خبر فوری

جوابیه "قرقداران منصورآباد" مشتی نمونه خروار تهدید

– اخبار اجتماعی –

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در پی انتشار گزارشی تحت عنوان پشت پرده قرق منصورآباد رفسنجان؛ از میخ‌پاشی تا کشف حجاب اشنایدر در این خبرگزاری، جوابیه‌ای از سوی دست‌اندرکاران این قرق اختصاصی که در قالب یک انجمن محیط زیستی به نام «دوستداران طبیعت رفسنجان» فعالیت می‌کنند، ارسال شد.

این جوابیه را حامد ابوالقاسمی، مدیرعامل گروه مذکور برای تسنیم ارسال کرد اما درخواست تسنیم برای امضای جوابیه و رسمیت بخشیدن به آن را نپذیرفت؛ امتناعی که احتمالاً ناشی از همکاری ابوالقاسمی، به عنوان کارشناس با موسسه حیات وحش میراث پارسیان است؛ موسسه‌ای که طرح راه‌اندازی قرق‌های خصوصی را در سال 92 ایده‌پردازی کرده، شکار پایدار در قرق‌های خصوصی را نسخه نجات طبیعت معرفی کرد و 9 نفر از دست‌اندرکارانش، سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند.

جوابیه قرقداران رفسنجان را به همراه توضیحات تسنیم در ادامه می‌خوانید:

همانطور که در متن گزارش "تسنیم" نیز اشاره شده است، راه‌اندازی قرقهای اختصاصی به منظور حفاظت از محیط زیست با استفاده از مشارکت مردم است. در این روش، برخی مناطق که جزو مناطق حفاظت شده نیستند اما به عنوان زیستگاه حیات وحش شناخته می‌شوند و زیر فشار کاهش جمعیت قرار گرفته‌اند، شناسایی و پس از آن با مکانیزم‌های مشارکتی به مردم واگذار می‌شوند. مدیران جدید عرصه، در قبال حفاظت از منطقه، اجازه پیدا میکنند تا به تعدادی محدود و تحت نظارت سازمان حفاظت محیطزیست به شکارچیان مجوز شکار بفروشند و از این طریق منافعی برای خود و جامعه محلی کسب کنند.

بر خلاف ادعای گزارش "تسنیم" قرار نبوده و نیست که وجوه حاصل از محل صدور مجوزهای شکار نقداً به جامعه محلی پرداخت شود. در این مدل، منافع جامعه محلی، تنها هزینه پروانه شکار نیست بلکه علاوه بر این هزینه که طبق قانون به حساب دولت واریز میشود، شکارچیان هزینه‌هایی همچون هزینه حفاظت، اقامت، خوراک، راهنمای محلی و حمل و نقل را نیز دارند که تمام این خدمات را تا حد امکان از جامعه محلی دریافت و هزینه آن را پرداخت می کنند. وجود این منافع، به عنوان عامل مشوق حفاظت از حیات وحش برای جامعه محلی خواهد بود. در همین راستا گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" که در سال 1387 فعالیت غیر رسمی خود را آغاز کرده و از سال 1390 به عنوان سازمانی مردم‌نهاد به ثبت رسیده، مسئولیت قرق منصورآباد رفسنجان را از سال 1395 برعهده گرفته است. مطابق اساسنامه رسمی و آیین نامه داخلی سازمان مردم نهاد "دوستداران طبیعت رفسنجان"، این گروه تشکلی غیردولتی و کاملا غیرانتفاعی بوده و هیچکدام از اعضا، هیئت مدیره و هیئت امنا این مجموعه حق انتفاع مادی یا مزایای ویژه از این مجموعه را نداشته و نخواهند داشت. تمام عواید حاصل از مدیریت و فروش پروانه‌های شکار پس از تامین هزینه‌های ضروری حفاظت، صرف بهبود وضعیت حفاظت و نیروی انسانی و فعالیتهای عام المنفعه شده و خواهد شد.

.1 در خصوص اینکه: "هیچ سهمی از فروش پروانه‌های شکار نداشتیم" لازم به ذکر است، علی‌رغم گذشت 10 سال از آغاز حفاظت مردمی از منطقه منصورآباد، اولین پروانه‌های شکار در زمستان سال 1395 و بعد از آن در زمستان سال 1396 صادر شد. مطابق اساسنامه گروه و ضوابط قانونی و اهداف از پیش تعیین شده تمام عواید حاصل از مدیریت و فروش پروانه‌های شکار پس از تامین هزینه‌های ضروری حفاظت، صرف بهبود وضعیت حفاظت و نیروی انسانی و فعالیت‌های عام المنفعه شده است به نحویکه تا قبل از واگذاری پروانه قرق اختصاصی و صدور پروانه‌های شکار، یک نفر قرقبان ثابت در این منطقه خدمت می‌کرد، با صدور اولین پروانه های شکار در سال اول، تعداد قرقبانان به سه نفر و سپس به شش نفر افزایش یافت و با صدور پروانه‌های شکار در سال دوم ( 1396) تعداد قرقبانان و پرسنل این منطقه مجموعا به 11 نفر افزایش و گروه گشت و کنترل منطقه به سه دستگاه خودروی دو دیفرانسیل و دوموتورسیکلت مجهز شد.

.2 در خصوص ادعای خلاف واقع "اجاره اراضی ملی، محدود کردن جوامع بومی برای رفت و آمد در منطقه" لازم به ذکر است: مطابق قوانین واگذاری قرقهای اختصاصی، هیچ واگذاری یا اجاره اراضی به متقاضی قرق انجام نمی‌شود. متقاضی تنها مسئول مدیریت، حفاظت و بهرهبرداری پایدار و مجاز از حیات وحش منطقه خواهد بود همچنین در منصورآباد هیچ محدودیتی برای عبور و مرور به جز در قسمت محدودی در مرکز منطقه که مساحت آن نسبت به مساحت کل منطقه که بالغ بر 126000 هکتار می‌باشد، کمتر از 5 درصد است، اعمال نشده است. این ناحیه مرکزی شامل مسیرهای حساس عبور و مرور حیات وحش و منتهی به آبشخورهای ساخته شده با کمکهای مردمی، می‌باشد که به دلیل سودجویی افرادی که اقدام به شکار غیرمجاز و دنبال کردن حیات وحش با خودرو در نزدیکی آبشخورها میکرده اند، با اطلاع اداره محیط زیست وقت و همچنین مسئولان مرتبط در شهرستان، تنها برای عبور خودرو محدود شده‌است و هیچ محدودیت رفت و آمد برای اشخاص وجود ندارد. در عین حال، افرادی همچون محیطبانان، دامداران و بومیان منطقه که نیاز به عبور و مرور در این ناحیه را داشته‌اند، همگی کلید دربندهای مذکور را در اختیار دارند همچنین امکان کوهنوردی و پیاده‌روی در این محدوده برای هر فردی که قوانین مرتبط با امنیت حیات وحش را رعایت کند فراهم است.

.3 بر خلاف ادعای کذب مطروحه در گزارش، هیچگونه میخگذاری در اطراف منطقه توسط این گروه انجام نشده و خودروهای گشت منطقه نیز همواره از این موضوع که توسط افراد نامعلوم انجام می‌شود آسیب دیده‌اند. تنها درگذشته در قلب منطقه، به دلیل سودجوییهای متعدد متخلفان که از روی موانع و دربندها عبور کرده و مکررا به شکار غیرمجاز یا تعقیب حیات وحش در این محدوده حساس و منتهی به آبشخورها اقدام کرده بودند، به منظور جلوگیری از اقدامات این متخلفان در مواردی با اطلاع ذینفعان و نصب تابلوی هشدار میخ گذاری شده بوده است. سایر نواحی که مساحت 95 درصد منطقه را شامل می‌شود هیچ گونه محدودیتی برای عبور و مرور وجود ندارد. لازم به تاکید است که هیچ یک از مسیرهای عمومی تردد بومیان و سایر افراد توسط این گروه مسدود یا محدود نشده است.

.4 در خصوص "تذکرات اداره محیط زیست" لازم به ذکر است: نامه صادره از سوی رییس وقت اداره محیطزیست رفسنجان که پیوست گزارش مذکور می‌باشد، به دلیل ارائه اطلاعات نادرست از سوی یکی از اعضای سابق گروه به اداره محیط زیست صادر شده است و پاسخ آن بلافاصله از سوی گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" به اداره مذکور ارسال گردیده که در صفحه بعد قابل مشاهده است.

.5 در خصوص اینکه: "هیچ نفعی برای جوامع بومی ایجاد نشده" لازم به توضیح است: گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" در حال حاضر 11 نفر پرسنل رسمی دارد که 9 نفر از آنان تیم قرقبانی و گشت و حفاظت از منطقه را تشکیل میدهند. تمامی این افراد از جامعه بومی داخل یا حاشیه منطقه منصورآباد انتخاب و بکار گرفته شده‌اند. این کارآفرینی مصداق تقسیم عواید با جامعه محلی منطقه است. علیرغم اینکه برنامه‌های متعددی برای گسترش منفعت رسانی به جامعه بومی منطقه وجود دارد، اما بدیهی است این امکان زمانی فراهم خواهد شد که درآمد حاصل از فروش پروانه‌های شکار بیشتر از هزینه‌های سنگین حفاظت از منطقه باشد. این هزینه ها شامل حقوق و بیمه ماهیانه 9 نفر قرقبان به علاوه پرسنل اداری، هزینه خرید و تعمیر و نگهداری سه خودرو و دو موتور سیکلت، آبرسانی به 13 آبشخور و نگهداری و پاکسازی بالغ بر 20 آبشخور مصنوعی و چشمه طبیعی، هزینه سوخت وسائل نقلیه گشت منطقه و همچنین کمک به احیای بافت سنتی روستاهای مجاور و راه اندازی اقامتگاه بومگردی در حاشیه منطقه در راستای رونق گردشگری و اجرای مداوم برنامه‌های آموزش وآگاهسازی عمومی می‌باشد. از سایر فعالیتهای گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" میتوان به برگزاری مداوم برنامه سه شنبه‌های بدون خودرو در حدود 200 هفته پیاپی در سطح شهرستان رفسنجان، برگزاری دورههای آموزش محیطزیستی برای کودکان شهر رفسنجان و روستاهای حاشیه منطقه و برگزاری سفرهای آشنایی با طبیعت، برگزاری نمایشگاهها و مسابقات عکاسی طبیعت، بزرگداشت روز ملی یوز و مسابقات نقاشی حیات-وحش برای کودکان،همکاری با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری برای برگزاری رویدادهای درختکاری و همچنین همکاری در پروژه کنترل چرای غیرمجاز دام در مراتع اشاره کرد.

.6 در خصوص ادعای "کشف حجاب": موضوع عدم رعایت حجاب آن هم توسط یک خانم آمریکایی در مکان غیرعمومی، که مجوزهای حضور خود را از مراجع امنیتی دریافت کرده، از حیطه وظایف مسئولین قرق خارج است. البته لازم به ذکر است خانم اشنایدر در تمام طول اقامت خود در شهرستان و منطقه ( 5 روز) ضمن رعایت قوانین و احترام به موازین اسلامی، حجاب خود را رعایت نموده است. نادیده گرفتن عمده اتفاقات و انتشار یک عکس مشخص، فریاد وا اسلاما را بر زبان افرادی جاری کرده که خود تصویر مذکور را تهیه کرده و در زمان انتشار آن، تصویر خودشان را حذف کرده اند! این افراد به دلیل همینگونه رفتارهای خارج از عرف، به خصوص با گردشگران خارجی و تخلفات دیگر، توسط هیات امنا و هیأت مدیره گروه اخراج شده اند. مشاهده اصل تصویر ارائه شده به "تسنیم" بیانگر شخصیت و میزان صداقت منتشرکنندگان آن است.

.7 در خصوص این ادعا که: "قبل از شروع فعالیت گروه آزادانه به منطقه می‌رفتیم و حیات وحش را مشاهده میکردیم!!" لازم به توضیح است: منطقه منصورآباد در آغاز روند حفاظت) سال 1387 ( و با استناد به سرشماری های صورت گرفته با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، دارای جمعیت علفخواران وحشی بسیار کمی )کمتر از 50 فرد(بوده که همین مساله علت آغاز حفاظت توسط شکارچیان و طبیعت دوستان بوده است. هیچ زمان، موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه مطرح نبوده و تمامی فعالیت‌ها از ابتدا تا به امروز با کمکهای کوچک و بزرگ مادی یا غیر مادی مردمی انجام شده است. در حال حاضر نیز علیرغم عواید حاصل از فروش پروانه شکار، کمک‌های مردمی همچنان مکمل هزینه‌های حفاظت این منطقه هستند. مطابق آخرین سرشماری رسمی این منطقه در خرداد 1397 با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از تهران، کرمان و رفسنجان آماری برابر با 995 فرد قوچ و میش و کل و بز به روش مشاهده مستقیم شمارش شد. حضور آزادانه و مشاهده حیاتوحش در سال های اخیر و به واسطه فعالیت های موفق حفاظتی در منطقه به مراتب بیشتر شده است و امکان شکارغیرمجاز آزادانه در منطقه سلب شده است.

.8 ادعای اینکه "یک ریال ازین مبالغ مبالغ پرداختی مجوز‌های شکار را هم ندید‌ه ایم" ناشی از بی اطلاعی مدعی آناست: همانطور که گفته شد هیچ کسب درآمد یا انتفاع ویژهای برای افراد اعضا و مدیران این مجموعه وجود نداشته و مطابق اساسنامه و آیین نامه داخلی این گروه ممنوع است. حتی در همین راستا، افرادی که بعضاً به این قوانین احترام نگذاشته اند و یا در مواردی از این مجموعه سهم خواهی ویژه کرده اند از این مجموعه اخراج شده اند. بدیهی است که تنها افراد اجرایی شامل قرقبانان و پرسنل اداری که از مجموعه هیات مدیره و هیات امنا خارج هستند حقوق بگیران رسمی این تشکل هستند. تصور سود بردن یا انتفاع شخصی از این سازمان مردم نهاد با قوانین سازمانهای مردم نهاد درتضاد است وعلی رغم تلاش همیشگی این گروه برای روشنگری در این زمینه، همواره افرادی برمواضع اشتباه خود پافشاری کرده و از یک سازمان مردمنهاد، توقع دریافت سود و مالکیت همچون یک شرکت خصوصی را داشته اند!!

.9 در خصوص ادعای "نارضایتی جوامع بومی": نتیجه گیری این که جوامع محلی از فعالیت گروه ناراضی هستند براساس صحبتهای یک فرد، نتیجه گیری عادلانهای نیست. برای این کار بهتر است در میان جوامع بومی منطقه حضور یافته و نظرات همه آنها را شنید. نکته قابل توجه اینکه طی جلساتی با نمایندگان جامعه محلی منطقه، متوجه تلاش افرادی معلوم الحال در راستای ایجاد بدبینی نسبت به فعالیتهای این مجموعه و همچنین اقدام به مزاحمت و ایجاد نارضایتی برای بومیان به نام گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" شدیم! اما اکثریت مردم بومی این منطقه از وجود این تشکل و فعالیت حفاظتی رضایت کامل دارند.

.10 در مورد ادعای "تقاضای رسیدگی به وضع نابسامان گروه توسط اعضای آن" و انتشار نامه ای با امضا افراد مختلف با ادعای عضو بودن در این گروه نکته اول اینکه: برخی از افراد امضا کننده اصلاً عضویتی در گروه نداشته اند. مهمتر اینکه فردی که در نامه نهایی پیگیر نتیجه بخشی نامه اعتراضی از فرمانداری رفسنجان است، مطابق تکذیبیه ای که خود امضاکنندگان نامه به فرمانداری رفسنجان نوشته اند، از اعتماد افراد سواستفاده کرده و نامه مذکور را تهیه کرده و در بسیاری از موارد امضای افراد را به شکل تلفنی و بدون نشان دادن متن اصلی گرفته است. با توجه به این سواستفاده از اعتماد عمومی، مراحل پیگیری قانونی این موضوع در دست اقدام است. تکذیبیه صادر شده از سوی اعضای نام برده جهت ملاحظه و انتشار به پیوست ارائه میگردد.

.11 وجود صحنه شکار حیوانات توسط شکارچیان": بی‌شک صحنه‌های کشتن و شکار حیوانات، اکثر قریب به اتفاق مردم را آزرده خاطر می‌کند اما متأسفانه این موضوع توسط برخی افراد غرض‌ورز و سودجو که بعضاً خود از جمله شکارچیان غیرمجاز و قهار هستند به گونه‌ ای ارائه شده است که گویی در تمامی طول سال در این منطقه شکار انجام میشود. در حالیکه تمامی این اتفاقات در یک بازه زمانی محدود در پاییز و زمستان، خارج از زمان جفتگیری و مطابق پروانه رسمی صادره از سوی سازمان حفاظت محیطزیست انجام میشود. هدف اصلی، کسب درآمد بیشتر به ازای تعداد شکار کمتر است. در غیراین صورت، فروش پروانه شکار ارزشی نخواهد داشت و کمکی به حفاظت نخواهدکرد. البته مطابق قانون حداقل 30 درصد از پروانه های هر سال در هر قرق باید بین جوامع بومی متقاضی این پروانه از طریق قرعه کشی به قیمت پایه واگذار شود که این میزان در منطقه منصورآباد تا 50 درصد هم رسیده است. این پروانه ها مطابق تجربه های متعدد موجود، جهت اغنای نیاز شکارچیان بومی و ایجاد رضایت و انگیزه برای پیشگیری از شکار غیرمجاز در نظر گرفته شده است. ضمنا هیچ زمانی این ادعا که در قرقهای اختصاصی شکار انجام نمیشود مطرح نبوده است. این فعالیت مطابق شرع و قانون رسمی کشور انجام میپذیرد و تمامی مراحل قانونی خود را در قوای مقننه، مجریه و قضاییه طی کرده است.

.12 وقتی از شکار "تروفه" برای حفاظت صحبت می‌شود، طبیعی است که شکار حیوانات بخش جدانشدنی آن است. هرچند که این موضوع خوش‌آیند نباشد اما در حال حاضر برای تأمین هزینه‌های حفاظت از طبیعت ضروری است. انتشار تصاویر کشته شدن حیوانات کاملاً نادرست است. به همین دلیل هم تاکنون در صفحات مجازی گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" هیچ تصویری از این صحنه ها منتشر نشده است. این تشکل اعتقادی به تبلیغ و انتشار این فعالیت ندارد.

.13 شکارچیان خارجی به کشور می آیند و حیات وحش ما را به گلوله می بندند و پوست و شاخ آن را به « غنیمت میبرند» ادعای اینکه یک جمله غلط انداز است که عمدتاً بر زبان عده ای سودجو جاری میشود. این ادعا از سوی عده ای شکارچی غیرمجاز در افکار عمومی مطرح و با این هدف القاء میشود که منطقه ای که بالغ بر 10 سال توسط مردم حفاظت شده و جمعیت حیات وحش آن افزایش پیدا کرده، دیگر حفاظت نشود تا آنها به راحتی به شکار غیرقانونی خود بپردازند. از آنجاکه سازمان حفاظت محیطزیست توان مالی واجرایی حفاظت از تمام عرصه های طبیعی را ندارد، این امر جز به تلاش مردمی امکانپذیر نخواهدبود.

.14 این گروه همواره در صدد ایجاد تنوع در راههای درآمد برای تامین مخارج و هزینه‌های حفاظت است تا بتواند از تعداد پروانه‌های شکار هر ساله بکاهد؛ در همین راستا از هر پیشنهاد سازنده و عملی استقبال کرده و خواهد کرد. تنها دلیل فروش پروانه شکار به خصوص به شکارچیان خارجی با قیمت بیشتر، تأمین هزینه‌های حفاظت از منطقه است. موید این مدعا نیز این است که اگر شخص، گروه یا ارگانی به طور تضمین شده تأمین هزینه های حفاظت از این منطقه را عهدهدار شود فروش پروانه برای درآمدزایی دلیلی نخواهد داشت اما در خصوص واگذاری پروانه شکار به جوامع بومی به قیمت بسیار پایین نمی‌توان اینگونه رفتار کرد زیرا این موضوع نیاز به فرهنگسازی در خصوص کاهش نیاز به شکار دارد که یک فعالیت بلند‌مدت خواهد بود.

.15 گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" همواره اعلام کرده است که مشتاقانه پذیرای هر فرد یا گروهی برای بازدید از دفتر این گروه، منطقه منصورآباد و فعالیتهای مرتبط با آن است همچنین مدارک مالی این گروه برای بازرسی و ارائه گزارش به هر ارگان یا شخص صاحب صلاحیتی و در هر زمانی آماده است. ما از حضور، بازدید، انتقادات سازنده و پیشنهادات تخصصی همه افراد استقبال کرده و از اساتید و متخصصان محترم صاحبنظر در حوزه حفاظت، برای بازدید و ارائه پیشنهادات قابل اجرا و کمک عملی در جهت بهبود وضعیت موجود در این منطقه و همچنین انجام مطالعات مختلف در منطقه در راستای حفاظت از طبیعت منصورآباد صمیمانه دعوت می‌نماییم. نکته مهم این است که نظریه‌پردازی در خصوص هر موضوع عملیاتی، با اجرای آن در عرصه میدانی تفاوتهای بسیاری دارد. از همین رو لزوماً همه نظریات بیان شده توسط افراد مختلف تا زمانی که در عمل آزمایش شود، نمیتواند درست یا غلط باشد. پرواضح است که روش حاضر برای حفاظت از طبیعت در نقاط مختلف جهان و کشور عزیزمان اجرا شده و صحت آن توسط متخصصان حفاظت و بهره‌‌برداری پایدار از منابع طبیعی تأیید شده است. مشخص است که هر امر مثبتی در صورت عدم رعایت ملزومات آن میتواند تاثیر منفی داشته باشد که این موضوع همواره توسط دستگاههای نظارتی در قرقهای اختصاصی پایش شده است. لازم است تا جامعه دانشگاهی نیز همراهی بیشتر در عرصه عملیاتی مدیریت قرقهای اختصاصی داشته باشند تا نهال نوپای قرقهای اختصاصی مسیر رشد خود را به درستی طی کند.

از خبرگزاری تسنیم نیز تقاضا می‌شود به منظور احترام به مخاطب خود گزارشهای تهیه شده توسط خبرنگاران معتبر حوزه محیط زیست و از منابع قابل اعتماد را حداقل با ذکر نام خبرنگار آن منتشر کند، تا مخاطب نیز میزان قابل اعتماد بودن یک گزارش را تشخیص دهد. افراد غیرمتخصصی که در پوشش خبرنگار برای سیاهنمایی فعالیتهای مثبت تلاش میکنند، به فرموده مقام معظم رهبری سعی در ایجاد فضای دو قطبی و اختلاف در اجتماع دارند. نقد علمی و سازنده همواره از ملزومات شناسایی مشکلات، پیشرفت و حصول نتیجه هر اقداماست اما انتشار مطالبی که صحت آنها مشخص نبوده، بدون اطلاع از جزییات یک موضوع (به خصوص موارد حساسی همچون قرقهای اختصاصی که موضوعات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را در بر دارد) می‌تواند به روند یک مشارکت اجتماعی مثبت و اعتماد عمومی لطمه وارد کند. در زمانی که مطابق سیاستهای کلی محیطزیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اصل 44 قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه تاکید فراوانی بر تقویت بخش غیردولتی و مشارکت مردمی در حفظ محیطزیست شده است، از رسانه‌ها من جمله خبرگزاری تسنیم انتظار می‌رود در راستای این سیاستها، همراه و پشتیبانی برای بخش خصوصی و مردمی باشند، حال آنکه با انتشار مطالبی اینچنین موجب تضعیف و تخریب این امر مهم می‌شوند.

در پایان گروه "دوستداران طبیعت رفسنجان" به عنوان یک شخصیت حقوقی، در صورت ادامه یافتن روند تخریبی و انتشار مطالب بی پایه و اساس، حق برخورد قانونی با منتشر کننده را برای خود محفوظ میداند.

 

توضیح تسنیم:

جوابیه قرقداران منصورآباد رفسنجان، برای مخاطبان پیگیر و علاقه‌مند به موضوع قرق‌های اختصاصی، حاوی نکاتی جالب توجهی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

– همان‌گونه که جوابیه فوق، آشکارا طرح می‌کند، بر خلاف ادعاهای مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر نقش قرق‌های خصوصی در بهره‌مندسازی جوامع محلی و جذب مشارکت بومیان در حفاظت از محیط زیست، قرق منصورآباد رفسنجان، اساسا به جز استخدام کمتر از 10 قرق‌بان که مشخص نیست چند تن از آنها از بومیان منطقه هستند، بهره‌ دیگری برای بومیان منطقه به ارمغان نیاورده و البته «فعالیت‌هایی عام‌المنفعه» مانند تشویق مردم به استفاده از دوچرخه در روزهای سه‌شنبه!

– در حالی که بنیان قرق‌های خصوصی بر کسب درآمد از شکارفروشی نهاده شده، قرقداران منصورآباد در کمال شگفتی از رسانه‌ها توقع دارند، تصاویر و فیلم‌های مربوط به شکار در قرق‌ها را سانسور کرده و به انعکاس چهره‌ای خوشایند از آنها اکتفا کنند.

– با وجود توضیحات مستدل متخصصان صاحب‌نام حوزه محیط زیست درباره عملکرد تله‌مانند قرق‌های اختصاصی و اینکه افزایش جمعیت وحوش در آنها نه حال تکثیر و زاد و ولد بلکه حاصل جذب وحوش از زیستگاه‌های مجاور است، قرقداران منصورآباد در این جوابیه همچنان می‌کوشند، به مخاطب القا کنند که جمعیت چارپایان این قرق طی 10 سال گذشته 20 برابر افزایش یافته است در حالیکه به فرض صحت این آمار، این افزایش جمعیت، ناشی از جذب شدن وحوش تشنه و گرسنه زیستگاه‌های مجاور به سوی قرقی است که با ساختن آبشخور و علوفه‌رسانی دستی، مانند دامگاه عمل می‌کند.

– در حالیکه ماه‌ها پیش، اعضای سابق از جمله اعضای هیئت مدیره قرق منصورآباد طی مکاتباتی با استانداری و فرمانداری، خواهان رسیدگی به وضعیت نابسامان قرق خصوصی منصورآباد شده‌اند و تصویر نامه اعتراض به همراه امضاهایشان از سوی تسنیم منتشر شده، در این جوابیه، تصویر نامه‌ای جدید به امضای اغلب همان امضاکنندگان، گنجانده شده که مدعی هستند، نامه قبل را بدون اطلاع از محتوای آن امضا کرده‌اند حال آنکه در نامه مذکور، تمام امضاها ذیل نامه درج شده و با توجه به اینکه، انتظار نمی‌رود، این افراد، نامه نخوانده را امضا کرده باشند، به نظر می‌رسد برای امضای نامه جدید، از حربه‌هایی چون تطمیع و تهدید استفاده شده باشد!

– قرقداران میخ‌گذاری را تکذیب می‌کنند و مدعی هستند که دربندهای نصب شده در اطراف قرق، محدودیتی برای رفت‌و‌آمد بومیان ایجاد نکرده و بومیان به کلید مجهزند و طبیعتگرد و کوهنوردی می‌تواند به محوطه قرق وارد شود. ادعایی که با توجه به توضیحات خشونت‌آمیز  مدیران این قرق چندان سازگار نیست.

فرزاد مهدوی، از شکارچیان قدیمی و عضو هیئت مدیره قرق منصورآباد که تحت عنوان «دوستداران طبیعت رفسنجان» فعالیت می‌کند در سال 93 طی اظهاراتی نامتعارف به رسانه‌ها گفته بود: «در برخورد محلی اگر کسی گردن‌کلفتی کند برایش تبعات اجتماعی به بار می‌آورد. ما مورد داشتیم که اعضای گروه‌مان با ماشین از روی یکی از این افراد رد شدند و ما 6 ، 5 میلیون به آن فرد خسارت دادیم. این شیوه برخورد محلی باعث بالا رفتن فرهنگ مردم شده است!»

مدیرگروه دوستداران طبیعت رفسنجان روی درآمدزایی از طبع ویژه شکار شیوخ عرب حاشیه خلیج‌فارس هم برای پروژه منصورآباد حساب کرده است: «برای کار از آنها کمک می‌گیریم. مناطق کویری ایران برای پرنده هوبره و تغذیه و امنیت آن مناسب است و استان کرمان مسیر مهاجرت آنهاست؛ ما اگر این مسیر را امن کنیم و با یونجه‌کاری برای‌شان پناهگاه بسازیم تا تکثیر شوند، می‌توانیم از شیوخ عربی که دوست دارند با پرنده‌های شکاری‌شان به شکار هوبره بیایند برای کشور و منطقه درآمدزایی کنیم.»

– تسنیم در گزارش مذکور، به بی‌حجابی "رنی اشنایدر" شکارچی آمریکایی در قرق منصورآباد اشاره کرده و نتیجه گرفته بود در حالی که ساده‌ترین ضوابط در قرق رعایت نمی‌شود چگونه می‌توان انتظار داشت، قرقداران در برابر پیشنهادات قابل توجه شکارچیان خارجی برای شکار سایر گونه‌ها مقاومت کنند؛ پرسشی که قرقداران در پاسخ آن از ناتوانی در الزام خانم شکارچی به رعایت حجاب گفته‌اند و در نهایت مقصر اصلی و عامل انتشار تصاویر اشنایدر را یکی از همکاران سابق خود دانسته و در کمال ناباوری به منظور انتقام‌جویی از وی، عکس را به صورت کامل منتشر کرده‌اند تا همکار سابقشان را هم در تبعات انتشار این عکس شریک کرده باشند!

تسنیم، قضاوت درباره سایر نکات جوابیه قرقداران منصورآباد را به مخاطبان واگذار کرده و در پایان به دست‌اندرکاران قرق خصوصی منصورآباد توصیه می‌شود به جای تحریف سخنان مقام معظم رهبری، متهم کردن خبرنگاران و تهدید رسانه‌هایی که به رسالت‌ خود پایبندند، اراضی ملی و حیات وحش منطقه که انفال عمومی جامعه محسوب می‌شود را امانتی از سوی هموطنان و میراثی برای آیندگان بدانند نه حیاط خلوتی برای شکارچیان.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید