خبر فوری

پنج ‌راه برگزیت

– اخبار رسانه ها –

به گزارش هرمزبان به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، نه به تعویق انداختن رای‌گیری درباره خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به کمک ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس آمد و نه مقاله‌ای که او دو روز مانده به رأی‌گیری مجلس بریتانیا درباره برگزیت در هفته‌نامه خروج‌گرای دست راستی «ساندی‌اکسپرس» نوشت. بریتانیا قرار است تا 29 مارس (9 فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود اما آنقدری که اتحادیه اروپایی خود را آماده این جدایی کرده است، در لندن به نظر می‌رسد چنین آمادگی‌ای‌ وجود ندارد. کیفیت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اصلی‌ترین سوالی است که در لندن و بروکسل هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است. بر همین اساس هم ترزا می ‌رای‌گیری این طرح را که قرار بود اواخر سال گذشته میلادی (اواخر آذرماه) برگزار شود، چند هفته‌ای به تعویق انداخت تا بتواند نمایندگان را به این جمع‌بندی برساند که با طرحش موافقت کنند. سرانجام سه‌شنبه و پس از پنج روز بحث و تبادل نظر در پارلمان، طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به رای گذاشته شد. این طرح همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد، با رای مخالف نمایندگان مواجه شد.

مجلس عوام با 432 رای مخالف در برابر 202 رای موافق، طرح ترزا می‌ را کنار گذاشتند. نکته قابل تامل در این رای‌گیری، رای منفی محافظه‌کاران یعنی هم‌حزبی‌های ترزا می ‌به طرح اوست. از 432 رای‌ای که در مخالفت با توافق برگزیت داده شد 248 رای متعلق به حزب کارگر، 118 رای متعلق به محافظه‌کاران، 35 رای متعلق به حزب ملی اسکاتلند، 11 رای متعلق به حزب لیبرال‌دموکرات بریتانیا، 10 رای متعلق به حزب اتحادگرای دموکراتیک، پنج رای نمایندگان مستقل، چهار رای متعلق به حزب «Plaid Cymru» ولز و یک رای نیز متعلق به حزب سبز بود. تعداد آرای مخالفان به قدری بالا بود که بسیاری همچون جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر آن را «بزرگ‌ترین شکست یک دولت در پارلمان» از سال 1920 دانستند. پیش‌ از این رای معنادار به طرح می، دولت «رمزی مک‌دونالد» در سال 1924 با اختلاف 166 رأی از پارلمان شکست خورد. به دنبال این شکست انتخابات سراسری در بریتانیا آغاز شد. حالا و با شکست ترزا می، کوربین و برخی دیگر از نمایندگان معتقدند نخست‌وزیر برای پاک کردن این ننگ تاریخی باید استعفا دهد اما ترزا می‌ فعلا قصد کناره‌گیری ندارد و روز گذشته سخنگوی دولت در یک نشست خبری اعلام کرد که نخست‌وزیر قصد کناره‌گیری و استعفا ندارد.

به گزارش هرمزبان به نقل از «یورونیوز»، رد توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا، بزرگ‌ترین شکست یک دولت این کشور مقابل مجلس عوام از سال 1864 میلادی به این سو توصیف شده است. برخی کارشناسان معتقدند که با این رای، بریتانیا گرفتار عمیق‌ترین بحران سیاسی خود در 50 سال اخیر شده است. با رای مخالف پارلمان انگلیس به توافقنامه پیشنهادی برگزیت، دولت موظف است تا ظرف سه روز (تا جمعه) برنامه دوم خود را برای ادامه روند برگزیت ارائه دهد. دیروز خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که حدود 100 نماینده در پارلمان انگلیس صبح روز چهارشنبه برای برگزاری دومین همه‌پرسی بر سر برگزیت تلاش خواهند کرد و نمایندگان پارلمان انگلیس در حال آماده‌سازی طرحی برای به تاخیر انداختن فرآیند خروج از اتحادیه اروپا هستند.

چه اتفاقی می‌افتد؟

رای منفی مجلس عوام بریتانیا به طرح مورد توافق دولت ترزا می‌ و اتحادیه اروپا، کار را برای خروج آسان بریتانیا از اتحادیه اروپا سخت خواهد کرد. با این گره جدید در مسیر خروج از اتحادیه، چند سناریو آینده سیاسی بریتانیا را شکل خواهد داد. گزینه‌هایی مانند تلاش دوباره برای رای‌گیری، کنار رفتن نخست‌وزیر و اعلام انتخابات زودهنگام، تاخیر در روند برگزیت و شاید تکرار همه‌پرسی مطرح شود. به هر شکل، درصورتی ‌که پارلمان به دولت «می» رای اعتماد ندهد، نخست‌وزیر هر که باشد دولت جدیدی را تشکیل خواهد داد که باید به تایید پارلمان برسد. اما اگر ظرف 14 روز دولت جدید انگلیس معرفی نشود، انتخابات سراسری آغاز خواهد شد. برخی نشریات انگلیسی از هم‌اکنون به بررسی گزینه‌های احتمالی برای جانشینی «ترزا می» پرداخته‌اند. میان آنها نام افرادی همچون بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، دیوید دیویس وزیر اسبق برگزیت، جرمی هانت وزیر امور خارجه و امبر راد وزیر کشور به چشم می‌خورد.

اروپا مشتاق یا متاسف

اوضاع در اروپا به قدری آشفته است که هنوز خیلی‌ها مشتاق بازگشت بریتانیا به آغوش اتحادیه باشند. اما با این حال این بازگشت مخالفانی هم دارد. روسای کمیسیون، شورا و پارلمان اتحادیه اروپا تنها لحظاتی پس از اعلام شکست طرح مورد توافق برگزیت میان دولت ترزا می‌ و بروکسل، ناخرسندی خود را از تصمیم اکثریت قاطع نمایندگان مجلس عوام بریتانیا نشان دادند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود، ضمن ابراز تاسف عمیق از رای منفی مجلس عوام به این توافق نوشت: «از بریتانیا می‌خواهم تا در اسرع وقت تصمیم خود را روشن کند. عملا زمانی باقی نمانده است.» اما دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم با لحنی تند، نه‌تنها به تصمیم مجلس عوام بلکه به کل پروژه برگزیت حمله کرد. آقای توسک در حساب توئیتر خود نوشت: «اگر [رسیدن] به یک توافق غیرممکن است، و اگر هیچ‌کس خواهان توافقی نیست، دست آخر چه کسی شجاعت این را خواهد داشت تا بگوید یک راه‌حل مثبت چیست؟»

منبع:فرهیختگان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید