خبر فوری

پویان ادیبی:طراحی و ساخت ردیاب خورشیدی با راندمان بالا در پارک علم و فناوری هرمزگان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،پویان ادیبی با اشاره به طراحی و ساخت ردیاب خورشیدی با راندمان بالا در پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار داشت: این طرح توسط واحد فناور سپند آرمان‌نوین انرژی به مدیرعاملی شهریار بازیاری مطرح شده است که ایده مذکور در مرحله رشد مقدماتی مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان پذیرش شده است.

وی در تشریح جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: یکی از فناوری‌های جدید تولید انرژی، فناوری سامانه فتوولتاییک یا برق خورشیدی است که در کنار سامانه‌های تولید انرژی دیگر هم‌چون انرژی باد، جزر و مد دریا، بیومس و … به سرعت در حال گسترش و رشد است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: سامانه‌های خورشیدی فتوولتاییک به‌دلیل قابل استفاده بودن در اکثر نقاط زمین و از طرفی عدم نیاز به مواد خام اولیه برای تولید انرژی و تنها نیاز به یک محیط مستقل برای نصب به یک منبع تولید انرژی قابل اعتماد تبدیل شده است که برای استفاده از آن در مقیاس‌های بالا مورد توجه خاصی قرار گرفته‌اند و تلاش می­‌شود تا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته به نسل جدیدی از آنها دست پیدا کرد که دارای راندمان بالاتر و حجم کمتری باشند.

ادیبی با بیان اینکه هزینه سرمایه­‌گذاری خرید تجهیزات مربوط به یک نیروگاه فتوولتاییک و نصب آن­ها منجر به گران تمام شدن قیمت برق تولیدی این نیروگاه می­‌شود، تصریح کرد: از آن­جا که میزان توان تولیدی سیستم فتوولتاییک در هر لحظه از زمان وابسته به تابش دریافتی ماژول­‌ها است استفاده از سیستم ردیاب به گون‌ه­ای که ماژول­‌ها را در هر لحظه به‌صورت عمود بر راستای تابش خورشید قرار دهد می­‌تواند به افزایش کارایی سیستم فتوولتاییک کمک نماید. براساس موقعیت خورشید در آسمان در طول روزهای مختلف سال باید سیستم ردیاب بتواند جهت بیشینه تابش خورشید را تشخیص داده و در آن وضعیت قرار بگیرد. بنابراین طراحی یک سیستم ردیاب مستلزم این است که از موقعیت خورشید در آسمان و چگونگی حرکت آن در طول روزهای مختلف سال اطلاعات کافی جمع­‌آوری گردد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: در سیستم ردیاب خورشیدی هدف این است تا در هر لحظه از زمان ماژول به صورتی قرار بگیرد که تا حد امکان بیشینه تابش خورشید را دریافت کند.

ادیبی گفت: این ردیاب موقعیت خورشید در طول یک سال را در یک منطقه بر اساس روابط نجومی وابسته به طول و عرض جغرافیایی تعیین نموده و در هر زمان می­‌تواند زاویه تابش خورشید بر سطح زمین در آن منطقه را محاسبه نموده و ردیاب را با دادن این اطلاعات، بدون نیاز به سنسورهای نوری، به صورت عمود بر راستای تابش خورشید قرار دهد.

سپس شهریار بازیاری طراح ردیاب خورشیدی نیز در تشریح این ایده گفت: انرژی خورشیدی اگر چه در تئوری یک ایده و راه حل بسیار ناب برای تولید برق از یک منبع تجدیدپذیر است اما هنوز هم بسیاری از علاقمندان به استفاده از این نوع انرژی به دلیل هزینه بالا از آن حذر می‌کنند.

وی ادامه داد: ردیاب خورشیدی به آرایه‌های خورشیدی این امکان را می‌دهد که حرکت خورشید را دنبال کرده و به واسطه این حرکت زاویه پنل‌ها نسبت به خورشید بهینه شده و موجب افزایش تولید شود. ردیاب‌های (ترکرهای) تک محوره اغلب دارای محور شمالی ـ جنوبی بوده و حرکت خورشید را از طلوع تا غروب خورشیدی به‌صورت روزانه دنبال می‌کنند.

این مبتکر هرمزگانی گفت: با اجرا و طراحی ردیاب خورشیدی و عملیاتی شدن آن توان تولیدی سیستم خورشیدی را بین 20 تا 25 درصد نسبت به سازه‌های ثابت افزایش می­‌یابد در حالی‌که استفاده از این سازه­‌ها تنها 5 تا 10 درصد بر هزینه سیستم خورشیدی می‌افزاید.

وی همچنین به فرصت‌های کاری این ایده پس از تجاری‌سازی در پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور و روند رو به رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه خورشیدی و نیاز به بالابردن راندمان این نیروگاه‌ها، طراحی و ساخت ردیاب‌های خورشیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازیاری تصریح کرد، استفاده از سازه­‌های با قابلیت اجرای ردیابی خورشید قابل اطمینان و اثبات شده، می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری را با حداقل ریسک افزایش داده و به کاهش هزینه سیستم‌های خورشیدی کمک نماید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس / روابط عمومی پارک علم و فناوری استان هرمزگان

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید