خبر فوری

توسعه مشاغل دریا محور / واحد فناور آبکاوان قشم نخستین مرکز برگزار کننده دوره غواصی علمی در کشور

 به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ بهادر شکرچی زاده اصفهانی، مدیرعامل واحد فناور آبکاوان قشم است. وی متولد 1367 و دانش آموخته رشته برق است که در تخصصی بسیار متفاوت از رشته تحصیلی خود به فعالیت پرداخته و حتی موفق شده مشاغل جدیدی برای جوانان کشورش ایجاد کند.

وی که از 10 سالگی در رشته شنا به ورزش می پرداخته، بعد از گذراندن دوره غریق نجاتی، به آموزش غواصی روی آورده و حالا با تشکیل یک تیم حرفه ای و علمی، پایه گذار تحولی جدید در مشاغل وابسته به این رشته است.

مدیرعامل واحد فناور آبکاوان قشم در توضیح زمینه های فعالیتی این واحد فناور گفت: هدف کلی شرکت، آموزش دوره های غواصی علمی در راستای انجام پروژه های تحقیقاتی زیرآب است.

به گفته شکرچی زاده، بهترین گزینه اشتغالزایی برای جوانان بومی قشم، استفاده از ظرفیت های خلیج فارس پهناور با ناشناخته های فراوانش است که محیطی آشنا و مانوس برای این جزیره نشینان محسوب می شود.

وی که مدرس غواصی سه ستاره فدراسیون نجات غریق و دارای مدرک CMAS  ایتالیاست، ادامه داد: غواصی به عنوان یکی از مشاغل در جزایر، شغلی شناخته شده و تقریبا پرطرفدار است و افراد زیادی به این حوزه روی آورده اند در صورتی که ظرفیت این رشته بیش از تربیت غواص حرفه ای و تفریحی است.

این مدیرعامل جوان با اشاره به اعضای تشکیل دهنده تیم واحد فناور آبکاوان قشم بیان کرد: تیم 5 نفره کاری ما از دو غواص حرفه ای، یک دانشجوی دکترای زیست دریا، یک کارشناس باستان شناسی زیرآب و یک دانشجوی دکترای خوردگی تشکیل شده که قصد دارند ورزش غواصی را با علوم پایه پیوند زده، در ضمن کارآفرینی، به توسعه پژوهش ها در مراکز تحقیقاتی نیز کمک نمایند.

 مدرس IANTD و SSI رشته غواصی افزود: تلفیق غواصی با زیست دریا می تواند شغل های جدیدی همچون نمونه بردار زیستی،  آمایشگر دریایی، ثبت گونه های زیستی و پرورش موجودات دریایی زیر آب مثل خیار دریایی، لابسترها  و جلبک ها تولید کند.

وی عنوان کرد: صرف نظر از خود رشته غواصی و مربیگری آن، ترکیب این رشته با شیمی، مشاغلی همچون بازرس های جوش، چک سازه های زیرآب و خوردگی را پوشش می دهد که در صنایع کشتیرانی و نفت و گاز خدمات می دهند.

مدرس Advanced Nitrox  قشم با اشاره به شغل غواص ایمنی، توضیح داد: این افراد می توانند به عنوان راهنما و محافظ تیم های باستان شناسی زیرآب مشغول به کار شوند.

*نخستین برگزار کننده دوره های غواصی علمی در کشور

مدیرعامل واحد فناور آبکاوان قشم با اشاره به این مطلب که این شرکت نخستین برگزار کننده دوره های غواصی علمی در کشور است، افزود: طرح ما برای ورود به مرکز بین المللی رشد قشم از ابتدای امسال، آموزش دوره های غواصی علمی بوده که تا کنون در کشور برگزار نشده است.

وی ادامه داد: این واحد تا کنون یک کارگاه(تئوری-عملی) در دانشگاه تهران، دو کارگاه در دانشگاه صنعتی اصفهان و یک کارگاه در جزیره قشم برگزار کرده و هم اکنون در حال همکاری  با چند پژوهشکده و دانشکده مبتنی بر علوم پایه است.

شکرچی زاده، ایده این واحد فناور را بالا بردن کیفیت نمونه برداری ها عنوان کرد و گفت: ارتباط با دانشگاه ها و تهیه نمونه های دریایی برای دانشجویان زیست شناس و آشنایی با مراکز تحقیقاتی  ما را به این ایده رساند که برای ارتقا کیفیت نمونه برداری و افزایش درصد موفقیت پروژه ها، به غواصانی متخصص در حوزه علوم پایه نیاز است.

این مدرس غواصی کارآزموده با اشاره به حمایت های مرکز بین المللی رشد قشم اظهار کرد: با استقرار در این مرکز و برخورداری ازحمایت اعتباری، ارتباطی و امکانات، هم اکنون در حال گذراندن مراحل تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان هستیم.

لازم به ذکر است، مرکز رشد قشم به عنوان تنها مرکز رشد بین المللی در ایران، فعالیت خود را سال 84 در منطقه آزاد قشم آغاز نموده و با  مجموعه کاملی از سرویس های پشتیبانی در حال ارائه خدمات برای فعالیت تجاری شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور می باشد.

در حال حاضر 38 واحد فناور در این مرکز مستقر بوده و در حوزه هایی چون برق و الکترونیک، مکانیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، شیمی، سلامت، مواد و متالوژی در حال فعالیت هستند.

 

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید