خبر فوری
هرمزبان:در حاشیه جنوبی خلیج فارس روستایی وجود دارد که مردمان آن به معنای واقعی کلمه محب اهل بیت (ع) هستند و ارادت خاصی به علی بن موسی موسی الرضا (ع) دارند، به طوری که ۱۲ سال است، میزبان جشنواره‌ای در گستره ملی هستند.

از کانونی روستایی در حاشیه جنوبی خلیج فارس تا میزبانی جشنواره کشوری

به گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا،‌ شبستان نوشت: روستای کردر از توابع بخش بنذرک با جمعیت 2 هزار نفر(400 خانوار) در فاصله 13 کیلومتری شهر میناب استان هرمزگان واقع شده و شغل اهالی آن باغداری و دامداری است، قلعه نادرشاهی که فرسودگی آن تحمل ناملایمتی روزگاران دور را یادآور می شود، تنها اثر تاریخی روستا است که در میان انبوه نخلستان های خونمایی می کند. در این روستا کانون فرهنگی هنری مسجدی فعالیت می کند، که به دلیل فعالیت های گسترده فرهنگی و مذهبی و جشنواره های متعدد بارها مورد تقدیر قرار گرفته است. به طوری که درسال 90 به عنوان مبتکر برپایی جشن های مردمی رضوی از سوی رئیس جمهور وقت مورد تجلیل قرار گرفت.

 در راستای معرفی فعالیت های این کانون فعال با «ابراهیم زاکری»، مدیرکانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج)» گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

 

 آقای زاکری شما به عنوان مدیر کانونی فعال در منطقه روستایی استان هرمزگان ضرورت تاسیس کانون فرهنگی هنری در روستای کردر چه دانستید که به فکر تاسیس کانون شدید؟

 کانون امام المنتظر(عج) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای کردر شهرستان میناب استان هرمزگان در سال 88 با هدف گرد آوردن نوجوانان و جوانان به فعالیت های فرهنگی هنری، قرآنی، تربیتی و اجتماعی تاسیس شد. این کانون از همان ابتدای تاسیس تلاش می کرد، با فعالیت های فرهنگی هنری و مذهبی گامی در جهت شناسایی استعدادهای نوجوان و جوان بردارد  و آنها را به سوی برنامه های دینی، مذهبی و انقلابی سوق دهد، تا از این طریق گامی در جهت لبیک گویی به فرامین مقام معظم رهبری در قالب هنر بردارد و زمینه ساز دوری آنان از انحرافات و اسیبهای اجتماعی باشد، چرا که آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی دشمن در روستای کردر به دلیل مرزی بودن این روستا هم احساس می شد.

 

 

 مهمترین اقدامی که برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن انجام دادید، چه بود؟

 ما به این نتیجه رسیدیم که در دورانی که هجمه های ناجوانمردانه دشمن با بهره گیری از ابزار روز دنیا و سرمایه گذاری های کلان در حوزه فرهنگی روز به روز در حال افزایش است، امنیت را تنها می توان در سایه سار مکتب اهل بیت(ع) و آموزه های قرآنی جستجو کرد. به همین جهت با برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی درصدد برآمدیم، زمینه حضور پر رونق جوانان و نوجوانان در کانون های فرهنگی هنری مساجد را با برگزاری جشنواره ها و برنامه های متعدد رونق ببخشیم، به همین جهت برگزاری جشنواره«آسمان هشتم» به میزبانی روستای کردر رضوی در دستور کار قرار دادیم.

علت فعالیت این روستا در حوزه تخصصی امام رضا(ع) چه بود؟

 اهالی این روستا عشق و ارادت ویژه ای به امام رضا(ع) داشته و دارند و همه ساله در ایام دهه کرامت نوجوانان، جوانان و همه اهالی ارادت خود را در قالب برنامه های فرهنگی و هنری ابزار می کنند. به طوری که جشنواره آسمان هشتم در ۲۶ رشته فرهنگی، قرآنی، هنری و ورزشی از سال ۸۶ تا ۹۰ با حضور سه هزار نفر از جوانان و نوجوانان با شکوه فراوان برگزار شد و این چیزی نبود، جز تلاش جوانان و نوجوانان این روستا، از طرفی برگزاری باشکوه این جشنواره در روستای کردر مورد توجه مسئولین ستادعالی کانون های مساجد کشور قرار گرفت.

 

 

در مورد اهداف، موضوعات وبخش های این جشنواره توضیح بفرمایید؟

ترویج فرهنگ و سیره رضوی، مقابله با نقشه های شوم و پلید دشمن، نشر و ترویج شعائر دینی و پاسداری از ارزش ها، تحکیم مبانی اسلامی،پاسداری از ارزش های اسلامی و انقلابی، مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن، شناسایی ظرفیت ها و استعدادها و ایجاد فضای رقابت و نشاط معنوی از اهداف مهم جشنواره آسمان هشتم بوده است.

این جشنواره به همت کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) و با همکاری هیات مذهبی امام رضا(ع) و همه اهالی روستای کردر به ویژه جوانان، دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان، بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، ستاد عالی کانون های مساجد تاکنون در 12 دوره برگزار شده است.

 

 

علت آنکه این جشنواره بعد از شش دوره جشنواره ملی شد چه بود؟

پس از شش دوره برگزاری موفق جشنواره آسمان هشتم، مسئولان ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با درخواست کانون امام المنتظر(عج) برای میزبانی از جشنواره سرود رضوی مساجد روستاهای کشور در روستای کردر موافقت کردند.

همکاری اهالی کردر در برگزار دوره متوالی این جشنواره بی نظیر بود و حضور پرشور در مراسم استقبال از شرکت کنندگان، قربانی کردن و نظافت روستا در کنار اختصاص چند باب منزل مسکونی با کلیه امکانات جهت اسکان میهمانان، نشان دهنده همبستگی، همدلی و همزبانی مردمان نجیب این وادی در جهت خدمت به اهل بیت(ع) بوده و است.

 

 

 

رشته های برگزاری آن شامل چه رشته هایی بوده است؟

این جشنواره در بخش های فرهنگی هنری شامل حفظ و قرائت قرآن، خفظ 40 حدیث رضوی، اذان و سرود و ورزشی شامل فوتسال، والیبال، دوچرخه سواری، دومیدانی و بازی های محلی ازجمله «توپ هوا» و در دو بخش نوجوانان و جوانان برگزار می شود. برگزاری ویژه برنامه «8 جشن در 8 روستا» به نیت امام هشتم و با نام جشنواره آسمان هشتم و با حضور خدام آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در سطح روستاهای شهرستان میناب به عنوان یکی دیگر از برنامه های جنبی  این جشنواره است..

  در مورد دیگر برنامه هایی که توسط این کانون فرهنگی هنری برگزار می شود هم توضیحاتی بفرمایید؟

 ازدیگر برنامه هایی که در این کانون فرهنگی هنری به منظور رونق حضور جوانان و نوجوانان برگزار می شود، همایش عاشوراییان، همایش رضوی، حسینی، جشنواره امام حسین(ع)، برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی، ایجاد نمایشگاه(ولایت، انقلاب، شهادت، انتظار، فرهنگ رضوی، صنایع دستی، فرهنگ منور رضوی، انتظار و شهادت) است، شرکت در نمایشگاه فرهنگ مناسبت های مذهبی استان هرمزگان و کسب مقام اولی در دو سال متوالی، برپایی ایستگاههای صلواتی به مناسبت اعیاد، راهیابی به چهار دوره همایش برترین تشکل های مذهبی کشور، تدوین و ارایه طرح های مختلف جهت اجرا ویژه جوانان بخش دیگری از برنامه های این کانون فرهنگی هنری است.

اجرای طرح ۹۰ در ۹۰ جهاد فرهنگی، همایش انتظار،، برگزاری کارگاه آموزشی مهدویت، تولید سی دی،تیزر، برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)، راه یابی به چهار دوره همایش برترین تشکل های مذهبی کشور، تدوین و ارایه طرح های مختلف جهت اجرا ویژه جوانان و اجرای طرح محرم بخش دیگری  از برنامه های این کانون فرهنگی هنری در روستای کردر شهر میناب استان هرمزگان است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید