خبر فوری

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، به سراغ مردی رفتیم که یکی از سرمایه‌های انقلابی کرمان است مردی که با درایت و زحمت نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی  داشته است.

معلمی فرهیخته و مبارزی انقلابی که زحمت‌های آن هیچ وقت برای مردم استان کرمان فراموش شدنی نیست .

 یدالله علوی راد (برخورداری) متولد ۱۸ دی ۱۳۱۹ در کرمان ،دوران دبستان را در مدرسه اسلامی کرمان گذراند بعد از پایان مدرسه به عنوان دانش آموز نمونه در رشته ادبیات دیپلم گرفت، ولی بخاطر شرایط مالی موفق به حضور در دانشگاه نشد و در سال ۴۱  بعد از شرکت در یک دوره یک ساله تربیت معلم موفق شد معلم شود و در بخش ماهان به عنوان دبیر فعالیت کند ،بعد از ۷ سال دبیری  در کنکور شرکت کرد  و سال ۴۷ موفق شد در  رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد  پذیرفته شود.

صبح‌ها به دانشگاه می‌رفت و عصر‌ها مدرسه ؛  در ورودش به مشهد با گروه‌های مبارزاتی آشنا شد و در دانشگاه  در محضر استادش دکتر علی شریعتی که تاریخ اسلام درس میداد برای مبارزه و دفاع از اسلام آماده شد.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

در خیابان فردوسی در محضر مقام معظم رهبری کلاس نهج البلاغه می‌رفتم

علوی با اشاره به اینکه دوستانم در دانشگاه از روحانی مبارزی به نام سید علی خامنه‌ای صحبت می‌کردند گفت:سراغ ایشان را گرفتم درمسجدی در خیابان فردوسی مشهد نهج البلاغه تدریس می‌کرد و هرشب به کلاس ایشان می‌رفتم.

وی افزود: شب‌ها از کلاس نهج البلاغه استفاده می‌کردیم و در چهار سال دانشگاه از کلاس این بزرگوار استفاده می‌کردم.

علوی با اعلام اینکه در سال دوم جزوه‌های اسلامی را در دانشگاه پخش می‌کردم اظهار کرد: رییس دانشگاه از افراد وابسته به شاه بود اجازه فعالیت به ما نمی‌داد و به صورت مخفیانه در قالب جزوه سخنرانی و متن پخش می‌کردیم.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

همه مردم برای انقلاب زحمت کشیدن با رهبری‌های امام خمینی (ره) مردم به پا خواستند

علوی با بیان اینکه در آن زمان محیط دانشگاه‌ها روحیه اسلامی را نداشتند گفت: از نیمه سال ۴۸ وارد عملیات‌های تاک تیکی شدیم با دوستان مثل دکتر طالبی پیام‌های امام را تکثیر و منتشر می‌کردیم.

وی افزود: در دانشگاه افتخارمن این بود استادم دکتر شریعتی بودند و چهار سال در دانشگاه ما را کمک کرد و بیداری آن برای من موثر بود.

علوی با اعلام اینکه دانشگاهیان اولین فعالین انقلابی بودند بیان کرد: درآن زمان اگر قرآن معنی دار یا نهج البلاغه داشتیم یک هفته مهمان ساواک بودیم.

وی افزود: بر سر انتشار یک گاهنامه در کل کشور از دکتر شریعتی ساواک رد ما را زد و نیمه شب به خانه ما ریختند و یکی از دوستان ما را دستگیر کردند.

شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

وی تصریح کرد: بعد از یک هفته دوباره ساواک به خانه ماریخت و آقای طالبی یک دیگر از دوستانمان را دستگیر کرد و از من خواستند فردا به ساواک برم.

علوی اظهار کرد:  من بعد از اتمام تحصیلاتم قصد داشتم در مشهد بمانم، اما به دلیل اینکه خیلی تحت نظر بودم نیمه شب وسایلم را جمع کردم راهی کرمان شدم.

معلمی برای فرزندان ساواکی ها

علوی با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت‌های من در کرمان از سال ۵۵ در بطن ورود به شهر خودم شروع شد گفت: من را به دبیرستان دخترانه بهمنیار منتقل کردند که بیشتر فرزندان ساواک در آنجا بودند.

وی افزود: من با تدریسم بچه‌ها را به درسم علاقمند کردم و بچه‌ها سرکلاسم سعی می‌کردند حجاب داشته باشند.

علوی با بیان اینکه من علاوه بر دبیرستان دخترانه بهمنیار در دبیرستان پسرانه علوی هم تدریس داشتم اظهار کرد:کار‌های سیاسی من با معلمین مدرسه علوی با تکثیر اعلامیه‌های امام خمینی (ره)، برگزاری جلسات و شرکت در سخنرانی‌ها شروع شد.

شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

وقایع مهم تاریخی در جریانات انقلابی کرمان

وی تاکید کرد: کرمان سه واقعه مهم تاریخی در پیروزی انقلاب پشت سر گذاشته اولین واقعه ۲۴ مهر مسجد جامعه کرمان بود.

علوی با اشاره به اینکه در ۲۴ مهر سال ۵۶  تصمیم گرفتیم چهلم شهدای ۱۷ شهریور تهران را برگزار کنیم و ۱۲ نفر از بچه‌های آموزش و پرورش برنامه ریز مراسم بودند گفت: این مراسم با استقبال باشکوه مردم در کرمان مواجه شد.

وی افزود: طرف صبح ماموران اطراف میدان شهدا فعلی را محاصره کردند و با سم پاشی جاوید شاه می‌گفتند و چند نفر را فرستادن مسجد که مراسم راقطع کنید کشتار می‌شود ما گفتیم هیچ کاره هستیم افراد زیادی از کولی‌ها را اطراف مسجد پیاده کردند و از همان اول صبح حرکات مشکوک شروع شد.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

علوی اظهار کرد: درب‌های مسجد را بستیم، ولی کولی‌ها کم کم وارد مسجد شدند وبا آتش زدن موتورسیکلت‌های مردم وترکیدن باک‌های بنزینی و زدن مردم جوی وحشتناک به وجود آوردند وماموران ژاندارمری هم نگاه می‌کردند و کولی‌ها را پشتیبانی می‌کردند.

علوی با بیان اینکه دومین واقعه تاریخی کرمان در ۲۴ آذر ۵۷ اتفاق افتاد و مربوط به واقع خیابان امام خمینی (ره) فعلی که آن زمان خیابان ۶ بهمن می‌گفتند است اظهارکرد: مردم برای مراسم هفتم شهیدحسن توکلی فرزند حجت السلام توکلی که بر اثر اثبات گلوله مستقیم رییس پاسگاه راور در بیمارستان کرمان شهید شد برنامه ریزی کردیم تا مراسم هفتم را  سرمزار شهید برگزار کنیم به همین علت در مسجد امام خمینی (ره) فعلی (ملک) اجتماع کردیم.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

وی افزود: از مسجد امام خمینی (ره) بیرون آمدیم حرکت کردیم دیدیم مامورین مسلح سر سه راه ایستادند ،نزدیک شدیم ،ماموران تیر هوایی زدند ، بچه‌ها را در کوچه‌ها متفرق کردیم و دستور تیراندازی مستقیم داشتند و تا ساعت ۲ بامداد آمار شهدا مشخص شد شهیدان دادبین، نامجو، حسینی و مهدوی در این روز به با تیر مستقیم به شهادت رسیدند وصد‌ها نفرهم مجروح در بیمارستان‌ها بستری شدند.

علوی اظهار کرد: حادثه ۲۴ آذر هم خباثت‌های رژیم رابیشتر نشان داد ومردم متحد‌تر وآماده‌تر برای براندازی رژیم شدند.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

نقش موثر معلمان در مخالفت با رژیم ستمشاهی

وی سومین واقعه تاریخی کرمان را تحصن آموزش وپرورش اعلام کرد و گفت: بعد از واقعه ۲۴ آذر رژیم فهمید گرداننده اصلی در کرمان معلمین آموز ش و پرورشی ها هستند.

علوی افزود: دو روز بعد از واقعه مسجد امام (ره) ۴ نفر از فرهنگیان را از جمله شهید حجت السلام علی ایرانمنش ، مرحوم عبدالحسین ساوه  ، برادران علی ومحمدرضا مشارع زاده را دستگیر  و به تهران بردند.

وی با اعلام اینکه تصمیم گرفتیم به آموزش پرورش بریم واعلام کنیم که دوستانمان را بردند اظهارکرد: به آنجا رفتیم و از جنایات مسجد امام (ره) گفتیم و مردم هم آمدند اعلام کردیم که تا دوستانمان نیایند ما در اداره تحصن می‌کنیم و دوهفته تحصن ما ادامه داشت و دوستانمان آزاد شدند.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

اولین نفری بودم که برای دیدار رهبرمعظم انقلاب به ایرانشهر رفتم

علوی با اعلام اینکه از نیمه دوم سال ۵۶ تبعید‌ بزرگان شروع شد گفت: مطلع شدم که حضرت آیت الله خامنه‌ای را در ایرانشهر تبعید کردند و تصمیم گرفتم به آنجا بروم.

وی افزود:  تنها راهی ایرانشهر شدم وقتی آنجا رسیدم ، کسی  نمی دانست خانه ایشان کجاست از شهربانی پرسیدم .

علوی اظهار کرد: از مسئول شهربانی آدرس را پرسیدم  آدرس را به من دادند.

وی با اشاره به اینکه هر دو هفته یک بار به ایرانشهر می‌رفتم و وسایل می‌بردم بیان کرد: در زمستان ۵۶ ایرانشهر دچار سیل زدگی شد هراسان خودم را به آنجا رساندم دیدم خانه آیت الله خامنه‌ای خراب نشده و از من خواست به کرمان برگردم برای مردم وسایل کمکی بفرستیم.

زمانی که شنیدم آیت الله خامنه ای تبعید شد راهی ایرانشهر شدم

علوی گفت: خدا بلاخره کمک کرد هر روز دوتا ماشین پر از وسایل برای سیل زدگان ایرانشهر می‌فرستادیم.

وی افزود: کمک رهبر معظم انقلاب برای مردم ایرانشهر باعث محبوبیت ایشان شده بود و مردم در جلسات ونماز می‌آمدند.

وی بیان کرد: در سال ۵۷ تبعیدی‌ها آزاد شدند و اول سال ۵۷ حرکت‌های عظیم شروع شد و انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ با همت مردم ایران به پیروزی رسید. /باشگاه خبرنگاران جوان

گفتگو از مرضیه کریمی افشار

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید