خبر فوری

بندرعباس بحراني ترين شهر کشور به علت کمبود آب

هرمزبان: استاندار هرمزگان گفت: برای گذر از بحران بی آبی در بندرعباس 110 میلیارد ریال بودجه از اعتبارات تملک دارایی استان اختصاص یافت .
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از  خبرگزاری صداوسیما ؛ جادری امروز در نشست شورای بحران هرمزگان افزود : وزارت نیرو حتی یک ریال اعتبار هم برای طرح تامین آب آشامیدنی بندرعباس اختصاص نداده است.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بندرعباس بحرانی ترین شهر کشوراز لحاظ کمبود آب است گفت : اعتبارات استانی دیگر بیش از این پاسخگوی حل مشکل آب بندرعباس نیست و مدیران دستگاه های اجرایی باید جذب اعتبارات بیش تر را از طریق وزارتخانه های مربوطه پیگیری کنند.
جادری افزود : برای برطرف کردن مشکل کم آبی در بندرعباس، شبکه اضطراری تامین آب بندرعباس و بندرخمیر از پایین دست سد شمیل و نیان نیز اجرا شده است.
با بهره برداری از این شبکه ، 500 تا 600 لیتر در ثانیه به آب بندرعباس و بندرخمیر اضافه و این آب جایگزین بخشی از آب سد میناب شد .
استاندار هرمزگان گفت : با وجود تلاش های بسیار، به سبب گسترده بودن بحران کم آبی در هرمزگان، شاهد خشک شدن باغهای کشاورزان میناب به دلیل کم آبی هستیم.
جادری افزود: هرمزگان استان 31 و آخر کشور از لحاظ میزان بارندگی است و با کاهش 65 درصدی میزان بارندگی در استان نسبت به سال آبی گذشته مواجه هستیم.
وی گفت: هدر رفت آب در استان در شرایط بحرانی کمبود آب در هرمزگان، قابل پذیرش نیست و باید هر چه سریعتر جلوی این هدررفت را گرفت وشبکه ها توزیع اصلاح شود.
استاندار هرمزگان افزود : استفاده از آب آشامیدنی شهری برای آبیاری چمن و فضای سبز در شرایطی که استان با بحران بی آبی روبروست جایز نیست وشهرداری باید برای آبیاری فضای سبز و کشت چمن چاره اندیشی کند.
جادری همچنین رسیدگی و قطع انشعابات آب پرمصرف و بدون مجوز را از شرکت آب و فاضلاب استان خواستار شد.
استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه احداث آب شیرین کن نیز باید جدی گرفته شود، گفت: در بخش کشاورزی نیز باید به سمت اصلاح الگوی کشت و آبیاری تحت فشار و ایجاد تحول و دامداری نوین برویم.
16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان به همراه دو شهر بزرگ دیگر در کشور از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید