خبر فوری

سیدپرویز محبی: صید با قلاب جایگزین صیادی با تور می شود

هرمزبان:مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: با توجه به موفقیت روش های جدید صیادی درآب های این استان، حذف تور از صیادی که پیش از این در جزیره کیش اجرا شده در سایر جزایر نیز اجرایی شده و صید با قلاب جایگزین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،سیدپرویزمحبی افزود:با توجه به استقبال گسترده و خوب صیادان ساکن کیش، صید با استفاه از ‘رشته قلاب’ (لانگ لاین) جایگزین سایر روشهای صید ماهی (استفاده از انواع تور)دراین جزیره شده است.

وی تعداد ناوگان صیادی کیش را 84 فروند شامل 22فروند لنج و 62قایق صیادی عنوان و خاطرنشان ساخت: به منظور صید سالم و حفاظت ازآبزیان در مناطق ساحلی، تبدیل دیگر جزایر این استان به جزایر صیادی بدون توراز برنامه های اصلی این اداره کل است.

این مسوول ترویج و استفاده از صید به روش رشته قلاب یا لانگ لاین را به عنوان یکی از مهم ترین لازمه های صید پایدارمعرفی کرد و از اختصاصی بودن صید گونه های هدف، کیفیت بالای صید، آسان تر کردن کار در دریا نسبت به تورهای گوشگیر، ارزان بودن و کم حجم بودن ادوات صید و زیان بار نبودن رشته قلاب در صورت مفقود شدن به عنوان مهم ترین مزایای این روش نام برد.

محبی، استفاده از فن آوری های جدید صید بمنظور دستیابی به صید با کیفیت و با ارزش افزوده بالا بعنوان یکی از مهم ترین برنامه های این اداره کل در چند سال اخیرنام برد و گفت: صید با رشته قلاب (لانگلاین) نیزدراین راستا بکار گرفته شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان خاطرنشان ساخت برای ترویج هرچه بیشتر این روش در بین صیادان این استان اضافه بر برگزاری کلاسهای آموزشی، از دو سال گذشته تاکنون ،دهها دستگاه لاین انداز رایگان توزیع شده است.

‘ کاهش مشقات صید با تور، افزایش درآمد، ، کاهش هزینه های صیادی، جلوگیری از تخریب ونابودی ذخایر و بسترهای دریایی، بالا بردن ارزش افزوده صید و همچنین ترویج و بهینه سازی روش صید با قلاب به عنوان مهم ترین اهداف اجرای پروژه صید رشته قلاب (لانگ لاین) نام برده شده است’.

وی از ایجاد زیست گاههای مصنوعی (پناهگاه)به عنوان یکی دیگر برنامه های شیلات هرمزگان برای افزایش ذخیره و همچنین ازدیاد انواع آبزیان درطول سال نام برد و گفت: با احداث دو سایت در سواحل بُستانه، تعداد این پناهگاهها به چهار زیستگاه افزایش یافته است.

‘با ایجاد زیستگاههای مصنوعی علاوه بر اینکه مکان امنی برای آبزیان ایجاد می شود با گسترش آنها تعداد قابل توجهی از ساحل نشینان در آینده می توانند به فعالیت صید و صیادی مشغول شوند.

ازآنجایی که برداشت از زیستگاههای مصنوعی به دلیل ساختار آنها تنها با استفاده ازقلاب امکان پذیر است ،افزون بر کیفیت بالای صید که در ارزش افزوده محصول کمک شایانی دارد از نظر اقتصادی نیز به دلیل مشخص بودن زیستگاه ، حرفه صیادی نیز از رونق اقتصادی قابل قبولی برخوردار خواهد شد.

امکان استفاده غواصی ورزشی، تفریحی و توریستی تماشای مناطق دیدنی و اجتماع بزرگی از ماهیان و دیگر آبزیان در یک مکان و بازسازی ذخایر آبزیان، جلب مشارکت و تشویق صیادان به افزایش ذخیره های آبزی و حفظ محیط زیست دریایی از دیگر اهداف ایجاد زیستگاههای مصنوعی نام برده شده است.

‘ از ایجاد زیستگاه مصنوعی به عنوان یکی از مهم ترین راههای بازسازی و احیای مجدد آبزیان در دریا نام برده شده که از چندین قرن پیش صیادان و ساحل نشینان در بسیاری از نقاط دنیا و حتی ایران با قراردادن اجسامی مانند سنگهای بزرگ، تنه درختان، کوزه های شکسته و بعدها با استفاده از کشتی های غرق شده یا مستهلک، هواپیماهای از رده خارج، خودروها و تانک های جنگی فرسوده یا منهدم شده، بتن ها و پل های شکسته و دیگر اجسام،محلی در دریا برای تجمع ماهی ها و دیگر آبزیان ایجاد و سپس با برنامه ریزی های منظم اقدام به صید آنها می کردند.

ایجاد زیستگاه مصنوعی برنامه ریزی شده در ایران از سال 1380 در چهار استان جنوبی (بوشهر-هرمزگان – سیتان وبلوچستان وخوزستان) اغاز شد که در هرمزگان نیز پس از طراحی دونوع سازه بتنی (Reef ball کروی و Fish havenهرمی) ومکان یابی، عملیات استقرارآنها درسال83 هجری خورشیدی در آب های مناطق ساحلی بندرلنگه و همچنین عمق 22متری آبهای جزیره کیش انجام شد.

نتایج حاصل ازپروژه زیستگاههای مصنوعی دو سال پس ازاستقرار سازه های به صورت فصلی درهرمزگان انجام شد که نشان از افزایش پیش بینی نشده انواع آبزیان در اینگونه محل ها دارد.

سیدپرویز محبی مدیر کل شیلات هرمزگان

منبع: ایرنا(لینک)

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید