم حادثه  یازده سپتامبر است که به اعدام محکوم شد)

بگذارید حدس بزنم، شاید به این خاطر که سیا علاقه ای نداشته که اجازه دهد یک مرد بی‌گناه آزاد شود و مایل بوده تا قربانیان عرب را هنگام مجازات شدن به خاطر حوادث یازده سپتامبر ببیند و همچنین بسیار مایل بوده تا آوازه  خوبی برای هالیوود، بزرگترین صنعت فیلم سازی جهان بسازد تا بتواند همچنان به شکل دادن و فرم دادن به افکار و اذهان مردم در سراسر دنیا ادامه دهد.

مدتی نازی‌ها انسان‌های بسیار بدی بودند اما حالا عرب‌ها بدترین انسان‌های دنیا هستند با آن محاسن ترسناکشان و چیزهایی از این قبیل.

مدارک فوق‌العاده این مقاله‌ که در سال ۲۰۱۷ توسط گاردین منتشر شد، افشا می‌کند که چگونه هالیوود از طرف پنتاگون، سیا و ان اس آ (آژانس امنیت ملی) جنگ را ترویج می‌کند و توسعه می‌دهد: سازمان‌های اطلاعات نظامی آمریکا بر روی ۱۸۰۰ فیلم و نمایش تلویزیونی تاثیر گذاشته‌اند، حوزه گسترده‌ای که در آن فیلم‌ها مستقیما تحت تاثیر سازمان اطلاعات نظامی قرار گرفته‌اند‌.

اگرچه این نفوذ بر بیش از ۱۸۰۰ برنامه اعمال شده است، زیرا چیزی که می‌توانیم به وسیله دسترسی‌های فویا (سازمان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) ثابت کنیم این است که تعداد بیشتری وجود دارد که مخفی شده‌اند.

همچنین مسئله سانسور کردن به طور غیر ملموس وجود دارد که با وجود آن فیلم‌ها ساخته نمی‌شوند زیرا نمی‌توانند حمایت نظامی را به خاطر فیلم‌نامه‌های غیر قابل قبولشان به دست آورند.

سانسور برنامه‌های سرگرمی توسط مراکز نظامی

زمانی که یک نویسنده یا فیلم‌ساز با پنتاگون وارد مذاکره می‌شود و درخواست می‌کند که به امکانات و اطلاعات نظامی دسترسی داشته باشد تا به کمک آن فیلمش را بسازد، باید فیلم نامه‌اش را برای بررسی به ادارات مربوط به سرگرمی تحویل دهد‌. سرانجام، کسی که آخرین تصمیم را می‌گیرد، فیل استراب، رییس وزارت دفاع است.

اگر کاراکتر، رفتار یا دیالوگی وجود داشته باشد که وزارت دفاع تایید نکند فیلم‌ساز باید تغییراتی ایجاد کند تا با مطالبات وزارت دفاع مطابقت داشته باشد.

مدارکی که ما به دست آورده‌ایم مسئله‌ای مهم‌تر را نشان می‌دهد: این‌که پنتاگون قدرت این را دارد که با عدم پذیرش یا صرف نظر کردن از حمایت، روند ساختن فیلمی را متوقف کند.

برخی از فیلم‌ها مانند اسلحه برتر، تبدیل شوندگان یا عملیات والور آنچنان به همکاری نظامی وابسته‌اند که امکان نداشت بدون اینکه تسلیم این روند شوند، ساخته می‌شدند.

علاوه بر این، سیا موفق شده است تا فیلم‌نامه ها را سانسور کند، یا سکانس‌هایی را که نمی خواهد مردم ببینند حذف کند یا تغییر دهد.

در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» مارک بول، نویسنده فیلم‌نامه، به طور شفاهی فیلم‌نامه‌اش را با افسران سیا در میان گذاشت و آنها صحنه‌ای را حذف کردند که یک افسر سیا در حالت مستی با یک کلاشینکف روی پشت بامی در اسلام آباد، در هوا تیراندازی می‌کند و هم‌چنین صحنه‌های استفاده از سگ ها هنگام شکنجه را نیز حذف کردند.

عملیات ماکینگ‌برد

عملیات ماکینگ برد پروژه‌ سازمان سیا بود تا در رسانه‌ها نفوذ کند و آن‌ها را مخفیانه کنترل کند. این عملیات در سال ۱۹۵۰ تحت نظر مدیر سیا آلن دالس شکل گرفت.

پرونده‌های غیرمحرمانه نشان می‌دهد که چطور سیا در جریان اصلی رسانه‌ها نفوذ کرده و خبرهای کذب و مقاله‌های خود را در تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها در همه جا‌ با عنوان اخبار وارد کرده است، در حالی که آنها چیزی جز دروغ و تبلیغات نیستند.

ریچارد سالانت، رییس سابق اخبار شبکه CBS، زمانی گفته بود شغل ما این‌است که به مردم آنچه را طلب می‌کنند ندهیم، بلکه آنچه که ما تصمیم گرفته ایم آن‌ها بدانند را در اختیارشان بگذاریم.

عملیات ماکینگ برد به‌طور ویژه در محاکمات انجمن کلیسا در سال ۱۹۷۵ افشا شد.

امروزه نیز چیز زیادی تغییر نکرده است، روزنامه‌نگاران جهان هنوز هم در لیست جیره‌خواران هستند.

برخی شهامت آن را داشته‌اند که درباره‌اش صحبت کنند، برای مثال اودو الفکاته فقید که برای این دردسرسازی‌اش او را تهدید کرده بودند.

ارتباط سیلیکون ولی با ارتش آمریکا

جمله «ما نیامده‌ایم که سلاح‌های جنگی را گسترش دهیم» بخشی از اعتراض کارکنان مایکروسافت در مقابل قرار داد ۴۸۰‌میلیون دلاری هولولینز است که در این قرار داد مایکروسافت هدست‌های واقعیت افزوده را برای استفاده در میدان جنگ برای ارتش آمریکا تولید می‌کند.

در یک اقدام مثبت، برخی از کارکنان مایکروسافت نامه‌ای اعتراض آمیز را بر علیه این قرارداد امضا کردند‌.

گرچه نکته‌ اصلی و قابل توجه این است که به طور کلی مرکز اطلاعات نظامی آمریکا در عمق مایکروسافت و سیلیکون ولی پنهان شده است.

گوگل و پنتاگون، سیا، ناسا

پیش از این به مقالاتی دراین مورد اشاره کردم که گوگل از ابتدا به شدت با سازمان اطلاعات نظامی آمریکا پیوند داشته است و این مسئله در تلاش‌هایش برای تاسیس نظام نوین جهانی به وسیله سانسور در خارج (پروژه سنجاقک) و داخل (سانسور مفید) آشکار است. گوگل به خاطر پروژه ماون با واکنش شدید کارکنانش روبرو شد.

(ماون: قرار داد گوگل با پنتاگون برای  یک طرح بحث انگیز است که در آن از هوش مصنوعی برای عکس برداری هوایی از راه دور استفاده می‌شود).

گوگل با کمک‌های مالی ان اس آ و سیا شروع به کار کرد که این کمک‌ها از طریق شرکت‌های فرعی سیا مثل این-کیو- تل پرداخت می‌شد. برای این‌که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست‌آورید نحوه ساخت گوگل توسط سیا را مطالعه کنید.

آمازون و سیا

نفوذ پنتاگون / سیا در آمازون بسیار نمایان است که باعث شد آمازون قراردادی ششصد میلیون دلاری را با سازمان بدنام جاسوسی ، ترور و مداخله‌ در امور خارجی ببندد‌.

این سازمان با نام «سازمان واردات کوکایین» گاهی نقشی هم در تجارت غیرقانونی مواد مخدر داشت.

فیس بوک و دارپا

فیس بوک هم با شرکت‌های دیگر تفاوتی ندارد.

این شرکت به طور رسمی و اتفاقی در همان روزی شروع به کار کرد که لایف لاگ به کارش پایان داد‌.(چهارم فوریه ۲۰۰۴)

لایف لاگ یک سازمان جعلی نظارت و بررسی بود که به وسیله‌ سازمان بسیار فاسد دارپا بوجود آمد (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی)‌.

دارپا گروه پیشرفت تکنولوژی وابسته به پنتاگون است که در حال ساخت ربات‌های قاتل، اشعه‌های مرگبار، دسته‌های خودمختار نانوبات‌های تخریبگر، و همه این چیزهای دوست داشتنی برای بشریت است!

فیس بوک وسیله نهایی برای نظارت و کنترل اشخاص است که به وسیله  آن یک شخص با اختیار خود، اطلاعات و حریم خصوصی‌اش را تسلیم و واگذار می‌کند بدون آنکه خود متوجه شود چه می‌کند.

پدیده درهای گردان

همه ما می‌دانیم که «نظام حکومتی برادر بزرگه» و «فساد اداری» در راس خود درب‌های گردانی دارند.

به طوری که روسا یک به یک جایشان را با همدیگر عوض می‌کنند و به اداره کردن شرکت‌هایی که روابط بسیار نزدیکی با آنها داشتند و برایشان کار می‌کردند خاتمه می‌دهند. چنین چیزی دقیقا برای وزارت دفاع و سیلیکون ولی اتفاق افتاد.

یک نمونه آشکار «ریجینا دوران» است که اول برای دارپا بعد برای گوگل و بعد فیس بوک کار کرد.

حتی ام اس ام (جریان اصلی خبرگزاری‌ها) هم رابطه بین بیگ تک و پنتاگون را قبول دارد.

خبرگزاری مک کلاچی می نویسد: یک چیز جالب برای گوگل و آمازون در راه رسیدن به موفقیت در حوزه  تکنولوژی پیشرفته اتفاق افتاد: آنها به چرخ دنده‌های حیاتی در سازمان امنیت ملی آمریکا تبدیل شده اند… تحلیلگران صنعت دفاعی می‌گویند که پنتاگون، بیگ تک و به طور ویژه گوگل را با گروه نخبه محققان هوش مصنوعی‌اش، برای امنیت آینده کشور حیاتی می‌داند.

انکار نفوذ بسیار زیاد پنتاگون / سیا بر جامعه آمریکا و بر گستره دنیا غیرممکن است.

هم‌چنین، غیر ممکن است که یک جامعه آزاد داشته باشیم در حالی که تعداد زیادی از مراکز قدرت (اینترتینمنت، ام اس ام، دولت، بیگ تک و غیره) کاملا به وسیله مرکز اطلاعات نظامی آمریکا کنترل و اداره می شوند.

از آنجایی‌که آمریکا از نظر نظامی حکومت می‌کند و همچنین از نظر فرهنگی به وسیله  هالیوود و فیلم‌های تبلیغاتی‌اش حکمرانی می کند، نفوذ پنتاگون / سیا بازوهای آلوده‌اش را در سراسر جهان می‌گستراند.

تا زمانی که جنگ (و نیاز همیشگی به یک دشمن) نیروی حیاتی پنتاگون، سیا، ان اس آ، دارپا، و همه کارگزاران دیگر سازمان اطلاعات نظامی است آزادی نابود می‌شود و آرامش از بین می‌رود.

اگر می‌خواهیم دنیایی حقیفتا آزاد داشته باشیم باید با این نفوذ پنتاگون /سیا به طور جدی برخورد کنیم. / فارس

نویسنده: ماکیا فریمن (Makia Freeman) تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی
منبع: yon.ir/lcPO6

انتهای پیام.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید