خبر فوری
هرمزبان:گروه معارف- نخستین جلسه از نشست دو روزه هم‌اندیشی ترویج معارف صحیفه‌سجادیه در عرصه بین‌الملل در بندرعباس برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی ترویج معارف صحیفه‌سجادیه در عرصه بین‌الملل برگزار شد

برگزاری نشست هم‌اندیشی ترویج معارف صحیفه‌سجادیه در عرصه بین‌الملل در بندرعباسبه گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا از هرمزگان، نخستین جلسه از نشست دو روزه هم‌اندیشی ترویج معارف صحیفه سجادیه در عرصه بین‌الملل شب گذشته، 3 بهمن با حضور ۱۴۰ اندیشمند از جمهوری اسلامی ایران و ۲۰ کشور جهان به میزبانی بندرعباس آغاز به کار کرد. 
در ابتدای این نشست، علی علامه‌زاده دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با تسلیت ایام فاطمی و تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد: هشت سال پیش برای نخستین بار، کنگره امام سجاد(ع) به صورت ابتدایی آغاز به کار کرد که از همان ابتدا نیز به صورت بین المللی بود و همه استان‌ها به مناسبت بزرگ داشت یکی از ائمه فعال شدند که در استان ما این نشست با نام امام سجاد(ع) برگزار شد.
دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) بیان کرد: پیشرفت این کنگره به گونه‌ای است که اکنون تا ۲۱ استان ایران و ۲۶ کشور جهان را به‌صورت بین‌المللی پوشش داده است و کنگره برگزار شده است.
دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) تصریح کرد: اندیشمندان جهان اسلام، استان هرمزگان را به اسم امام سجاد (ع) می‌شناسند انتظار می‌رود اندیشمندان حاضر در این نشست نیز در راستای بسط و گسترش کنگره امام سجاد(ع) گام بردارند تا شاهد میزبانی دیگر کشور‌ها از این کنگره باشیم.
علامه زاده با اشاره به برکات و دستاورد‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد ابراز کرد: فراگیری نهضت حفظ صحیفه سجادیه و آزادی زندانیان غیرعمد با هماهنگی دستگاه قضایی از اهم این دستاوردهاست.
دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) به حمایت استانداران هرمزگان از برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: توسعه و ترویج معارف صحیفه سجادیه امری مهم و ضروری است.
در ادامه این نشست، تعدادی از اندیشمندان جهان اسلام پیشنهادات و راهکار‌های توسعه و ترویج معارف صحیفه سجادیه ارائه دادند.
ملت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید حق و حقوق یکدیگررا رعایت کنند
در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمرتضی رضوی گفت: کلام ائمه معصوم (ع)، کلام بشر عادی و انسان‌های معمولی نیست بلکه کلامی است که عمق، مفاهیم و محتوای آن‌ها، مبانی بسیاری از مکاتب و نظریه‌ها را ارائه می‌دهند.
وی افزود: کلام ائمه اطهار (ع) بهترین راه و روش برای بشر امروزی است که به دنبال یافتن راه‌های واقعی جهت دستیابی به سعادت هستند که به اشتباه ممکن است به دلیل پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی محقق نشود. به عبارتی دیگر، مبانی موجود در کلام ائمه (ع) می‌تواند برای بشر راهگشا باشد.
این مبلغ و اندیشمند بین‌المللی با اشاره به حقوق بشری گفت: ملت‌ها بعد از این همه جنگ و قتل و غارت به این نتیجه رسیدند که انسان‌ها نسبت به یکدیگر حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود.
وی گفت: امام سجاد (ع) در رساله حقوق، در همان عصر ائمه (ع) مبانی را در این کتاب مبارک بیان کرده و ارتباط بنده با خدا را آموزش داده است از این رو ضروری است که این مبانی را ترویج دهیم و به دیگران منتقل کنیم.
این اندیشمند بین‌المللی ادامه داد: در شرق آفریقا، وقتی کلام اهل بیت(ع) به مردمان بیان می‌شود با جان و دل می‌پذیرند و از این کلام بهره‌برداری می‌کنند.
حجت الاسلام ثابتی انگوی اندیشمند کشور کنگو نیز با تاکید بر ترجمه جوان پسند صحیفه سجادیه و توزیع آن در بین جوانان آفریقایی اظهار کرد: با توجه به گسترش موج ناامیدی در کشور کنگو، تمسک به سیره امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه بهترین دارو برای درمان ناامیدی و افسردگی است.
اندیشمند کشور کنگو، بهره‌گیری از نسل جوان را آسان‌ترین راه ترویج مفاهیم دینی به ویژه معرفی صحیفه سجادیه عنوان کرد و گفت: دنیا تشنه معارف اهل بیت (ع) است و باید جوانان را با صحیفه سجادیه آشنا کنیم.

وی افزود: ۸۵ درصد از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور پهناور کنگو که در قلب آفریقا واقع شده است مسیحی و ۱۲ درصد آن نیز مسلمان هستند.
حجت‌الاسلام ثابتی انگوی ابراز کرد: جوانان به دلیل فطرت پاک‌شان جویای حقیقت هستند، از این رو به منظور بسط و ترویج صحیفه سجادیه در عرصه بین الملل باید به سراغ دانشگاه‌ها در کشور‌های مختلف به ویژه در آفریقا برویم. 
برای ترجمه صحیفه سجادیه باید از مترجمین قوی استفاده شود 
سپس آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی با تاکید بر ترجمه صحیفه سجادیه به زبان‌های مختلف دنیا اظهار کرد: برای ترجمه صحیفه سجادیه باید از مترجمین قوی و زبردست مسلط به زبان مورد نظر، به زبان عربی و هم به معارف اهل بیت (ع) استفاده شود و هر مترجمی قادر نیست صحیفه را ترجمه کند.
وی افزود: معرفی شایسته صحیفه سجادیه سبب تبیین معارف اهل بیت (ع) در جمع مارکسیست‌های افراطی می‌شود از این رو برای اینکه دنیا عاشق ائمه (ع) شوند باید کلام اهل بیت (ع) را بیان کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکیدکرد: مرکز تخصصی صحیفه باید تفسیر جامع و کامل این اثر ارزنده امام سجاد (ع) را تولید و منتشر کند چراکه صحیفه سجادیه پاسخگوی همه نیاز‌های بشر است.
نعیم‌آبادی همچنین با اشاره به رواج دین‌گریزی در بین مسیحیان، فروش کلیسا را یکی از معاملات رایج در کشور انگلستان عنوان کرد و افزود: تفاسیر اشتباه از یک سو و رفتار بد از سوی دیگر سبب دوری مردم از کلیسا شده است.
امروزه وضعیت هیچ کشوری بدتر از مدینه دوران امام سجاد (ع) نیست
همچنین حجت الاسلام محمد صادق کفیل مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: از آنجایی که امروز، اخلاق و ارتباطات در دنیا حرف اول را می‌زند و صحیفه یک متن منظم تنظیم شده اخلاقی است که در آن ارتباط انسان با خالق، انسان با خودش و انسان با دیگران به بهترین شکل ممکن بیان شده است، می‌توان گفت که صحیفه سجادیه، پاسخگوی نیاز جامعه است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم دنیا قابلیت پذیرش حقیقت را دارند و ما باید مخاطب خود را متدین بدانیم، افزود: صحیفه سجادیه بهترین متن برای هدایت مردم است.
مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه اگر حوزه علمیه قم سفره نشین صحیفه سجادیه شده به برکت استان هرمزگان است، ابرازکرد: امروزه وضعیت هیچ کشوری بدتر از مدینه دوران امام سجاد (ع) نیست، از این رو مهم‌ترین نکته در عرصه تبلیغ زمان شناسی است.
همچنین اندیشمندانی از کشور‌های کویت، نیجریه و میانمار به ارائه راهکار‌های تبیین معارف صحیفه سجادیه پرداختند.
رونمایی از میثاق نامه گروه مروجین صحیفه سجادیه در عرصه بین‌الملل
در متن کامل میثاق‌نامه که همزمان با برگزاری نشست بررسی راهکار‌های ترویج معارف صحیفه سجادیه در عرصه بین‌الملل با حضور اندیشمندان خارجی در بندرعباس رونمایی شد چنین آمده است:
امید است با تشکیل «مجمع مروجین صحیفه سجادیه» زمینه مشارکت و همراهی خیل عظیمی از مبلغین عرصه بین‌لملل فراهم شود. در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و مراجع معظم تقلید (مدظله العالی) در زمینه اهمیت ترویج معارف صحیفه سجادیه، ما به عنوان جمعی از خادمین و مبلغین معارف قرآن و عترت در عرصه بین‌الملل همزمان با ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا(س) پیمان می‌بندیم که در جهانی سازی و ترویج فرهنگ انس با صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد (ص) از هیچ خدمتی فروگذار ننماییم و تلاش مجدانه خود را در این راه مصروف داریم.

برگزاری نشست هم‌اندیشی ترویج معارف صحیفه‌سجادیه در عرصه بین‌الملل در بندرعباس

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید