عدم استعفای عبدالله و محقق، بحران حقوقی و سرگردانی کمیسیون انتخابات

عدم استعفای «عبدالله» و «محقق»، بحران حقوقی و سرگردانی کمیسیون انتخاباتبه گزارش هرمزبان به نقل از  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز گذشته با حضور در کمیسیون انتخابات رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان، افرادی که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می کنند، باید قبل از ثبت نام از مقام دولتی خود استعفا دهند مگر اینکه در همان پست دوباره نامزد باشند.

در ماده 15 قانون انتخابات افغانستان آمده است: «رئيس، اعضاى دادگاه عالی، دادستان کل و دادستانان،  وزراء، معينان، والـى‌هـا و معاونان‌شان و ولسوالان و رؤســاى نواحى، منسوبین وزارت‌های دفـاع ملی، امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی، رؤساى عمـومى و رؤسـاى بخش‌هاى وزارت‌هـا و ادارات دولتی در مرکز و ولایات و کارکنان  کمیسیون انتخابات نمی‌توانند قبل از استعفاء خـود را بـه رياسـت جمهوری، شورای ملی، شوری‌های ولايتی و ولسوالی‌ها كانديد نماینـد مگر اینکه زمان تـسلیم اوراق نامزدی‌شان از وظیفه خود استعفاء داده باشند.»

با توجه به این مساله، این پرسش به میان می آید که آیا عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان که روز گذشته برای انتخابات ثبت نام کرده است باید از سمت خود استعفا دهد یا خیر؟ همچنین محمد محقق، معاون دوم عبدالله نیز به عنوان معاون دوم حنیف اتمر وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده است و این پرسش در مورد او نیز صدق می کند.

مسئولین کمیسیون انتخابات در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگان خبرنگاران جوان پاسخ واضحی به این مساله ندادند. با این حال، منابعی در این کمیسیون تاکید کرده اند که این موضوع را به بخش حقوقی کميسيون ارجاع داده اند تا طرزالعملی برای آن تهیه شود که از یک سو حکومتداری تعطیل نشود و از طرف دیگر، زمینه رقابت برابر برای همه نامزدها فراهم باشد.

حقوقدانان اما تاکید دارند که عبدالله، رئیس اجرائی و محقق، معاون دوم او باید قبل از ثبت نام از سمت های دولتی خود استعفا می دادند.

لطف الرحمان سعید، معاون کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان گفته است: مطابق قانون کسی که در پست دیگر نامزد می‌شود باید از مقام دولتی‌اش استعفا دهد مگر اینکه در همان پست دوباره نامزد باشد. اگر وکیل پارلمان دوباره در پارلمان نامزد باشد از لحاظ قانونی مشکل ندارد و همچنان رئیس جمهور که بیش از دو بار نباشد اما اکنون که رئیس اجرایی در مقام ریاست جمهوری نامزد است باید از ریاست اجرایی استعفا دهد.»

قابل یادآوری است که روز گذشته مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پایان رسید. اشرف غنی و عبدالله عبدالله در آخرین ساعات ثبت نام خود را برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد کردند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید